Nästan 6 timmars körtid så det äter upp en halv dag för dig sedan bensin och slitage på bil.
5-600kr i bensin kan du väl räkna med sedan beror den övriga kostnaden på hur nära vän du är med personen.
Själv hade jag inte gjort det med tanke på den tid man slösar bort, hade du jobbat istället de timmarna hade du fått in någon tusenlapp till på kontot kanske.
Jag tänker inte för besväret, jag utgick från att det var en neutral bekant inte typ godare vän, 40kr milen anser jag inte oskäligt det är inte bara bränsle, försäkring och skatt som kostar på en bil, sådant har icke bilägare svårt att förstå.
Att din vän tycker att 450 kronor är för mycket är anmärkningsvärt, så pass anmärkningsvärt att vore det min vän vore han/hon fd vän, sådana snyltare vill jag ej ha som vän.
40 kr milen är ju en ren förtjänst för de allra flesta. En normal, helt ny bil i Golfklassen, kostar mellan 30-40 :-/ mil inkl. allt.
Är det en 5 år gammal bil har kostnaden sjunkit betydligt till kanske runt 20-25:-/ mil.
Tar man då 40:-/ mil för att köra nån är man i mina ögon en snål jävel.
Men väldig mycket har ju förstås med vad det är för bil att göra, är det en flong ny V70 så ligger ju milkostnaden en bit över 40:-/ mil och då kanske det är berättigat, fast för en polare skulle jag bara ta bränslet ändå, visst blir det extra slitage, men det bjuder jag på. Försäkringspremien och skatten går inte upp, servicen kostar kanske 2 :-/ mil, och däcken nån krona, så det är kanske det med isf. 40:- skulle jag inte ta.
Om du gör personen detta som en tjänst så tar är 15kr/milen rimligt att räkna med. Dvs du tar betalt för soppan. Dvs kring femhundringen. Om "kompisen" tycker det är för dyrt så kanske (kanske!) det är billigare om han tar bussen...
Men skulle inte ställa upp för de pengarna för "bekants bekant". Räknar man med fasta och löpande kostnader så skulle man gå mycket minus. Räkna därtill förlorad arbetstid (eller förlorad fritid för den delen) så..
40 kr milen är ju en ren förtjänst för de allra flesta. En normal, helt ny bil i Golfklassen, kostar mellan 30-40 :-/ mil inkl. allt.
Är det en 5 år gammal bil har kostnaden sjunkit betydligt till kanske runt 20-25:-/ mil.
Men väldig mycket har ju förstås med vad det är för bil att göra, är det en flong ny V70 så ligger ju milkostnaden en bit över 40:-/ mil och då kanske det är berättigat, fast för en polare skulle jag bara ta bränslet ändå, visst blir det extra slitage, men det bjuder jag på. Försäkringspremien och skatten går inte upp, servicen kostar kanske 2 :-/ mil, och däcken nån krona, så det är kanske det med isf. 40:- skulle jag inte ta.
Förstår inte riktigt vad du grundar det där på, men jag antar att du räknar in vad bilen kostar. Isåfall blir det ju jävligt beroende på hur mycket man kör per år. En ny bil för 200 000 kräver att man kört 5000 mil innan bara investeringskostnaden är betald. Sedan säljer man kanske bilen och köper en annan. Då är ju inte ens bensin, försäkring, skatt, service inräknad.
Min gamla audi a4 97a köpte jag för 10 000. Drar ca 0.7 mil så vi kan vell säga 10kr/mil för soppa. Sedan skatt, försäkring och service(och risk+kostnad för större problem) så blir nog lätt 20kr milen för en gammalskrutt bil.
40mil * 20kr = 800kr
Vore det en bättre vänn hade jag kunnat ställa upp för en något symboliskt kanske och att han/hon betalar soppan såklart. Hade nog tatt en 1000lapp annars lätt, vore det någon som bara fråga mig på facebook så ja, säg 1200 kanske då. 400 för besväret. Ja vene.. Nått sånt
Jag skulle ta 15kr/mil, för det är ungefär vad min bil drar.. så 600 i bensin skulle ja ta.
Sen så skulle jag uppskatta om personen bjöd på nåt ätbart på vägen också.
Ja frågan är bara vem som är snål, den som vill ha 40kr/ mil eller den som inte är beredd att betala kostnaden för färden?
Vore det en familjemedlem eller väldigt nära vän så skulle jag till och med tänka mig att köra helt gratis, men jag ser ingen anledning att jag skall skjutsa omkring en ytlig vän och som belöning för nöjet betala ur min egen plånbok, den som inte är beredd att betala kostnaden får fixa sin resa på annat vis.
Nu hör det till saken att jag skulle inte ens köra den resan för 1600kr heller, sådana uppoffringar sparar jag till familjemedlemmar och väldigt goda vänner.
