Citat:
Mycket handlar om intresse, största anledningen att jag handlar aktier är för att jag tycker det är kul och intressant. Avkastningen är något som kommer i efterhand.
Som Njeks skrev.
I många fall handlar det även om möjligheten att ha total kontroll över sin portfölj. Lite som att jämföra IOS med Windows, det är enligt mig lättare att anpassa en portfölj bestående av aktier än av fonder. Idag finns det i och för sig ett enormt utbud av fonder men en hel del försvinner när du ska filtrera bort alla med höga avgifter osv. Argumentet om avgifter är inget du bara kan glömma heller, särskilt när det gäller extremt långsiktiga investerare.
Ibland är dessutom risken eller den "mentala påfrestningen" något eftersträvansvärt, om man tror sig kunna göra ett bra stockpick exempelvis.
Fonder föredrar jag däremot om det gäller utlandsinvesteringar, eftersom det ofta är kostsamt att köpa utländska aktier och ibland krångligt att få tillgång till information om dem. Sen är fonder självklart ett attraktivt val om man inte har tillräckligt med kapital för att uppnå önskvärd riskspridning.