Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2014-12-13, 00:59
Medlem
Jag har sett två populärvetenskapliga tvserier som tar upp hur Jupiters dragningskraft påverkar chansen att jorden träffas av asteroider och utplånar mänskligheten. Serierna säger tvärtemot varandra. Weird science.

How the Universe Works (Discovery) påstår (t.ex. i Jupiteravsnittet) att Jupiter räddar jorden från otaliga asteroider. Utan Jupiter skulle jorden vara sönderbombad och mänkligt liv förmodligen inte existerande.

Wonders of the Solar System (BBC) påstår (i episod 4) att Jupiter fångar in asteroider och skickar de mot jorden (solen) så att risken för utplåning av mänskligt liv ökar.

Den bättre produktionen av de två serierna är definitivt How the Universe Works, men lite logik antyder att de har fel i denna frågan. Cirka hälften av alla asteroider som närmar sig jorden borde komma från den riktning där Jupiter inte befinner sig. Den andra hälften kan Jupiter däremot påverka i någon grad och därmed kan Jupiter som bäst halvera risken för kollision. Ingen avgörande skillnad om min hypotes stämmer.

Några astronomer som vet hur det egentligen ligger till? För en lekman låter det som att båda påståendena inte kan vara sanna samtidigt.
Citera
2014-12-13, 01:05
Medlem
Polarlights avatar
Det där är ju jäkligt svårt att mäta :-) När skickade Jupiter en asteroid mot jorden och när räddade den oss? Rent logiskt så finns nog chansen till båda. Dock fungerar Jupiter som en liten "dammsugare" och den fångar upp en hel del asteroider. Men som sagt var, vad säger att de träffat jorden om de inte hamnat i Jupiters gravitation?
Citera
2014-12-13, 01:17
Medlem
OleYellers avatar
Vi sitter på jorden, inomhus, internet och skriver på ett diskussionsforum. Tror det är rätt jävla uppenbart vad som stämmer här.

En halvering ger bra mycket finare chanser än utan den halveringen. Avgörande.
Citera
2014-12-13, 09:49
Medlem
sommarlovs avatar
Alla planeter rensar sitt område från skräp, bara genom att passera genom det med sin tyngdkraft.
Det är en av definitionerna på van en planet är.

Det är inte så att de stora planeterna agerar måltavlor för inkommande hot. de kan på sin höjd hjälpa till att rikta in banan mot solen...
Citera
2014-12-13, 10:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Om grejen med Jupiters påverkan på asteroider bara var att böja av deras banor så borde det inte göra någon skillnad i det långa loppet, lika många borde böjas av så kollisionsrisken för jorden ökar som att den minskar. Det fina är att Jupiter inte bara böjer av asteroiders banor lite utan en hel del sugs rakt in i jätteplaneten och upphör då att existera. Därför hjälper Jupiter till att minska risken att jorden träffas av skräp.
Citera
2014-12-13, 19:41
Medlem
Just det, det verkar rimligt, men det programmen säger är istället att Jupiter gör STOR skillnad. Det ena programmet påstår att Jorden lever MYCKET farligare och det andra programmet säger att mänskligheten i princip redan skulle vara UTROTAD om det inte vore för Jupiter.
Citera
2015-01-26, 20:38
Medlem
Emilsson50s avatar
Har för mig att jag läste någonstans att några forskare gjort någon datorsimulering på det här. Har för mig att dom kom fram till att om Jupiter var mindre, så skulle ett större antal asteroider träffa jorden, men att om Jupiter inte fanns, så skulle antalet asteroider som träffar jorden vara ungefär samma som det är nu. Antar väl att det betyder att Jupiter skyddar oss mot farliga asteroider, men också böjer vissa asteroiders omloppsbanor och på så sätt slungar dom mot jorden.

Kommer tyvärr inte ihåg var jag läste detta någonstans, men man kanske kan hitta någon artikel om man Googlar.
Citera
2015-01-26, 21:26
Medlem
Fris avatar
Jupiter drar förstås in en del asteroider och kometer i sig själv. På det sättet är den en dammsugare. Kometnedslag är väldigt mycket mer sällsynta än asteroidnedslag, men ändå är det kometnedslag som observerats på Jupiter, inte asteroidnedslag, vad jag vet. Förklaringen är att en komet från Oort-molnet är ny i kvarteret och big bully Jupiter gör lätt snacks av den. Asteroiderna, de som finns kvar, är däremot sedan länge tämjda av Jupiters gravitationella resonanser. Det är nog en öppen fråga vad som hade hänt historiskt om Jupiter inte hade funnits, men om Jupiter plötsligt försvann idag så skulle all Hell break loose! Asteroidbältet skulle tappa sina fint indelade resonansbanor och kanske kollapsa till en skur mot Solen där Jorden sitter som måltavla.

