• 2
  • 3
2005-09-27, 18:03
Medlem
Även om hon skulle göra det så kan de väl knappast sparka mig för att jag inte har tagit alla poäng. Det är inte olagligt att misslyckas med sina studier.
Citera
2005-09-27, 18:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Angelina
Även om hon skulle göra det så kan de väl knappast sparka mig för att jag inte har tagit alla poäng. Det är inte olagligt att misslyckas med sina studier.

<--alltså, har du redan glömt bort att du ska åka utomlands istället?

om skolan säger att du inte har lämnat in en tenta och inte varit på en föreläsning så får du sparken.

vet du ens vad din arbetsgivare har för policy när det gäller studieledighet?
Citera
2005-09-27, 20:15
Medlem
Jag planerar att ta 10 poäng och resa resten av tiden. Det betyder ju att jag inte helt har "misslyckats" med mina studier i alla fall, om någon nu mot förmodan skulle få för sig att kolla upp detta

... Och universiteten registrerar inte om man går på föreläsningar eller ej. Jag har under min utbildning gått på bara ca 30 % av föreläsningarna utan problem. Det som registreras är om man missar obligatoriska moment....men dessa kan man göra i efterhand och ha släpande som rest...
Citera
2005-09-27, 20:19
Medlem
Pellefants avatar
Citat:

Om du har tjänstledigt pga. studier men inte fullföljer den plan som du uppgett till din arbetsgivare utan istället åker utomlands så har du vilselett arbetsgivaren. Det finns alltid en möjlighet att detta inte upptäcks. Det blir alltså att göra en riskbedömning. Uppenbarligen har du bestämt dig för att åka och är alltså beredd att ta den risken att eventuellt bli upptäckt. Att du tar ett par poäng minskar risken för misstanke om din arbetsgivare ändå kollar.

Vilken risk du är beredd att ta kan som sagt endast du avgöra.
Citera
2005-09-27, 20:39
Medlem
Sernes avatar
Citat:
Tjänstledigheten kommer såklart att vara obetald. Jag kommer att kunna visa upp papper på att jag har kommit in på den utbildning som jag ska gå. Att jag sedan inte klarar hela utbildningen utan bara 10 p av 20 kan jag ju knappast rå för. Eller?

Jag tror därtill inte inte att sannolikheten för att hon kommer att kolla upp mina studieresultat är särskilt stor...då får hon hålla på och ringa till mitt universitet och krångla...och hon har annat att göra.

Har för mig att man inte behöver bevilja ledighet för "högre studier" typ högskola/Universitet, alltså att det är undantaget från rätten att vara ledig för studier.

Edit: Fel av mig, lagen finns i sin helhet här
Citera
2009-11-07, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Studieledighetslagen (Tjänstledighetslagen)

Innebörden av:
3§. För att ha rätt till studieledighet ska man ha varit anställd hos arbetsgivaren under
- de senaste sex månaderna, eller
- minst tolv månader under de senaste två åren.

4§. Arbetsgivaren kan inte vägra att gå med på en ledighet, men kan i viss utsträckning skjuta på den.
- Ledighetsansökan ska lämnas av arbetstagaren minst två veckor i förväg vid utbildning som motsvarar högst en vecka.
- Ledighetsansökan ska lämnas av arbetstagaren minst sex månader i förväg vid utbildning som motsvarar längre än en vecka.

Vill arbetsgivaren skjuta på studieledigheten måste facket godkänna det först.

Följande uppgifter ska finnas med en ansökan om studieledighet:
- vilken utbildning det gäller.
- men som anordnar utbildningen.
- om man vill vara ledig på heltid eller deltid.
- när ledigheten ska börja.
- när utbildningen beräknas vara slutförd.

Har en bekant som varit "studieledig" i snart 10 år och fortsätter att få lönespecar hem. Jag anser ju att personen i fråga ej är studieledig (har inte studerat på ett bra tag) och således ej har rätten att peta bort ngn annan inom företaget, om denne vill återgå i tjänst. (För så säger väl lagen...?)

Finns ju ingen utbildning som varar så lång tid menar jag och det hela, tror jag, bara handlar om ett systemfel där personen i fråga tappats bort på något sätt...

Vad gäller om min bekant skulle vilja återgå i arbete idag?
Citera
2009-11-07, 09:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av untitled2k
Har en bekant som varit "studieledig" i snart 10 år och fortsätter att få lönespecar hem. Jag anser ju att personen i fråga ej är studieledig (har inte studerat på ett bra tag) och således ej har rätten att peta bort ngn annan inom företaget, om denne vill återgå i tjänst. (För så säger väl lagen...?)

Finns ju ingen utbildning som varar så lång tid menar jag och det hela, tror jag, bara handlar om ett systemfel där personen i fråga tappats bort på något sätt...

De skulle väll undra vem han var om de inte kom ihåg honom.
Vad han gjort de senaste 10 åren och vill säkert ha bevis hans studier.
Tror inte han kan ha varit studieledig så länge de har nog bara glömt kvar honom i systemet.
Citera
2009-11-07, 11:02
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av untitled2k

Arbetsgivaren bekräftar att anställningen fortgår genom lönebeskedet. Om din bekant är frånvarande av ogiltiga skäl skall arbetsgivaren säga upp anställningen under förutsättning att saklig grund föreligger. Kan det istället konstateras att din bekant är tjänstledig av andra orsaker gäller rätten till oförändrade anställningsvillkor vid återgång till arbetet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in