• 1
  • 2
2014-12-12, 19:03
Medlem
Jag hade ett avbrott från träningen på några månader och när jag kom tillbaka fick jag enorm träningsvärk efter första passet. Har sedan börjat träna kontinuerligt och varje muskelgrupp ca 2 ggr per vecka och for aldrig värk längre.

Är detta ett bra eller dåligt tecken?
Citera
2014-12-12, 19:10
Medlem
Hodurs avatar
Det är ett bra tecken, det betyder att du tränar tillräckligt ofta.

Hade själv träningsvärk i någon vecka i varje muskelgrupp när jag gick tillbaka till träningen. Sedan kom det inte mycket mer. Kanske lite då och då.

Brukar ske när du byter övningar, inte tränar på länge, byter vilan mellan sets och så vidare. När man gör något annorlunda.
Citera
2014-12-12, 19:19
Medlem
Det är normalt. Man ska inte behöva känna mer än en viss stelhet efter träningen.
Citera
2014-12-12, 19:21
Medlem
slasktomtes avatar
Tror dom flesta människor fungerar så, även jag. Varför vet jag inte, men min erfarenhet säger att första träningspasset efter ett uppehåll ger brutal träningsvärk. Men om du inte får någon alls vid regelbunden träning så tar du kanske inte i så hårt som är optimalt. Jag fick ingen alls under en lång tid, sen började jag att pusha mig mer och köra tyngre och försökte att slå personbästa mer ofta även om det ledde till fail ofta. Upplever lite träningsvärk nu i musklerna mer eller mindre alltid, vilket gör att det känns som träningen ger bra effekt.
Har man kört ett hårt pass så vill man att det ska kännas dagarna efteråt, känns det inget alls så har man kört för lätt enligt min mening.

Edit: Som dom andra säger så ska man självklart inte köra exakt samma övningar för varje muskelgrupp hela tiden för då anpassar sig musklerna, man vill köra slut dom.

Mina n00btankar.
Citera
2014-12-12, 21:10
Medlem
Varför vill du ha träningsvärk?
Inget receptet på en bra träning.
Citera
2014-12-12, 21:34
Medlem
wemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slasktomte
Edit: Som dom andra säger så ska man självklart inte köra exakt samma övningar för varje muskelgrupp hela tiden för då anpassar sig musklerna, man vill köra slut dom.

Mina n00btankar.

Att man i sig kör samma övningar bör väl vara okej så länge man adderar vikt när det blir för enkelt? Sen skadar det ju inte att variera såklart, det blir ju roligare så.
Citera
2014-12-13, 03:22
Medlem
Jasongenovas avatar
Det är fullkomligt vanligt och inte att oroa dig. Du får inte träningsvärk om du tränar kontinuerligt, det betyder inte att du inte tränar tillräckligt. Att du kan över en period lägga mer vikt i alla övningar är det du bör hålla reda på istället. Progressive overload med andra ord.
Senast redigerad av Jasongenova 2014-12-13 kl. 03:25.
Citera
2014-12-13, 05:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Varför vill du ha träningsvärk?
Inget receptet på en bra träning.
träningsvärk kan ju vara en skön värk ibland, att lägga sig i soffan med ömma ben eller slutkörda armar.

TS, du får köra hårdare, variera övningarna och prova nya övningar.
Men att du inte får träningsvärk jämt är ju ett bra tecken så klart.
Citera
2014-12-13, 05:42
Medlem
torstenhingstens avatar
Tränat hård styrketräning och fick bara träningsvärk om jag hade haft uppehåll på 2 veckor. Värst var det med benböj, kunde bara köra 2-3 set om man överhuvudtaget skulle kunna gå efterföljande 2-3 dagar.
Citera
2014-12-14, 10:32
Medlem
En anna har inte haft träningsvärk på 2 år. Kör alla muskler 3 gånger i veckan.

Träningsvärk är kroppens oförmåga att effektivt rensa bort slagg
Citera
2014-12-14, 11:32
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronson92
En anna har inte haft träningsvärk på 2 år. Kör alla muskler 3 gånger i veckan.

Träningsvärk är kroppens oförmåga att effektivt rensa bort slagg
Källa på det?
Citera
2014-12-14, 11:56
Medlem
Hodurs avatar
Tränade vader för första gången (på något år eller två) för två dagar sedan. Kan lova er att den träningsvärken är inte rolig.. just nu
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in