Sådant snylteri får mig att tänka tillbaka när jag vänligen lånade ut mitt släp till vänner och bekanta, väldigt sällsynt att någon frågade om jag ville ha en peng för detta, att det inträffade små missöden vid lån av släpet mörkades vid återlämnandet (glömt stödhjulet nere, krossat bakljus,fälg som gått på trotoarkant, mm) självklart tröttnade jag på detta, så när nästa lånare hörde av sig så talade jag om att han fick lov att teckna försäkring på släpet då det nu var oförsäkrat till en kostnad av 284kr svar jag fick "men ska jag betala försäkring på ditt släp?" jag kan ju låna ett gratis på Bauhaus i stället.
Mitt svar varför gör du inte det då? "nja man måste köpa skrymmande varor också"
Han vill bli körd 40 mil totalt och frågade vad jag ville ha för det, han tycker det låter orimligt dyrt
450 spänn för 40 mil är inget att klaga på (minusaffär för dig), be honom välja ett annat och billigare alternativ, det där är en som bara vill utnyttja dig.
Förstår inte riktigt vad du grundar det där på, men jag antar att du räknar in vad bilen kostar. Isåfall blir det ju jävligt beroende på hur mycket man kör per år. En ny bil för 200 000 kräver att man kört 5000 mil innan bara investeringskostnaden är betald. Sedan säljer man kanske bilen och köper en annan. Då är ju inte ens bensin, försäkring, skatt, service inräknad.
Min gamla audi a4 97a köpte jag för 10 000. Drar ca 0.7 mil så vi kan vell säga 10kr/mil för soppa. Sedan skatt, försäkring och service(och risk+kostnad för större problem) så blir nog lätt 20kr milen för en gammalskrutt bil.
40mil * 20kr = 800kr
Vore det en bättre vänn hade jag kunnat ställa upp för en något symboliskt kanske och att han/hon betalar soppan såklart. Hade nog tatt en 1000lapp annars lätt, vore det någon som bara fråga mig på facebook så ja, säg 1200 kanske då. 400 för besväret. Ja vene.. Nått sånt
/ Sifon
Källa: http://www.bilsvar.se/sv/
Förvisso rätt grova uppskattningar som slår fel åt båda håll.
Men vid tester och beräkningar i biltidningar hamnar det på ungefär samma priser.
Försäkring och skatt har du ju ändå eftersom bilen är i trafik, känner du att du vill ta extra för det så fine. Men det är ingen direkt kostnad du har för att köra din polare. Service, javisst, men på en 17 år gammal bil, 1 kr milen är ju knappast i underkant. Värdeminskningen lär inte bli avsevärt mycket större för 40 mil extra på mätaren. 20kr / mil för den känns som en överskattning. Men oavsett vilket, det är ju enorm skillnad på vilken bil det handlar om, en XC90 som tar 1,2 l /mil gör ju att bara soppakostnaden är 16-17 kr/mil, är det däremot en Lupo 3L räcker det med 4 kr.
Tanka bilen och bjud på käk.
Det skulle vara MIN taxa för en NÄRA vän.
För någon halv-snyltande pajas,som inte har en aning om vad det kostar att ha en bil,så ser priset annorlunda ut..40x1,5x15kr/l kanske lite för spolarvätska och olja,lite för "generellt slitage".
Uppräknat hittills 900kr,så med spolvätska och föda/cigg runt 1100-1200kr lågt räknat.
(spolvätska ligger väl runt 20-30kr/l glykol typ samma käk runt en hundring,bara för att nämna vad som verkligen kan kosta..)
Visst med en snålare bil,blir ju soppan billigare..
Lågpriskörning, då kan man gärna peka på vad du får dra av för körning i tjänsten, 18:50/mil, annars se vad de brukar räkna fram för milpris i biltidningar där de räknat med att bilen köps ny och behålles i tre år - då rör det sig mellan 30 till 40 kronor/mil. De som inte äger en bil tittar gärna på kostnaden för bränsle och förefaller tro att bilen i sig inget kostar, ok, den finns redan, så all kostnad skall givetvis inte belasta denna resa, men ovanstående statliga norm bör man nog inte gå under. Risken för kostnad som kan uppstå vid olycka av något slag skall heller inte förglömma.
Lågpriskörning, då kan man gärna peka på vad du får dra av för körning i tjänsten, 18:50/mil, annars se vad de brukar räkna fram för milpris i biltidningar där de räknat med att bilen köps ny och behålles i tre år - då rör det sig mellan 30 till 40 kronor/mil. De som inte äger en bil tittar gärna på kostnaden för bränsle och förefaller tro att bilen i sig inget kostar, ok, den finns redan, så all kostnad skall givetvis inte belasta denna resa, men ovanstående statliga norm bör man nog inte gå under. Risken för kostnad som kan uppstå vid olycka av något slag skall heller inte förglömma.
Precis där hamnar min kostnad för min gamla Golf, mellan 18-20 kronor milen, plus värdeminskning.
Jag har bokfört kostnaderna några år så det stämmer. (inkl. soppa)