2014-12-09, 00:01
Medlem
Raverlilys avatar
Hej.

Var på väg hem efter att ha hämtat en kompis från en fest, så helt plötsligt känner jag att gaspedalen inte tar, att jag inte får några varv när jag trycker, och att styrservon lägger av. Var tvungen att stanna vid kanten för att kolla vad som hände. När jag försökte starta motorn igen så gick bara startmotorn om och om igen, men motorn vägrade starta. Ringde bärgningsbil och bilen är nu på verkstad, och ska antagligen få besked imorgon eller i övermorgon om de hittat något fel, men är så nyfiken redan nu.

Någon som vet vad som kan vara/varit felet? Hade ganska hög musik på så är inte säker på om det lät något särskilt vid själva händelsen. Märkte ju till en början inte att motorn ens lagt av.
Citera
2014-12-09, 00:10
Medlem
MADs avatar
Slut på bränsle, men jag antar att du kollade det.
Citera
2014-12-09, 00:17
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Slut på bränsle, men jag antar att du kollade det.

Ja självklart. Full tank, inga varningslampor, jag tryckte ner kopplingen, jag tankade med rätt bränsle. osv osv.
Citera
2014-12-09, 00:20
Medlem
Ubergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raverlily
Hej.

Var på väg hem efter att ha hämtat en kompis från en fest, så helt plötsligt känner jag att gaspedalen inte tar, att jag inte får några varv när jag trycker, och att styrservon lägger av. Var tvungen att stanna vid kanten för att kolla vad som hände. När jag försökte starta motorn igen så gick bara startmotorn om och om igen, men motorn vägrade starta. Ringde bärgningsbil och bilen är nu på verkstad, och ska antagligen få besked imorgon eller i övermorgon om de hittat något fel, men är så nyfiken redan nu.

Någon som vet vad som kan vara/varit felet? Hade ganska hög musik på så är inte säker på om det lät något särskilt vid själva händelsen. Märkte ju till en början inte att motorn ens lagt av.
Kan vara tusen och en ting...
Jag brukar kolla i den här ordningen, får den bensin..Är det gnista i stiften, när stiften är ur så tar ja ett komp prov när jag ändå håller på..
Rovan gick ju runt så strömming hade du ju..

Jaja är det varken bensin eller gnista som felas då åker tänkarluvan på.. För då är det högst troligt nåt elektrisk skit i nån databox eller annat dylikt..
Kan låta lite dumt men en vis kunnig gubbe som troligtvis var född i en smörjgrop sa till mig att går inte en motor så är det minst ett av tre ting som felas..Luft, Bränsle eller Ström..
Man kollar alltid det enklaste först...
Lycka till
Citera
2014-12-09, 00:26
Medlem
SoTireds avatar
Kolla av säkringar.
En säkring till soppapumpen till exempel.
Citera
2014-12-09, 02:08
Medlem
Jag hade exakt samma symtom och i mitt fall hade bränslepumpen gått sönder. Ta reda på var pumpen sitter på din bilmodell och lyssna om du kan när du vrider nyckeln. Du bör höra den börja gå igång i vanliga fall. Enklast blir väl att få hjälp med att lyssna.
Citera
2014-12-09, 05:49
Medlem
Pre 1914s avatar
Nu är ju bilen på verkstad för felsökning så den biten slipper han nu. Men det kan vara vad som helst innan man börjar felsöka, men det väsrta är om den hoppar igång direkt på verkstaden, då kan även de ha problem att veta varför den stannade efter vägen.
Citera
2014-12-09, 06:08
Medlem
copes avatar
Citat:
Hej.

En äldre audi som jag har gjorde samma sak och det hände ca 3 ggr under en veckas period och efter varje gång så behövde bilen längre tid att återhämta sig.
Första gången startade den direkt, andra gången behövde den ca 10min och sista gången så fick den stå över natten.
Felet var en trasig tändimpuls under fördelarrotor som inte gav någon gnista som då gjorde att bilen dog under färd
Senast redigerad av cope 2014-12-09 kl. 06:12.
Citera
2014-12-09, 06:41
Medlem
Iloveludas avatar
En bra början skulle ju varit om ts kläckt ur sig vad det är för bil. Kan inte fatta hur man kan komma på iden med en sådan här tråd utan att berätta det. Vad har ts tex för nytta av råd om fördelare/ Tändstift om han råkar äga en diesel bil?
Citera
2014-12-09, 16:53
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
En bra början skulle ju varit om ts kläckt ur sig vad det är för bil. Kan inte fatta hur man kan komma på iden med en sådan här tråd utan att berätta det. Vad har ts tex för nytta av råd om fördelare/ Tändstift om han råkar äga en diesel bil?

Eftersom att jag snart kommer få svar från verkstaden så behövde jag inte ett svar på just mitt problem, jag ville bara spekulera vad felet kan vara vid de här symptomen, och tyckte därför att vilken bil jag har var oviktigt.

Det är en Mondeo från 09, för övrigt.
Citera
2014-12-09, 17:10
Medlem
P55s avatar
Citat:
Eftersom att jag snart kommer få svar från verkstaden så behövde jag inte ett svar på just mitt problem, jag ville bara spekulera vad felet kan vara vid de här symptomen, och tyckte därför att vilken bil jag har var oviktigt.

Det är en Mondeo från 09, för övrigt.

Tycker ditt inlägg och ditt senaste svar är otroligt arrogant! Läser man din trådstart så kan man sammanfatta det så här: "Min bil har gått sönder, vad är det för fel?"

Sen, äntligen, så skriver du att du har en Mondeo, och då kanske det kan vara någon här som har en Mondeo och varit med om samma fel. Tänk på det om du mitt i natten ska fråga om din bil gått sönder!

Och är du nu lite ödmjuk så kan du gärna berätta varför din bil gick sönder.
Citera
2014-12-09, 17:58
Medlem
Raverlilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Tycker ditt inlägg och ditt senaste svar är otroligt arrogant! Läser man din trådstart så kan man sammanfatta det så här: "Min bil har gått sönder, vad är det för fel?"

Sen, äntligen, så skriver du att du har en Mondeo, och då kanske det kan vara någon här som har en Mondeo och varit med om samma fel. Tänk på det om du mitt i natten ska fråga om din bil gått sönder!

Och är du nu lite ödmjuk så kan du gärna berätta varför din bil gick sönder.
Jag ber om ursäkt om mitt meddelande kom ut fel, men jag tyckte att personen jag svarade började sitt meddelande ganska ohövligt. Hade inte tänkt på att nämna bil och bilmodell. Därför svarade jag som jag gjorde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in