2014-12-09, 16:40
Medlem
Hej alla juridiskt kunniga personer.

Hamnade i en dispyt med chefen idag på jobbet där man "som vanligt" blev idiotförklarad. Tänkte att ni här kanske kan hjälpa mig med detta om vem som har rätt eller fel.

Jobbar i ett jobb som bl.a. innefattar att jag kör tunglastbil. När man kör tunglastbil så går man under kör och vilotidsregler. Detta vad jag förstår, ansvarar jag som kör lastbilen för och kan därför dömas till böter för detta. (Min arbetsgivare har även ett ansvar och kan dömas för böter men det jag vill poängtera att här har jag även ett ansvar.)

Nu i mitt arbete så kör jag ALDRIG mer än max 2timmar om dagen och jag har alltid mer än 12 timmars dygnsvila och även veckovilan är det inget problem med.

Dock när vi kommer till arbetstidslagen det är där jag har mina problem och funderingar. Jag jobbar MAX 40h i veckan. En arbetsvecka kan se ut så här för mig

Må 10h Tis 6.5H Ons 6.5H Tor 6.5H Fre 8H = ca 39.5H

Jag får med andra ord gå hem för dagen när jag är klar. Ganska fritt arbete.

Enligt Arbetstidslagen om jag har förstått det rätt så ska jag ha minst ha 30min rast efter 6h arbete nu har inte jag detta. (Självvalt, eftersom jag får gå hem när jag är klar så ser jag ingen ro i att sitta i min ensamhet i 30min) Och eftersom jag har digitaltfärdskrivarkort så registreras allt och det är där det blir problem med arbetstidslagen. ( Jag kan trycka på rast i lastbilen och fortsätta jobba så är allt detta löst, men jag vill iallafall veta vem som har rätt utav min arbetsgivare och mig)

Och där kommer mina frågor:

Vems ansvar är det att arbetstidslagen efterföljs? Har jag som arbetstagare något ansvar? (Det var på denna punkt som min arbetsgivare idiotförklarade mig och sa att allt var mitt ansvar och att eftersom jag har c-kort och även gått ykb-utbildning borde veta detta.)

Vem är det som kontrollerar att detta följs? Jag antar att det är transportstyrelsen som har hand om kör och vilotider men vilken myndighet har hand om Arbetstidslagen? (arbetsmiljöverket?)

Vad kan påföljderna bli för mig som arbetstagare och även vad kan påföljderna bli för min arbetsgivare om "dom" nu ser genom det digitalafärdskrivarkortet att jag inte följer arbetstidslagen?

Kan jag och min arbetsgivare göra upp om att jag inte behöver ha 30min rast?

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2014-12-09, 16:58
Medlem
kinesarsles avatar
Såvitt som jag har förstått det har du rätt att få tillräckligt med raster, men om du väljer att jobba under den rasten är upp till dig.

Rasterna är till för arbetstagaren. Det vore väldigt orimligt om arbetstagaren kunde straffas i det här fallet.

När det gäller rasterna för fordonsförare är det en trafiksäkerhetsfråga.
Citera
2014-12-09, 18:34
Medlem
Enl kör- och vilotidsreglerna är du skyldig att ta rast. Det är inget du kan välja bort. Blir du påkommen är det du som får böteslappen. Säger din arbetsgivare att du skall ta raster klarar han sig från påföljd.
Citera
2014-12-09, 18:36
Medlem
Enligt kör o vilotidsregler så måste du ta 45 minuters rast efter max 4,5 tim arbete.
Det är du som får betala böter om du inte tar rast. Ditt ansvar.
Hyfsat dryga böter.

Polisens trafikinspektörer kontrollerar att lagen följs.
Citera
2014-12-09, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisterlove
Enligt kör o vilotidsregler så måste du ta 45 minuters rast efter max 4,5 tim arbete.
Hyfsat dryga böter.

Då pratar vi kör och vilotider inte arbetstidslagen. Läste du första inlägget?

Med vänlig hälsning,
Citera
2014-12-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sisterlove
Hyfsat dryga böter.

Men som jag skrev i första inlägget så överskrids inte kör och vilotiden utan arbetstidslagen.

Med vänlig hälsning,
Citera
2014-12-09, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fransico
Men som jag skrev i första inlägget så överskrids inte kör och vilotiden utan arbetstidslagen.

