2014-12-10, 10:23
Medlem
Vi har sparande åt våra två barn, 300 kr var i månaden. I massa blandade fonder hos swedbank. Eftersom sparande pågått under många år så har dom ju gått upp en hel del, 43% och 32%.

Tanken är ju att sparandet ska på minst 6 år till för den äldsta och minst 10 år för den yngre.

Ska man ta vinstskattsmällen nu och föra över till pengarna till KF Barnkonto?

Eller ska man låta allt vara kvar i dessa fonder och köra resterande sparande i KF barn?
Citera
2014-12-10, 11:05
Medlem
DVDGs avatar
Ta det nu istället. Oavsett när fonderna realiseras kommer det vinstbeskattas, så varför inte göra det nu och sedan köra vidare inom KF eller ISK. Skattemässigt, mycket mer fördelaktigt. Dock försvinner möjligheten till att kvitta förluster, men det kanske inte är relevant i detta fall.

Nästa fråga, är KF verkligen rätt? Hade jag haft barn och en fru som jag antagligen/förhoppningsvis litade på hade jag kört ISK under mitt egna namn. Varför betala massa extra för en KF egentligen? Enda gången jag ser anledning till KF är när man vill komma runt den allmänna arvslotten make/maka/sambo/barn. Litar du på din partner kommer hon att se till att barnen får pengarna även om du går bort? Om du tvekar på detta så är KF naturligtvis ett bra val, alternativt att skriva ett testamente. Kan för vissa vara en fördel rent psykiskt också då det kanske tar emot mer att ta barnens sparande som ligger i KF märkt barn än ett ISK utan något namn. Fö är kapitalspar barn exakt samma som alla andra kapitalförsäkringar, du kan lika gärna ha älskarinnan som första förmånstagare på ditt kapitalspar barn.
Citera
2014-12-10, 11:29
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Ta det nu istället. Oavsett när fonderna realiseras kommer det vinstbeskattas, så varför inte göra det nu och sedan köra vidare inom KF eller ISK. Skattemässigt, mycket mer fördelaktigt. Dock försvinner möjligheten till att kvitta förluster, men det kanske inte är relevant i detta fall.

Nästa fråga, är KF verkligen rätt? Hade jag haft barn och en fru som jag antagligen/förhoppningsvis litade på hade jag kört ISK under mitt egna namn. Varför betala massa extra för en KF egentligen? Enda gången jag ser anledning till KF är när man vill komma runt den allmänna arvslotten make/maka/sambo/barn. Litar du på din partner kommer hon att se till att barnen får pengarna även om du går bort? Om du tvekar på detta så är KF naturligtvis ett bra val, alternativt att skriva ett testamente. Kan för vissa vara en fördel rent psykiskt också då det kanske tar emot mer att ta barnens sparande som ligger i KF märkt barn än ett ISK utan något namn. Fö är kapitalspar barn exakt samma som alla andra kapitalförsäkringar, du kan lika gärna ha älskarinnan som första förmånstagare på ditt kapitalspar barn.

Bra summering. Ett litet tillägg dock, KF finns gratis hos avanza bland annat om man nu vill ha det.

Fördel med ISK är också att du får rösta, om man nu vill det.
Senast redigerad av Tickla 2014-12-10 kl. 11:32.
Citera
2014-12-10, 11:34
Medlem
DVDGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickla
Bra summering. Ett litet tillägg dock, KF finns gratis hos avanza bland annat om man nu vill ha det.

Fördel med ISK är också att du får rösta, om man nu vill det.

Tack!

Om du är säker på det så ska jag kolla upp det om jag kommer i behov av KF i framtiden. Jag tycker dock det låter märkligt, men å andra sidan ett smart sätt att locka till sig kunder.

Edit Förlåt, jag gick off topic, det här handlar om TS sparande till hans/henne barn.

Kolla upp Avanza och har du helt koststnadsfri KF där är det ju klockrent i ditt fall. Sparandet äger du, händer det dig något har du lagt barnen som förmånstagare.

En grej jag noterat i just TS situation är att det ofta är viktigt för föräldrarna att 1 styra förmånstagandet till barnen och 2 att barnen inte får pengarna automatiskt när de blir 18. Saken är den att om TS går bort så blir pengarna barnens när de fyller 18. Jag tycker det är så konstigt att man inte garderar sig där i dessa fall. Som att "om jag går bort, då är det lugnt att barnen får alla pengar när de fyller 18, men lever jag då är det viktigt att de får dem vid 22 års ålder för då är de mognare". Aja. TS nu har du fått bra tips. Lycka till!
Senast redigerad av DVDG 2014-12-10 kl. 11:45.
Citera
2014-12-10, 19:24
Medlem
Sparpodden pratade i avsnitt 55 om sparande till barn. Beroende på när barnen föds så kan det skilja väldigt mycket hur mycket pengar man får ut efter 18 år. Kan leda till en väldigt orättvis situation. Läs http://www.nordnetbloggen.se/sparpod...af/22/10/2014/ (Orättvis barnsparande) och lyssna på sparpoddens podcast 55.

Kan vara smart att ha ett konto med dig som ägare och när de fyller 18+22 så splittrar du det på mitten så barnen får lika mycket.

Exempel: Barn född 1981 skulle fått 2 miljoner på sin 18 års dag medan ett barn född 1984 skulle bara få 500 000 när den fyllde 18 trots att man sparat 1000 kr i månaden var till barnen.
Senast redigerad av Mynicname 2014-12-10 kl. 19:30.
Citera
2014-12-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbert

Ska man ta vinstskattsmällen nu och föra över till pengarna till KF Barnkonto?

Ja. Definitivt ja. Alternativt ISK som någon annan nämnde. Men det är mer av en smaksak.
Citera
2014-12-11, 09:46
Medlem
Ticklas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DVDG
Tack!

Om du är säker på det så ska jag kolla upp det om jag kommer i behov av KF i framtiden. Jag tycker dock det låter märkligt, men å andra sidan ett smart sätt att locka till sig kunder.

Inga utgifter och tala om i alla fall, https://www.avanza.se/konton/kapitalforsakring.html om man kollar jämförelsen så finns det som sagt inga extra kostnader som de stora bankerna tar ut.

Men ska dock tilläggas att man får betala en ytterst liten riskpremie, ex om man är 45 år och har en miljon på KF så betalar men 1.73kr per månad, men och andra sidan får man ut 101% av värdet på KF om man skulle avlida, därav kostnaden.
https://www.avanza.se/konton/kapital...er-priser.html

Edit: Avanza har även "Barns spar konto" som man kan öppna vilket är KF. https://www.avanza.se/konton/kapital...ring-barn.html vilket kanske är något?
Senast redigerad av Tickla 2014-12-11 kl. 09:50.
Citera
2014-12-12, 10:11
Medlem
Du vill ha kvar fonderna och börja spara i en ISK eller kapitalförsäkring. ISK om du har storbanker. Har du Nordent/Avanza har det ingen betydelse.

Anledning till att ha kvar fonderna är att du vinner flexibilitet att kunna kvitta den vinsten mot andra kapitalförluster i framtiden.

Jämför du med att äga aktier, som du aldrig tänkt sälja, i ett utdelande företag så är matematiken enkel då du jämför ISK/KF-skatten mot 30% på direktavkastnings% på aktierna. Trots högre nettoskatt på utdelningen så kan aktier vara bättre just pga sämre tider
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in