2014-12-10, 17:37
Medlem
tjena!

har givit bud på en lgh i vasastan och eftersom budet är lägre än vad jag anser lgh är värd så börjar jag oroa mig för föreningens ekonomi, hur vanligt är det att brf går i konkurs i innerstan?

kollade upp årsredovisningen för ett par år sedan och då gick föreningen back 200 k med en balanserad förlust på 2mln, men tillgångarna var runt 20 mln.

Vad tycker ni?, finns risk för konkurs?.

Skulle vara otroligt tacksam för input.
Citera
2014-12-10, 18:26
Medlem
Husings avatar
Hur menar du med kopplingen mellan ditt bud och föreningens ekonomi?

Att en förening uppvisar förluster, ibland ganska kraftiga sådana, ett enskilt år är inte konstigt. Det kan handla om att föreningen t.ex. har genomfört någon stor reparation, som alltså rimligen inte återkommer varje år. Du bör se om detta är fallet.

Går föreningen med underskott år efter år bör man se efter så att föreningens kassa inte minskar över tiden, alltså att man inte finansierar "vanliga" kostnader med lån. Det viktigaste på kort sikt är att likviditeten är god.
Citera
2014-12-10, 18:56
Medlem
om föreningens ekonomi är dålig skulle det ge en förklaring till varför ingen höjer mitt bud.
Citera
2014-12-10, 19:00
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yerevanblaze
om föreningens ekonomi är dålig skulle det ge en förklaring till varför ingen höjer mitt bud.

Jo, så kan det naturligtvis vara men min erfarenhet, efter att ha suttit i en BRF-styrelse i cirka fem år, är att väldigt många spekulanter inte har en susning om BRF-ekonomi.
Citera
2014-12-10, 19:26
Medlem
tror du det finns risk för konkurs i innerstan?, klart det finns lol men hur vanligt är det egentligen?, bodde på kungsholmen förut och där var det nära.
Citera
2014-12-10, 19:52
Medlem
Går föreningen i konkurs så blir lägenheterna värdelösa. Knappast troligt att någon i en innerstadslägenhet vill förlora miljonbelopp. Det bör därför vara möjligt att höja månadsavgiften någon tusenlapp för att slippa likvidera föreningen.

I de fall som föreningar går i konkurs så är det ofta så att man stått med svårsålda lägenheter som till slut har givits tillbaka till föreningen för att medlemmen ska slippa fortsätta betala månadsavgift. Om en förening har ett antal lägenheter som inte har någon ägare så försvinner pengarna snabbt och en konkurs är ett faktum.

I ditt fall så bör du förbereda dig på att månadsavgiften kan stiga.
Citera
2014-12-10, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Går föreningen i konkurs så blir lägenheterna värdelösa. Knappast troligt att någon i en innerstadslägenhet vill förlora miljonbelopp. Det bör därför vara möjligt att höja månadsavgiften någon tusenlapp för att slippa likvidera föreningen.

I de fall som föreningar går i konkurs så är det ofta så att man stått med svårsålda lägenheter som till slut har givits tillbaka till föreningen för att medlemmen ska slippa fortsätta betala månadsavgift. Om en förening har ett antal lägenheter som inte har någon ägare så försvinner pengarna snabbt och en konkurs är ett faktum.

I ditt fall så bör du förbereda dig på att månadsavgiften kan stiga.

Ahh, menar du att siffrorna som jag nämnde i första inlägget var usla?
Citera
2014-12-10, 20:31
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ahh, menar du att siffrorna som jag nämnde i första inlägget var usla?

Det går ju inte att säga särskilt mycket med den infon du gett. Men går föreningen back så behöver de förr eller senare sänka sina kostnader, eller mer troligt höja avgiften. Dock kan en förening med avskrivningstid på 50 år som går back år efter år ha en bättre ekonomi än en förening som gör plusresultat men som skriver av byggnaderna på 200 år.

Något som är bra att kolla upp också är hur mycket lån föreningen har. En förening med stora lån kommer få högre kostnader när räntan stiger.

Mitt förslag är att du ringer någon i styrelsen och frågar hur de ser på ekonomin. Om styrelsen t.ex. har bestämt sig för att höja avgiften någon gång inom närmsta halvåret, men inte tagit ett formellt beslut på ett styrelsemöte om hur mycket det ska höjas så brukar mäklarna inte säga det när de säljer lägenheten.

Ett annat tips är dessutom att kolla upp ekonomin innan du lägger bud.
Senast redigerad av Terrorist-Hubert 2014-12-10 kl. 20:36.
Citera
2014-12-10, 20:35
Medlem
Man behöver veta storleken på förening för att förstå om 200 000 i förlust 2013 är något att bry sig om. Är det en förening med 10 lägenheter så är det ett stort minus men om det är en förening med 500 lägenheter så är det inget att bry sig om.

Säg att det är 100 lägenheter, då är det 2000 kr per lägenhet eller 180 kr i månaden. Det är då bara att höja månadsavgiften med någon hundring för att komma på bana igen.
Citera
2014-12-10, 20:41
Medlem
Det är väl cirkus 20 lgh.
Haha, ända sedan jag läste om att bostadsrättsföreningar kan gå i konkurs och bli hyresrätter har jag börjat tveka på att köpa bostadsrätt lol . Men vet någon om det är något brukar ske i innerstan?
Tror ni konkurs är uteslutet då? =P

Tack för alla svar! =)
Senast redigerad av Yerevanblaze 2014-12-10 kl. 20:48.
Citera
2014-12-10, 21:44
Medlem
någonsin hört om brf som gott i konkurs i stan?
Citera
2014-12-10, 22:04
Medlem
Citat:
Det är väl cirkus 20 lgh.
Haha, ända sedan jag läste om att bostadsrättsföreningar kan gå i konkurs och bli hyresrätter har jag börjat tveka på att köpa bostadsrätt lol . Men vet någon om det är något brukar ske i innerstan?
Tror ni konkurs är uteslutet då? =P

Tack för alla svar! =)

Men förstå vad folk skriver till dig, du måste ge mer information. Helst behöver du länka till årsredovisningarna. Och ja, det är klart även föreningar i Stockholm innerstad kan gå i konkurs, även om det såklart är ovanligare där.

Nu är jag ingen expert på posterna som tillgångar och så i årsredovisningarna (de säger väl inte så jättemycket om hur bra eller dålig en förening är) men just tillgångar är väl meningslös? Eftersom den räknar in fastighetens värde, vilket inte spelar någon roll (för de som bor där) vid en eventuell konkurs?

En balanserad förlust på 2milj låter rätt mycket i mina öron, det motsvarar då 100.000 per lägenhet. Och att de t.ex gått med förlust 200.000 i 10 år. Om jag inte har helt felt betyder det alltså att varje boende (om vi låtsas att alla andelstal är lika stora) skulle behöva gå in med 100.000 för att balansera förlusten vid behov.
Senast redigerad av kramiz1 2014-12-10 kl. 22:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in