Musikhjälpen sänds nu både i radio och på SVT-flow. Jag har själv skänkt ett par hundralappar, just för att jag känner att inget barn ska behöva födas med HIV. (som årets tema är)
Men det har kommit att handla om feminism. Som vanligt i regeringens propagandakanal.
Klockan 20:47 och framåt (
http://www.svtflow.se/ <- Spela bak dit) så brister Linnea ut i gråt för att icke-feminister orsakar människors död.
Det som händer är att samtidigt som Linnea proklamerar att alla är feminister eftersom alla vill ha jämställdhet (det är som att säga att alla är nazister eftersom de gillar musik i min mening) kommer tårarna, och innan James Blunt drar igång ute i radioetern kommer uttalandet: "Människor dör på grund av att det inte är jämställt". Sen gråter alla i studion + någon gäst ett par minuter.
Men mig veterligen har ingen dött på grund av det inte är jämställt. Just i det här fallet så gråter hon för att HIV tydligen är männens fel, då männen i vissa kulturer och regioner har laglig rätt till kvinnors kroppar. Det är ungefär vad de pratat om nu dygnet runt i 3 dagar.
Själv tycker jag att det är religioner och kulturer som dikterar att män äger kvinnors kroppar som är problemet, och inte själva jämställdhetskampen. För som vi vet har feminister sällan yttrat några negativa tankar om religion eller subsahar kultur som eventuella problem.
Om män i Saudi våldtar är det svenska mäns fel. Och det får man så klart tycka om man vill. När Saudi blir feministiskt så är även jag övertygad om att problemen där kommer att minska. Men är feminismen verkligen rätt ände att börja med när det kommer till afrika och mellanöstern?
Är det verkligen feminism som ska lösa problemet med HIV? Är det inte bättre med öppna, demokratiska, sekulära samhällen?