2014-12-11, 08:38
Medlem
Hej!
Hoppas jag hamnar i rätt del nu.

Jag har fått en fråga om jag kan agera "taxi" åt en person. Han vill bli körd 40 mil totalt och frågade vad jag ville ha för det, han tycker det låter orimligt dyrt och undrar vad ni skulle ta för det?
Bortse från tidskostnad, matkostnad och dylikt utan tänk bara driftskostnad. Nu vet jag så klart att det skiljer på bil och liknande vad den drar, vad den kostar, vad skatten är på och liknande men vill gärna ha lite olika input på vad just du skulle ta betalt om du skulle få frågan.
Tänk "Vad vill du ha för att köra mig 40 mil?"
Citera
2014-12-11, 08:45
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Är det en nära kompis så hade jag sagt 500kr, det är ungefär vad soppan kostar.
Vill man ha lite pengar för besväret så kan man ju säga 1000 spänn.
Citera
2014-12-11, 08:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ejda
Hej!

Jag har fått en fråga om jag kan agera "taxi" åt en person. Han vill bli körd 40 mil totalt och frågade vad jag ville ha för det, han tycker det låter orimligt dyrt och undrar vad ni skulle ta för det?
Bortse från tidskostnad, matkostnad och dylikt utan tänk bara driftskostnad. Nu vet jag så klart att det skiljer på bil och liknande vad den drar, vad den kostar, vad skatten är på och liknande men vill gärna ha lite olika input på vad just du skulle ta betalt om du skulle få frågan.

Minimum 1600kronor
Citera
2014-12-11, 08:46
Moderator
Citat:
Hej!

Beror ju på vad för bil du har, med min som tar knappt 0,5 liter diesel per mil så skulle jag ta vad bränslet kostar om det är en polare (typ 7:-/mil). Är det nån jag inte känner eller bara är ytligt bekant med skulle jag ta vad det kostar mig. Dvs. kanske 15:-/ mil (då är förstås inte värdeminskning medräknad).
Citera
2014-12-11, 08:50
Medlem
killen30s avatar
Hade vänt på frågan, vad tycker du det är värt att jag kör dig 40 mil? Är han en bra vän ger han minst 500 kr... Annars hade jag nog sagt gör det för en låda bira.... Men var det en ytlig bekantskap 1000 kr kanske är det för dyrt enligt killens tycke. Hänvisa då till taxi...
Senast redigerad av killen30 2014-12-11 kl. 08:53.
Citera
2014-12-11, 08:54
Medlem
Kanonsvar, så runt 500 om det är en nära vän?
Då är 450 spänn definitivt inte för mycket som jag sa att jag ville ha.

1600 är extremt mycket för 40 mil tycker jag. Tänker du för besväret då också?
Citera
2014-12-11, 08:57
Medlem
EMMA1994s avatar
Beror som sagt helt på vad du har för bil själv skulle jag säga 800 kr .
Citera
2014-12-11, 08:59
Medlem
islandmountain10s avatar
600 kr skulle jag ta, brukar alltid räkna på 15 kr/milen då min bil drar ganska mycket (0,9) och så får man ju räkna med slitage på bilen också.
Citera
2014-12-11, 08:59
Medlem
l150s avatar
20 kronor milen är väl ingen hutlös summa?
Med tanke på alla kostnader som kommer med en bil.

Hade det där i mot varit min polare så hade jag bara sagt " visst lugnt, tanka upp bilen bara"
Citera
2014-12-11, 09:01
Medlem
Tycker inte heller det är hutlöst. Går snarare minus på "affären" men ställer upp som en god gärning..
Citera
2014-12-11, 09:07
Medlem
EMMA1994s avatar
Citat:
Tycker inte heller det är hutlöst. Går snarare minus på "affären" men ställer upp som en god gärning..

Han har inget körkort och bil ? för tyvärr verkar många i den sitsen tro att dem som har kan köra dem hit och dit till en skitkostnad nä du är inte orimlig om du vill ha 20 kr milen .
Citera
2014-12-11, 09:09
Avslutad
Citat:
Kanonsvar, så runt 500 om det är en nära vän?
Då är 450 spänn definitivt inte för mycket som jag sa att jag ville ha.

1600 är extremt mycket för 40 mil tycker jag. Tänker du för besväret då också?

Jag tänker inte för besväret, jag utgick från att det var en neutral bekant inte typ godare vän, 40kr milen anser jag inte oskäligt det är inte bara bränsle, försäkring och skatt som kostar på en bil, sådant har icke bilägare svårt att förstå.

Att din vän tycker att 450 kronor är för mycket är anmärkningsvärt, så pass anmärkningsvärt att vore det min vän vore han/hon fd vän, sådana snyltare vill jag ej ha som vän.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in