Citat:
Nja, det hade väl förvisso varit rimligt att sätta en ensam polis att på något sätt övervaka Carole Ann Boones hem om Ted Bundy flytt efter att de gift sig, men det hade ju räckt med videoövervakning från lämplig distans. Man skulle ju då ändå kunna fånga honom om han mördade henne, men man skulle inte behöva bekosta mycket dyrare dygnet runt-övervakning med flera poliser på plats för att försöka förhindra mord på just Carole Ann Boone. Om just hon skulle ha blivit mördad hade det inte varit någon nämnvärd förlust, och man skulle ju då i efterhand kunna plocka in Ted igen och döma honom för 21 mord istället för 20 som jag redan skrivit.
Förvisso skulle man kunna helt ta bort möjligheten att brevväxla med seriemördare också. Problemet är väl då främst hur man drar gränsen mellan grova brottslingar med vilka ingen kommunikation kan äga rum och mindre grova brottslingar med vilka kommunikation kan äga rum. Med mina föreslagna ekonomiska sanktioner blir "gränsdragning" en relativt enkel aritmetisk fråga - ju grövre brott (strängare straff för brottslingen) desto högre straffavgifter för att kommunicera med brottslingen. I exempel så extrema som Ted Bundy-fallet skall straffavgiften naturligtvis stå ovan den ekonomiska förmågan hos en förkrossande majoritet av befolkningen.
Om du inte inser att just ekonomiska begränsningar har den grundläggande fördelen att man kan slippa gränsdragningar för att istället införa mer steglösa hinder som enkelt går att skala till olika storlekar så är det nog meningslöst att diskutera det.
Det är naturligtvis helt OK att inte applicera begreppet "könsförrädare" på någon överhuvudtaget. Då följer naturligtvis att inte heller Carole Ann Boone var det. Jag tog bara upp den termen som en följd av att Tiina Rosenberg under sin tid som verksam inom Feministiskt Initiativ påstås ha yttrat att "kvinnor som har sex med män är könsförrädare". Kanske är dock Tiina och hennes specifika åsikter inte representativa för en typisk svensk feminist och då är det så klart mindre viktigt att fundera över huruvida Carole Ann Boone var eller inte var en "könsförrädare".
Jag har redan skrivit i tråden att jag inte tror att grav psykopati går i direkt arv, så den delen av ditt argument är följaktligen helt ihålig. Det grundläggande syftet med de föreslagna sanktionerna är som jag redan skrivit flera gånger att de skall utgöra en extra dimension i straffet för de grövsta brottslingarna och ett hinder mot att vara en "brottslingsgroupie".
En ytterligare anledning till de ekonomiska sanktionerna mot "brottslingsgroupiesarna" är som jag också redan skrivit att dessa skall utgöra förskottsbetalning för sannolika framtida skyddsbehov för "brottslingsgroupiesarna" om de verkligen framhärdar i att bilda relationer med grova brottslingar och har tillräckligt med pengar för att betala de föreslagna straffavgifterna/böterna.
Förvisso skulle man kunna helt ta bort möjligheten att brevväxla med seriemördare också. Problemet är väl då främst hur man drar gränsen mellan grova brottslingar med vilka ingen kommunikation kan äga rum och mindre grova brottslingar med vilka kommunikation kan äga rum. Med mina föreslagna ekonomiska sanktioner blir "gränsdragning" en relativt enkel aritmetisk fråga - ju grövre brott (strängare straff för brottslingen) desto högre straffavgifter för att kommunicera med brottslingen. I exempel så extrema som Ted Bundy-fallet skall straffavgiften naturligtvis stå ovan den ekonomiska förmågan hos en förkrossande majoritet av befolkningen.
Om du inte inser att just ekonomiska begränsningar har den grundläggande fördelen att man kan slippa gränsdragningar för att istället införa mer steglösa hinder som enkelt går att skala till olika storlekar så är det nog meningslöst att diskutera det.
Det är naturligtvis helt OK att inte applicera begreppet "könsförrädare" på någon överhuvudtaget. Då följer naturligtvis att inte heller Carole Ann Boone var det. Jag tog bara upp den termen som en följd av att Tiina Rosenberg under sin tid som verksam inom Feministiskt Initiativ påstås ha yttrat att "kvinnor som har sex med män är könsförrädare". Kanske är dock Tiina och hennes specifika åsikter inte representativa för en typisk svensk feminist och då är det så klart mindre viktigt att fundera över huruvida Carole Ann Boone var eller inte var en "könsförrädare".
