2014-12-11, 09:53
Medlem
AaRamseys avatar
Hej!
Går mitt tredje och sista år i gymnasiet och ska därför också göra ett gymnasiearbete. Ämnet jag har valt är koffein, dels att ta reda på information om det (vilka reaktioner den ger upphov till i kroppen osv..) samt hur den påverkar träning (både konditions och styrketräning). För konditionsträningen har jag redan kommit på en bra metod för att testa påverkan, men har svårt att komma fram till något vettigt och relativt enkelt sätt att testa hur det kan påverka styrketräning. Därför skulle jag verkligen uppskatta om någon vänlig själ har något bra förslag att dela med sig av.

Tankarna har väl kretsat kring att göra en viss övning vid två tillfällen - ena tillfället efter att ha varit koffeinfri ett antal dagar och andra gången i samband med ett stort koffeinintag. Frågan är bara hur jag ska kunna utvärdera detta på ett vettigt sätt.

Kan tillägga att metoden för konditionsträning var att jag gjorde två liknande tester (en koffeinfri och en efter koffeinintag) där jag sprang en runda och mätta puls och antecknade den upplevda fysiska känslan med mera.

Uppskattar all hjälp jag kan få. Inte säker på om detta skulle ligga under träning eller utbildning, så om den ligger fel får ni helt enkelt flytta den.
Citera
2014-12-11, 10:01
Medlem
Ett tips kan va att dela ut frågeformulär till random personer, på skolan och/elr annan plats, som tränar angående om dom använder sig av nå höjande av energin innan och vad det är samt ifall det är, enligt de själva, behövligt. Du har säkert mer idéer till frågor, och sen en sorts sammanfattning av frågorna och svaren!
Antar de e ett projektarbete och frågeformulär ökar ens chans till högre betyg (y)
Citera
2014-12-11, 11:49
Medlem
Pankreatits avatar
Gör fler testtillfällen med blindtest för.att utesluta placebo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in