Med vänlig hälsning,

käre fransico, du skriver i första inlägget att du kör max 2 tim/dag,
sedan beskriver du en "typarbetsvecka" uppgående till 39,5 tim, okej?

Om nu arbetstidslagen stipulerar att du skall ha rast omfattande 30 minuter
efter (max) 6 timmars arbete, då har du redan tagit din rast efter 4,5 timme
omfattande 45 minuter eftersom du följer kör o vilotidsreglerna.

Raster, hur långa och hur många kan variera mellan dels olika branscher,
dels vara olika beroende på vilket kollektivavtal som gäller.
Du kan ta kontakt med din lokala fackförening, de brukar veta.

Med vänlig hälsning
Citera
2014-12-09, 21:51
Medlem
Citat:
Då pratar vi kör och vilotider inte arbetstidslagen. Läste du första inlägget?

Med vänlig hälsning,

Jodå, jag läste första inlägget. Du har helt rätt i att arbetsmiljöverket har en del
med arbetstidslagen att göra, googlade lite åt dej.

http://www.av.se/lagochratt/atl/?Asp...ookieSupport=1

Med vänlig hälsning
Citera
2014-12-13, 13:21
Medlem
Citat:
Hej alla juridiskt kunniga personer.

Hamnade i en dispyt med chefen idag på jobbet där man "som vanligt" blev idiotförklarad. Tänkte att ni här kanske kan hjälpa mig med detta om vem som har rätt eller fel.

Jobbar i ett jobb som bl.a. innefattar att jag kör tunglastbil. När man kör tunglastbil så går man under kör och vilotidsregler. Detta vad jag förstår, ansvarar jag som kör lastbilen för och kan därför dömas till böter för detta. (Min arbetsgivare har även ett ansvar och kan dömas för böter men det jag vill poängtera att här har jag även ett ansvar.)

Nu i mitt arbete så kör jag ALDRIG mer än max 2timmar om dagen och jag har alltid mer än 12 timmars dygnsvila och även veckovilan är det inget problem med.

Dock när vi kommer till arbetstidslagen det är där jag har mina problem och funderingar. Jag jobbar MAX 40h i veckan. En arbetsvecka kan se ut så här för mig

Må 10h Tis 6.5H Ons 6.5H Tor 6.5H Fre 8H = ca 39.5H

Jag får med andra ord gå hem för dagen när jag är klar. Ganska fritt arbete.

Enligt Arbetstidslagen om jag har förstått det rätt så ska jag ha minst ha 30min rast efter 6h arbete nu har inte jag detta. (Självvalt, eftersom jag får gå hem när jag är klar så ser jag ingen ro i att sitta i min ensamhet i 30min) Och eftersom jag har digitaltfärdskrivarkort så registreras allt och det är där det blir problem med arbetstidslagen. ( Jag kan trycka på rast i lastbilen och fortsätta jobba så är allt detta löst, men jag vill iallafall veta vem som har rätt utav min arbetsgivare och mig)

Och där kommer mina frågor:

Vems ansvar är det att arbetstidslagen efterföljs? Har jag som arbetstagare något ansvar? (Det var på denna punkt som min arbetsgivare idiotförklarade mig och sa att allt var mitt ansvar och att eftersom jag har c-kort och även gått ykb-utbildning borde veta detta.)

Vem är det som kontrollerar att detta följs? Jag antar att det är transportstyrelsen som har hand om kör och vilotider men vilken myndighet har hand om Arbetstidslagen? (arbetsmiljöverket?)

Vad kan påföljderna bli för mig som arbetstagare och även vad kan påföljderna bli för min arbetsgivare om "dom" nu ser genom det digitalafärdskrivarkortet att jag inte följer arbetstidslagen?

Kan jag och min arbetsgivare göra upp om att jag inte behöver ha 30min rast?

Tacksam för svar!

Mvh
Arbetstagaren ansvarar för att du ska kunna ta din rast vilket gäller över 5 timmars arbetsdagar. Om du väljer att strunta i rasten och arbetsgivaren inte har en aning så är det som det är.

Nej, ni kan inte göra upp om att skippa rasten, i så fall vore AG en idiot.

Gör som du vill och lev med eventuella konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in