Jag har redan skrivit i tråden att jag inte tror att grav psykopati går i direkt arv, så den delen av ditt argument är följaktligen helt ihålig. Det grundläggande syftet med de föreslagna sanktionerna är som jag redan skrivit flera gånger att de skall utgöra en extra dimension i straffet för de grövsta brottslingarna och ett hinder mot att vara en "brottslingsgroupie".
En ytterligare anledning till de ekonomiska sanktionerna mot "brottslingsgroupiesarna" är som jag också redan skrivit att dessa skall utgöra förskottsbetalning för sannolika framtida skyddsbehov för "brottslingsgroupiesarna" om de verkligen framhärdar i att bilda relationer med grova brottslingar och har tillräckligt med pengar för att betala de föreslagna straffavgifterna/böterna.
Du har så pass mycket sympati med Ted att du tycker att det är väl klart att han ska få göra det han tycker bäst om en gång till, polisen kan avvakta och plocka upp honom efteråt, Carole Ann förtjänar ett straff eftersom hon ingick i ett förhållande med honom när han väl var arresterad och fängslad för resten av sitt liv (förutom den där rymningen då, eller var den tidigare? spelar ingen roll hursomhelst) och Ted gillar ju att döda folk så varför inte slå två flugor i en smäll, klart karln ska få utlopp för sin kreativa ådra.
Jag tycker inte att hon nödvändigtvis har gett sitt passiva medgivande till detta iochmed förhållandet, det är väl fullt tänkbart att hon inte skulle vilja att han var fri, att hon hade varit rädd för att umgås med honom i frihet. Fast det vet inte jag, du som har läst om henne vet säkerligen bättre. Jag är iallafall ganska övertygad om att hon inte visat någon vilja för att få samma öde som hans andra kvinnor.
Och oavsett hur mycket du tycker att hon ska straffas, jag tycker inte Ted ska få göra fler brott, han förtjänar inte detta och därför ska det förhindras om det är möjligt, prio 1 är att förhindra offer tycker jag, där behöver du inte vara med när det gäller just henne, men sen är prio 2 att stoppa honom från att begå fler brott. Detta som en del av hans straff, han gillar att döda folk, vi tycker inte det är okej och från och med nu när resten av hans liv är en fängelsecell så ska han inte få möjlighet att döda fler. Det är därför jag tycker ditt resonemang är tvivelaktigt, du verkar bry dig mindre om huruvida Ted får döda fler folk eller ej, om det så fanns någon kvinna där som önskade att bli mördad av Ted så tycker jag ändå polisen ska stoppa detta om de kan, han har inte förtjänat den rätten.
Sen tycker jag tvärtom att ditt förslag leder till mycket mer och krångligare gränsdragningar. Om man bestämmer att det är förbjudet att kommunicera med livstidsfångar exempelvis så är det ju lätt (om än okaraktäristiskt inhumant för vårt land). Om man iställer ska ha en massa olika avgifter för att kommunicera med folk beroende på hur grova brotten var så leder det till ständiga gränsdragningar. Är det t ex samma böter för ett ekonomiskt brott som har gett 2 års fängelse som för ett våldsbrott som lett till samma straff? Eller bedöms det ekonomiska tyngre eftersom det är överlagt, planerad stöld från t ex samhället, medan våldsbrottet var en impulshandling under alkoholpåverkan, en annars hygglig normal person. Eller är det tvärtom, våldsbrottslingar är farliga och värst, skattefusk är visserligen lite omoraliskt, man kan nog mena att det skapar större lidande än våldsbrottet gjorde, men det är mer civiliserat, så det är billigare att skicka brev till honom. Eller?
Man får alltså köpa rätten att kommunicera med fångar, dyrast och mest exklusiva är de som har gjort värst saker, de är valet för de riktiga finsmakarna, de som har pengar. Fängelsen blir lite som datingagenturer och bordeller i ett, får förresten flera kvinnor skicka brev till samma person?
Jag tror att det sällan är meningsfullt att tala om könsförräderi, jag tror Tiina har fått ta emot mer kritik än hon egentligen förtjänar men det är något för någon annan tråd.
Jag vill inte spekulera mer än vad jag redan gjort om Carole Anns psyke, jag vet inte vad hon ville, hur hon såg på Ted eller vad hon ansång om hans brott. Vad jag tycker om henne som person avgörs nog bäst genom svar på de frågorna, även om det känns lite trist att definiera en kvinna helt genom hur hon förhåller sig till sin man. Hon kan ha varit allt från en relativt vanlig person till en farlig toka.
...en slumpens händelse?