• 1
  • 2
2014-12-10, 23:17
Medlem
Terrorfronts avatar
Ha ett nå form av förmodat elfel på bilen som ja hoppas att någon har nåe förslag på.

Är så att ja åker mellan Sverige å Norge för jobb, men nu sist när va påväg hit så började laddlampan lysa efter en ca 60 mil. Nån mil senare så slocknade den å ja tänkte inte så möe mer på de. Men strax efter så böjade laddlampan blinka, därefter tändes ABS, bälte å motor. Bilen började bete sig konstigt å sen slocknade alla instrument å jag hade enbart positionslyse. 400m efter började bilen hacka å sen vare stopp. Kopplade ur extraljusen, batteriet samt stereo å väntade 10 min typ å bilen drog igång å gick som vanligt, i nå hundra meter åsså vare samma sak. Denna gång ryckte ja lite i alla kablar ja hittade samt väntade i 30 min å efter de så kom ja 15 mil innan samma sak hände igen. Väntade å bilen startade så jag iaf kom fram te boendet.

Men ja måste som hem nu nästa freda,, å ja kan inte hålla på såhär i 100 mil direkt.
Så om någon har någonsomhelst idé/förslag på va som kan vara fel så e ja sjukt tacksam.

Som tillägg så såg ja nyligt att luckan bak för å koppla in släpvagn är trasig å står öppen. Å när jag åkte hit så vare mängder med regn, snö, slask å skitig väg. Om de nu kan vara ett så enkelt fel?

MVH
Citera
2014-12-11, 00:22
Medlem
SoTireds avatar
Laddrelät kan vara paj.
Sitter ofta skruvat direkt på generatorn.
Citera
2014-12-11, 00:50
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Laddrelät kan vara paj.
Eller hela generatorn.
Jag har pendlat på samma sätt som dig. Ett tips är att byta bil direkt om du ska jobba där en längre tid.
Citera
2014-12-12, 21:34
Medlem
Kolla gärna upp släpvagnskontakten.
Locket hade lossnat på min bil till släpvagnskontakten.
Då började ABS, airbag och massa andra lampor lysa, vindrutetorkarna, blinkers och tutan slutade funka när jag körde i regnet.

Åkte och köpte ny 7-polig kontakt, bytte och allt blev som vanligt igen.
Citera
2014-12-12, 21:52
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Laddrelät kan vara paj.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Eller hela generatorn.
Jag har pendlat på samma sätt som dig. Ett tips är att byta bil direkt om du ska jobba där en längre tid.
Om det skulle varit så skulle ts aldrig fått igång sin bil igen utan star hjälp. Om batteriet är så urladdat att bilen dör så startar den inte för att man väntar 5 minuter.
Citera
2014-12-13, 01:27
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Om det skulle varit så skulle ts aldrig fått igång sin bil igen utan star hjälp. Om batteriet är så urladdat att bilen dör så startar den inte för att man väntar 5 minuter.
Tänkte inte så långt.
Det roliga är att jag hade en Mondeo-94 På väg till Oslo på E18 körde jag om två långtradare. Det finns gott om långtradare på den vägen. Mitt i omkörningen blev hela bilen svart. Även den startade efter några minuter. Helgen efter bytte jag bil utan att tagit reda på felet.
Citera
2014-12-13, 02:00
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda

Jaså inte!
Fel i laddregularorn kan få konstiga följder. Vem säger att det bara kan bli för låg spänning?
Citera
2014-12-15, 18:18
Medlem
Terrorfronts avatar
Hej alla å stort tack för alla förslag. Har iaf pratat me en Ford verkstad i Sverige ang laddrelät å enligt dom så måste jag byta ut hela generatorn eftersom reläet inte finns som reservdel.. Kan de verkligen stämma? Största problemet om nu detta skulle va felet e att ja inte hinner få hit reservdelar, samt att ja kan inte laga detta själv. Å lämna in på verkstad här är bara å glömma..

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Eller hela generatorn.

Njä jag gör min sista vecka på detta ställe nu. Så nu på fredag äre hem för gott om ja nu inte får tag på nå rotation. Gillar faktiskt denna bil ordentligt å vill helst inte sälja/skrota den så ja hoppas faktiskt på att är nå enkelt ja kan laga bort

Citat:
Ursprungligen postat av Capt.Strong
Kolla gärna upp släpvagnskontakten.
Locket hade lossnat på min bil till släpvagnskontakten.
Då började ABS, airbag och massa andra lampor lysa, vindrutetorkarna, blinkers och tutan slutade funka när jag körde i regnet.

