2014-12-10, 17:54
Medlem
Hej.

Jag har plötsligt, av en släkting fått en gåva på 12 miljoner.

Jag letar runt efter tips på hur det vore smart att placera dom, men det är få tips som behandlar så stora summor, speciellt för någon som jag som inte kan någonting....
Banken vill naturligtvis att jag ska bli private banking-kund och betala runt 1,5% i avgift, och jag är mycket frestad att göra det, för jag är inte direkt superintresserad av att lära mig investera själv. De räknar med att jag kan få en avkastning på runt 5% efter avgiften och provisioner och sånt om de gör en lågriskportfölj till mig. Vet inte vad för % de gissar på om jag skulle välja högre risk. De föreslog att ha det i ett ISK dessutom.

Det skulle alltså bli runt 400-500tkr(?) i avkastning per år om jag förstått saken rätt? (Minus skatten på ISKn som tydligen var rätt lite just nu) Det låter husomhelst bisarrt mycket för mig som verkligen är låginkomsttagare sen tidigare. Jag har inga behov av att bränna pengar på lyx och sånt , utan ser mest fram emot att inte behöva snåla på mat och kläder till barnen samt kunna åka på lite fler semestrar - så jag kan tänka mig att sätta undan största delen av beloppet på säg, åtminståne 10 år.
Plus att i viss mån leva av en del av avkastningen. Tänker dock inte säga upp mig på jobbet, (dock gå ner i tid) så hyran och sånt täcks av lönen. Min fru jobbar också i en låglönebranch men vill inte heller sluta jobba. Vi har tre barn som ännu inte är tonåringar....

Har ni några tips på vad ni skulle ha gjort i min situation?

Tack på förhand
/M
Citera
2014-12-10, 18:01
Medlem
Aimberts avatar
Din timlön på att lägga några timmar på att läsa på själv om investering kommer vara mycket hög. Några mycket diversifierade ETF:er med låg avgift gör att du kommer tjäna och spara mycket pengar i det långa loppet utan någon direkt ansträngning.

Edit: Och lyssna inte på idiottips om små obskyra utvecklingsbolag eller, som ovan, bitcoins och liknande skräp.
Citera
2014-12-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Din timlön på att lägga några timmar på att läsa på själv om investering kommer vara mycket hög. Några mycket diversifierade ETF:er med låg avgift gör att du kommer tjäna och spara mycket pengar i det långa loppet utan någon direkt ansträngning.

Edit: Och lyssna inte på idiottips om små obskyra utvecklingsbolag eller, som ovan, bitcoins och liknande skräp.

Tack, jag ska ta mig tid att läsa på lite, absolut. ETF är ungefär som en indexfond eller?
Citera
2014-12-10, 18:22
Medlem
Köp renoveringsobejekt, renovera och sälj vidare = ännu mer pengar.
Citera
2014-12-10, 18:28
Medlem
vad du än gör så låt inte "din personliga bankman" eller vad det nu kallas hos respektive bank ha hand om dina pengar. dom är anställda av banken och ska tjäna pengar åt banken.... det vill säga att dom vill att dina pengar ska bli deras pengar....

känner du att du vill ha hjälp med att investera sådana summor som du pratar om så finns det andra/bättre alternativ att satsa på. t.ex kapitalförvaltare eller liknande.
har sett en del reklam lite här och var om lancelot kapitalförvaltning. vet inget alls om firman och har ej anknytning till firman på något sätt.
Citera
2014-12-10, 18:31
Medlem
simp00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert

Varför döma bort bitcoin? Det är ett alternativ som verkligen skulle kunna ge pengar.
Citera
2014-12-10, 18:40
Medlem
ImWorthlesss avatar
"köpa renoveringsobjekt" är för mig mer idiotiskt än att investera i exempelvis Bitcoins.

Dock så skulle jag aldrig göra något av ovanstående.

Personligen så har jag ingen enorm kunskap av invensteringar i överlag så ska väl inte döma ut något endå.
Men hade jag fått 12 mille, så hade jag antagligen satt undan pengar i Fonder på olika sätt inom ett säkert bolag som har en låg avgift för transaktioner.
Du säger även att du lägga undan stor del av kakan i ca 10 år.

Så skulle jag dela upp lite slantar mellan olika lågrisk-fonder.
Eller lägga upp 1-2 mille på ett långsiktigt sparande för dina barn i framtiden som du sen överlåter till dom vid exemeplvis 25 års ålder eller dylikt..
Citera
2014-12-10, 18:41
Medlem
Alan.Shores avatar
Avanza?
Citera
2014-12-10, 18:48
Medlem
tgv23000s avatar
Öppna en ISK hos Avanza och köp dessa fonder, så får du en lågriskportfölj som borde ge dej ca 7-10% per år. Och vid ett eventuellt börsras likt 2008 (-65%) kommer, då klarar du dig undan med backa bara -10-15%.

Vill du ha lägre risk, så sänker du bara andelen aktiefonder och ökar i de andra.

Aktiefonder:
JPM Global Healthcare 3%
Pictet Generics-R USD 3%
Carnegie småbolag 10%
Länsförs fastighet 10%
Spiltan investmentb 3%
Avanza Zero 10%

Räntefonder:
SPP Obligationsfond 7%
Amundi Fds Bd US Opport Core Plus 8%

Hedgefonder:
Gladiator 15%
Camelot 6%
Adrigo 6%
Excalibur 3%
Rhenman Health 6%

.
Senast redigerad av tgv23000 2014-12-10 kl. 18:50.
Citera
2014-12-10, 18:48
Medlem
Sqeptisks avatar
Grattis alternativt beklagar sorgen.
Kan bli problematiskt att undvika alla som vill vara med att dela kakan med dig. Att hålla sig borta från de traditionella bankerna är en bra början Bättre då att öppna ett (investeringsspar) konto hos de mer ärliga/billigare handlarna, exempelvis Nordnet. Du får visserligen göra jobbet själv, men det finns flera alternativ för latmaskar/ointresserade investerare. Ett strategitips är att inleda med en kort räntefond (Spiltan är bra) och sedan gå över till Nordnets "superfond" när börsen har kylt av sig lite om ett år eller två. På det sättet bränner du ett minimum av dina pengar i avgifter.
Lycka till!
Citera
2014-12-10, 18:54
Medlem
Köp trisslotter
Citera
2014-12-10, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Öppna en ISK hos Avanza och köp dessa fonder, så får du en lågriskportfölj som borde ge dej ca 7-10% per år. Och vid ett eventuellt börsras likt 2008 (-65%) kommer, då klarar du dig undan med backa bara -10-15%.

Vill du ha lägre risk, så sänker du bara andelen aktiefonder och ökar i de andra.

Aktiefonder:
JPM Global Healthcare 3%
Pictet Generics-R USD 3%
Carnegie småbolag 10%
Länsförs fastighet 10%
Spiltan investmentb 3%
Avanza Zero 10%

Räntefonder:
SPP Obligationsfond 7%
Amundi Fds Bd US Opport Core Plus 8%

Hedgefonder:
Gladiator 15%
Camelot 6%
Adrigo 6%
Excalibur 3%
Rhenman Health 6%

.

Tack för mycket informativt tips! Ska verkligen ta mig en funderare på hur mycket jag vill ge till banken i långa loppet. Det är möjligt att jag börjar med att låta banken ta hand om det mesta, för att sedan flytta över pengar till tex ISK hos avanza när jag lärt mig lite mer. Jag känner dock att det inte är bråttom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in