Jupiter drar förstås in en del asteroider och kometer i sig själv. På det sättet är den en dammsugare. Kometnedslag är väldigt mycket mer sällsynta än asteroidnedslag, men ändå är det kometnedslag som observerats på Jupiter, inte asteroidnedslag, vad jag vet. Förklaringen är att en komet från Oort-molnet är ny i kvarteret och big bully Jupiter gör lätt snacks av den. Asteroiderna, de som finns kvar, är däremot sedan länge tämjda av Jupiters gravitationella resonanser. Det är nog en öppen fråga vad som hade hänt historiskt om Jupiter inte hade funnits, men om Jupiter plötsligt försvann idag så skulle all Hell break loose! Asteroidbältet skulle tappa sina fint indelade resonansbanor och kanske kollapsa till en skur mot Solen där Jorden sitter som måltavla.
Rosettas komet 67P är f.ö. en komet som fångats in av Jupiter. Den kom säkert från Oort-molnet för någon miljard år sedan, men går nu i en 5½-årig bana runt Solen, i en bana som tangerar Jupiters. Så sent som på 1950:talet råkade den komma så nära Jupiters dragningskraft att dess perihelium, dess banas närmaste avstånd till Solen, plötsligt halverades. Det är upp till Jupiter att dirigera kometer dit och i värsta fall hit. Asteroiderna har den redan tämjt, kometerna är däremot jokrar som Jupiter jonglerar med lite som den vill när de kommer. Jag är rätt säker på att det snarare skyddar Jorden än hotar oss, nuförtiden i alla fall.
Och istället för "dokumentärer" så uppmanar jag alla att titta på föreläsningar av astronomer. Jag och andra har länkat till en bunt sajter där sådana finns i massor inom olika kategorier på den fasta tråden "länkar" i denna forumdel. Att fatta mindre än hälften är inget problem, man snappar upp en allmän föreställning med tiden. Om man funderar på sitt karriärval så bör man ta en titt på vad seniorerna i ämnet snackar om, och astronomi är ju i särklass revolutionärt! Ingen annan vetenskap utvecklas så snabbt och har sån potential. Framtiden ligger inte i att studera ytkemi eller växellådor, utan i att studera astronomi.
Här är en grundkurs (uppenbarligen för nya ingenjörsstudenter) på många timmar av skotten Chris Impey:
https://www.youtube.com/watch?v=U_fLbgYA324
Han är iofs ingen expert på just Solsystemet precis, men istället för att stirra en timme på en TV-dokumentär, hör här istället. Har du frågor på det så fråga här så kanske jag eller nån annan kan komma med vägledning. (Vadå "TV" liksom, det är sååå 1980:tal.)