Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Nu har jag läst klart denna bok, och jag kan bara tacka för tipset. Den var väldigt intressant, och även om jag förutsätter att den inte är det minsta självbiografisk (Karolina själv kan inte rimligtvis ha haft tid med all drama som ett sådant förhållande sannolikt innebär samtidigt som hon byggt sin framgångsrika karriär) så tror jag ändå att hon har en mycket viktig poäng när bokens "jag" förklarar att hon inte alls är ute efter att ändra på John utan tvärtom tvekar på huruvida hon fortfarande skulle gilla honom om han skulle bli laglydig.
/.../
En resume först:
Boken handlar om en flickvän till en brottsling. Han verkar pyssla med "högstatusbrott" typ värdebilsrån.
Dessa brott ger stora pengar, kräver omsorgsfull planering och möjliggör ett i hög grad "civilt" liv, dvs man behöver inte ägna sig åt brott hela tiden utan kan i långa perioder leva ett lite lyxigare svenssonliv.
I boken får man följa flickvännen när mannen och hans kompisar förbereder och genomför ett brott. Flickvännen (och de andra flickvännerna) hålls utanför processen, de får inte veta nåt alls. De lever då ett slags isolerat businessfruliv.
Flickvännen börjar tröttna på detta av olika orsaker och hon funderar på att bryta upp.
När hon hör mannen komma hem efter väl genomfört värv blir hon övetlycklig och kastar sig i famnen på sin prins. Och så levde de lyckliga i alla sina dar.
Jag hade förväntat mig att hon skulle ta steget fullt ut och lämna sin kriminelle man. Men icke sa Nicke.
Jag blev besviken på författaren, men tänkte sen till: Hon beskrev helt enkelt att kvinnor är viljelösa våp som väntar och längtar efter sin framgångsrike man som kan ge dem ett liv i lyx - oavsett var pengarna kommer ifrån.
Hon gav en förklaring till varför dessa män har flickvänner som ger dem en bastrygghet och bekräftelse.
Det är väl ungefär samma aningslösa och blinda hängivelse som styr seriemördarnas beundrarinnor. Det är också samma mekanismer som gör att GS vunnit anhängare till F! - skillnaden är bara den att F! inte har levererat nåt, bara ägnat sig åt pajaserier.