Rosettas komet 67P är f.ö. en komet som fångats in av Jupiter. Den kom säkert från Oort-molnet för någon miljard år sedan, men går nu i en 5½-årig bana runt Solen, i en bana som tangerar Jupiters. Så sent som på 1950:talet råkade den komma så nära Jupiters dragningskraft att dess perihelium, dess banas närmaste avstånd till Solen, plötsligt halverades. Det är upp till Jupiter att dirigera kometer dit och i värsta fall hit. Asteroiderna har den redan tämjt, kometerna är däremot jokrar som Jupiter jonglerar med lite som den vill när de kommer. Jag är rätt säker på att det snarare skyddar Jorden än hotar oss, nuförtiden i alla fall.

Och istället för "dokumentärer" så uppmanar jag alla att titta på föreläsningar av astronomer. Jag och andra har länkat till en bunt sajter där sådana finns i massor inom olika kategorier på den fasta tråden "länkar" i denna forumdel. Att fatta mindre än hälften är inget problem, man snappar upp en allmän föreställning med tiden. Om man funderar på sitt karriärval så bör man ta en titt på vad seniorerna i ämnet snackar om, och astronomi är ju i särklass revolutionärt! Ingen annan vetenskap utvecklas så snabbt och har sån potential. Framtiden ligger inte i att studera ytkemi eller växellådor, utan i att studera astronomi.

Här är en grundkurs (uppenbarligen för nya ingenjörsstudenter) på många timmar av skotten Chris Impey:
https://www.youtube.com/watch?v=U_fLbgYA324
Han är iofs ingen expert på just Solsystemet precis, men istället för att stirra en timme på en TV-dokumentär, hör här istället. Har du frågor på det så fråga här så kanske jag eller nån annan kan komma med vägledning. (Vadå "TV" liksom, det är sååå 1980:tal.)
Citera
2015-01-31, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Här är en grundkurs (uppenbarligen för nya ingenjörsstudenter) på många timmar av skotten Chris Impey:
https://www.youtube.com/watch?v=U_fLbgYA324
Tack det verkar intressant, men kan du vänligen ge alternativa länkar. Denna kurs är borttagen från Youtube.
Citera
2015-01-31, 01:50
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dat0re
Tack det verkar intressant, men kan du vänligen ge alternativa länkar. Denna kurs är borttagen från Youtube.
Hmm, verkar ha tagits bort. Men om du bara googlar Chris Impey och "essential astronomy" så hittar du nog hans kurs. Han gör det där för att han vill att de som är intresserade ska få veta. Här är en länk som tyvärr är perforerad av reklam, hoppas du hittar någonting bättre om du gillar hans stil:
https://www.youtube.com/watch?v=4AP4G5o4YSA
Han är inte så bra på planetär astronomi säger han själv, och jag kan ju förstå att geologi inte är så spännande precis. Just den föreläsningen höll inte riktigt helt hundra tycker jag, men i övrigt är han en genial kommunikatör och en riktigt kultiverad astronom, han kan astronomins historia å allt, undervisat munkar i Tibet och whatever. ("I should just make up mad stuff to say in these talks... I would get away with it.")

Annars rekommenderar jag även David M. Butler och hans lite mer meditativa och vackert astrofoto-illustrerade genomgång av universum från det mindre till det större, mycket bättre än stor-TV-grejen "Cosmos" i min mening. Hoppas du inte lider av svindel:
https://www.youtube.com/watch?v=7d5ANwI-Ws0#t=383
Senast redigerad av Fri 2015-01-31 kl. 02:06.
Citera
2015-02-10, 11:57
Medlem
nerdnerds avatar
Hamnade i fel tråd, sorry.
Senast redigerad av nerdnerd 2015-02-10 kl. 12:00.
Citera
2015-02-12, 14:02
Medlem
Giorgis avatar
Neptunus är en bitch. Neptunus interagerar med asteroider i Kupier-bältet och skickar in dem i Solsystemet. Jupiter är awesome. De flesta av dessa objekt deflekterar Jupiter bort från oss / äter upp dem. Inte nog med det, men Jupiter städade upp Solsystemet när det var nyformat och det är pga den uppstädningen som liv ens kunde uppkomma på jorden (blir rätt svårt om du träffas av en fet asteroid varje år). Det kallas Nice-modellen (inte "najs" utan staden Nice i Frankrike), enligt den så migrerade Jupiter innåt pga dynamiska interaktioner med det som fanns kvar av den protoplanetära disken (materialet som planeterna skapades av) och när den gjorde det så slungade den ut nästan alla asteroider ur Solsystemet och skapade vad vi idag kallar Oorts moln. Oors moln tros innehålla över en triljard asteroider för övrigt.

Man kan faktiskt se spår av detta på månen: http://en.wikipedia.org/wiki/Late_Heavy_Bombardment
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in