Åkte och köpte ny 7-polig kontakt, bytte och allt blev som vanligt igen.

Ja mitt lock är som sagt helt öppet, fjäder´n ha gått av å hur länge den stått öppen kan man bara undra över. Ska tigga lite skjuts imöra te Åsane å skaffa mig en sådan kontakt. Ja kan dock inte säga ngt om torkare, tuta samt blinkers då jag inte använda dessa. Men isf hade vi haft identiskt fel.... Kan man ha sån tur tro???

Citat:
Jaså inte!
Fel i laddregularorn kan få konstiga följder. Vem säger att det bara kan bli för låg spänning?

Batteriet är kanske 2 mån gammalt å har bara använts i ca 400 mil. Dvs 2 resor hem å hit igen, använder inte bilen här då ja bara ha 5km te jobb. Men efter varje stopp så äre verkligen full kräm i batteriet, borde inte det försämras om det laddar dåligt? Eller laddar den bara dåligt när väl bilen börjar bete sig illa? Isf äre bara tal om dålig laddning i kanske 20-30sek.. Jag har iaf ringt en snubbe på jobbet nu ikväll å jag ska få låna hem en voltmeter imöra å mäta upp bilen med. Så ja hoppas ja kan återkomma imörakväll me aktuella värden

MVH
Citera
2014-12-15, 21:20
Medlem
SoTireds avatar
Ja, laddregulatorn kan faktiskt lämna för hög spänning om likriktarkretsen är paj eller är på väg att gå paj.
Regulatorn/relät kanske inte finns som Ford reservdel men kolla på Mekonomen eller Meca till exempel.

Ford meken borde kunna ge dig ett korrekt besked om vad som är felet så att du slipper lägga ut pengar på fel reparation.
Citera
2014-12-16, 18:31
Medlem
Terrorfronts avatar
Citat:
Ja, laddregulatorn kan faktiskt lämna för hög spänning om likriktarkretsen är paj eller är på väg att gå paj.
Regulatorn/relät kanske inte finns som Ford reservdel men kolla på Mekonomen eller Meca till exempel.

Ford meken borde kunna ge dig ett korrekt besked om vad som är felet så att du slipper lägga ut pengar på fel reparation.

Fick knappt igång den men den startade iaf. Så ja for en 300m där de fanns belysning å parkerade. Plockade fram multimetern å skulle starta igen å mäta. Totalt dött batteri å startmotorn står bara å tickar. Så nå värden blire inte *suck* Blev smått less nu iaf. Konstigt dock att den startat så direkt efter varje stopp men nu efter å ha stått 3v så är batteriet helt tomt. Hur långt tror du ja kommer me ett full-laddat batteri utan att de laddas efter vägen? De e som sagt nytt å om ja köper ett extra. Ska åka 92mil å kan låta bli all extra el å bara ha de bilen behöverJa ha helt enkelt varken tid eller råd å lämna in den på verkstad här
Citera
2014-12-16, 22:39
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorfront
Fick knappt igång den men den startade iaf. Så ja for en 300m där de fanns belysning å parkerade. Plockade fram multimetern å skulle starta igen å mäta. Totalt dött batteri å startmotorn står bara å tickar. Så nå värden blire inte *suck* Blev smått less nu iaf. Konstigt dock att den startat så direkt efter varje stopp men nu efter å ha stått 3v så är batteriet helt tomt. Hur långt tror du ja kommer me ett full-laddat batteri utan att de laddas efter vägen? De e som sagt nytt å om ja köper ett extra. Ska åka 92mil å kan låta bli all extra el å bara ha de bilen behöverJa ha helt enkelt varken tid eller råd å lämna in den på verkstad här
En mindre energislukande 240 gick 25 mil på nytt batteri med trasig generator. Då med minimal användning av strömkrävande delar.
Ge dig inte på den resan
Citera
2014-12-16, 23:18
Medlem
SoTireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terrorfront

Hur långt hinner du på två timmar? Längre räcker det nog inte. 300watt blir ungefär 25 A förbrukning.
Säg att du har ett batteri på 55-60Ah (litet batteri). Det lär inte leverera någon nämnvärd spänning när det finns 20% kvar.

Regulator finns som reservdel (chansat på bilmodell).
http://www.mekonomen.se/bil/reservde...s3a20-130771sv

Annars kanske en ny generator inte kostar en miljon (chansat på bilmodell).
http://www.mister-auto.se/sv/generat...v10040_g4.html

Leta runt så kanske det finns billigare regulatorer.
Sök på ditt regnummer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in