2014-12-09, 17:31
Medlem
Jag har läst på om vinterkräksjuka och magsjuka i allmänhet. Överallt står det att det går över inom ett par dygn, 1-3 ungefär. Det gör att jag inte riktigt förstår vad som är fel på mig, så här har mina senaste dagar sett ut.

Fredag: Mår lite illa under dagen men drar inga direkta slutsatser att något är fel, utstår hela arbetsdagen. På väg hem börjar jag må riktigt dåligt. Är hemma vid 16-tiden och mår oerhört dåligt men lyckas hålla mig ca 2 timmar. Sedan kräks jag en gång och sprutbajsar en gång. Ofantliga mängder så jag hade nog inget kvar i magen efter det. Kallsvettas och blir helt yr så fort jag reser mig upp. Ligger utslagen på badrumsgolvet ett tag innan jag lyckas samla kraft. Borstar tänderna, fixar en hink och lägger mig i sängen. Mår skit och får nästan 39 graders feber men spyr eller bajsar inget mer. Jag har vid det här tillfället konstaterat att jag förmodligen har fått vinterkräksjukan och jag förbereder mig mentalt för en tuff natt.

Lördag: Vaknar upp och mår bra. Bortsett från lite huvudvärk och feberkänsla så känns det helt ok. Tar två alvedon och somnar om. När jag vaknar upp lite senare mår jag toppen. Lite slö men det är att vänta, bedömer att jag bör stanna inomhus så jag sitter hemma och kollar på film och tar det lugnt hela dagen/kvällen.

Söndag: Mår mycket bra. Kanske lite lite lätt illamående men inget jag reagerar på. Naturligt antog jag och friskförklarade mig själv. Jag antog att eftersom jag bara spytt och bajsat en gång och sedan inget mer och sjukdomsförloppet var så pass kort så är vinterkräksjukan inte så troligt. Jag utgick nu istället för en matförgiftning då jag återhämtat mig så pass fort.

Måndag: Vaknar upp och mår riktigt illa. Sjukanmäler mig för att inte riskera att smitta någon. Har ingen diarré och jag kräks inte, men jag har verkligen noll aptit - detta trots att jag ätit mat både lördag och söndag. Åt en banan och ett ägg på hela dagen. På kvällen blev jag fruktansvärt dålig och kunde inte stå eller sitta utan låg helt utslagen. Hade ingen feber men mådde som om jag hade det. Ont i ögonen, huvudvärk, illamående, svimfärdig om jag rörde på mig. Ställde återigen en hink vid sängen och gick till sängs. Tog en alvedon mot huvudvärken, klunkade vatten och somnade. Spydde aldrig.

Idag: Mår prima när jag vaknar. Är hungrig och äter lite frukt och en tallrik gröt. Aptiten är tillbaka. Timmarna går och nu är illamåendet över mig igen. Inte lika illa som igår men jag vet ännu inte hur det kommer att utvecklas.

Det börjar bli väldigt påfrestande. Jag tar hellre en vinterkräksjuka och spenderar 1-2 dygn på badrummet för att sedan bli frisk. Att jag nu istället kan känna mig bra en dag och riktigt dålig nästa dag, att ibland inte kunna/vilja äta och ibland kunna det, att alltid ha ett litet illamående som ligger över mig... Vad tusan kan det vara jag har har och när jag kan förklara mig själv frisk?! Vill inte gå tillbaka till jobbet och bli dålig och behöva gå hem igen. Vill heller inte riskera att smitta någon annan.

Är det normalt att en magsjuka drar ut på tiden så här? Någon som har idéer på vad jag kan tänkas ha fått? Jag tror inte att det kan vara salmonella heller eftersom jag inte haft någon diarré sedan i fredags.
Senast redigerad av tjugosex 2014-12-09 kl. 17:35.
Citera
2014-12-09, 20:57
Bannlyst
Det kan mycket väl vara vinterkräksjukan. Man måste ju inte ligga utslagen och spy kaskader av calicivirus.

Som jag har förstått det är det inte ovanligt att symtomen försvinner för att sedan komma tillbaka.

Ät inte sådant som är svårsmält, dvs varken frukt eller gröt. Banan är ok. Vila och kör laktosfritt ett tag framöver.
Citera
2014-12-10, 13:28
Medlem
Blåbärskungens avatar
Det är garanterat "Kräksjukan". Jag kände av den i 5 dagar senast jag hade den. Jag antar att dom första två-tre dagarna är själva sjukan och dom andra är priset man betalar för att man tappat vätska och näring. Håll dig för fan hemma så du inte smittar ner folk
Citera
2014-12-10, 18:40
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Jag brukar vanligtvis ha vinterkräksjukan i 5-7 dagar. De första 2-4 dagarna spyr jag och sprutkissar bajsvätska ur stjärthålet. Resterande dagar sprutkissar jag ur rumpan och spyr inte. Kan må ganska bra mellan anfallen och tro att allt är över tills illamåendet slår till igen.

Men jag har även varit med om att jag börjat spy igen när jag varit spyfri i nån dag. Och likaså har jag varit sjuk i en vecka utan att spy (men jag har hulkat hela tiden) och istället bara sprutbajs-kissat.

Det som jag tycker är den stora skillnaden mellan vanliga magsjuka och vinterkräksjuka är att det gör så ONT i magen vid anfallen. Vid vanlig magsjuka mår jag illa. Vid vinterkräksjuka smärtar magsäcken å det värsta förutom att jag mår illa. Vid vanlig magsjuka brukar jag för det mesta bara spy, tarmen är inte lika påverkad. Vid vinterkräksjuka så sprutar det ur rumpan direkt jag börjar spy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in