2005-09-18, 23:26
Medlem
-jOE!s avatar
Om du har en bra chef så kan det nog gå bra ändå - fråga! Jag har varit ledig i omgångar, då 1 månad i taget. Har alltid varit OK.
Citera
2005-09-19, 00:27
Medlem
TTKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Det finns risk att man kan bli uppsagt under tjänstledighet:
http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/A30F83654D04D1AAC1256ACC00270B95?OpenDocument&id=5

Njaaa... självklart kan man bli uppsagd under tjänstledighet, råder det arbetsbrist och man står i tur enligt turordningsreglerna så räddas man inte av att man råkar var ledig. Men en arbetsgivare får inte säga upp någon enbart för att denna ber om eller är på tjänstledighet.
Citera
2005-09-22, 19:35
Medlem
Hmm, jag skulle inte kunna bara fråga om att få tjänstledigt bara sådär...min chef är en bitch från helvetet så alla råd som gäller att jag ska fråga henne lite snällt kan jag nog lägga ned..tyvärr....

några fler bra råd/tips emotttages tacksamt.
Citera
2005-09-23, 16:10
Bannlyst
varför är det så viktigt att du får jobba kvar med en chef som är en bitch från helvetet?

men som sagt, det är ju bara din arbetsgivares godhet du har att hoppas på.

att "fejkplugga" kan inte rekommenderas då det absolut skulle vara grund för uppsägning om det kom fram.
Citera
2005-09-24, 21:52
Medlem
putt
Citera
2005-09-26, 18:38
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Jag har en arbetskamrat som tog tjänstledigt för studier.
Han var skyldig att redovisa sina studier, + att han verkligen studerade.

Så jag trodde det var en självklarhet att alla hade denna praxis, men nu blir jag osäker när jag inte ser ngn annan som skriver om det.

Är det någon som vet om det finns någon speciell dead-line för att ansöka om tjänstledighet, ex om man måste vara ute i 2, 3 eller kanske 6 månader i förväg för att chefen ska hinna hitta ersättare?
Citera
2005-09-26, 20:04
Medlem
wildhorsess avatar
Studieledighetslagen (Tjänstledighetslagen)

Innebörden av:
3§. För att ha rätt till studieledighet ska man ha varit anställd hos arbetsgivaren under
- de senaste sex månaderna, eller
- minst tolv månader under de senaste två åren.

4§. Arbetsgivaren kan inte vägra att gå med på en ledighet, men kan i viss utsträckning skjuta på den.
- Ledighetsansökan ska lämnas av arbetstagaren minst två veckor i förväg vid utbildning som motsvarar högst en vecka.
- Ledighetsansökan ska lämnas av arbetstagaren minst sex månader i förväg vid utbildning som motsvarar längre än en vecka.

Vill arbetsgivaren skjuta på studieledigheten måste facket godkänna det först.

Följande uppgifter ska finnas med en ansökan om studieledighet:
- vilken utbildning det gäller.
- men som anordnar utbildningen.
- om man vill vara ledig på heltid eller deltid.
- när ledigheten ska börja.
- när utbildningen beräknas vara slutförd.
Citera
2005-09-27, 17:01
Medlem
Tack för alla svar men jag förstår inte varför alla tror att jag kommer att bli avslöjad????

Mvh
Angelina
Citera
2005-09-27, 17:05
Bannlyst
näe, brottslingar brukar tro att just dom själva inte kommer åka dit.
Citera
2005-09-27, 17:15
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelina
Tack för alla svar men jag förstår inte varför alla tror att jag kommer att bli avslöjad????
Hmm, du tror väl inte att din chef, som du själv beskriver som "en bitch från helvetet", skulle låta dig ta tjänsteledigt utan att kräva något papper, intyg, eller annat dokument, och låta dig försvinna i månader med lön enbart på din berättelse?

/Cody
Citera
2005-09-27, 17:42
Medlem
Tjänstledigheten kommer såklart att vara obetald. Jag kommer att kunna visa upp papper på att jag har kommit in på den utbildning som jag ska gå. Att jag sedan inte klarar hela utbildningen utan bara 10 p av 20 kan jag ju knappast rå för. Eller?

Jag tror därtill inte inte att sannolikheten för att hon kommer att kolla upp mina studieresultat är särskilt stor...då får hon hålla på och ringa till mitt universitet och krångla...och hon har annat att göra.
Citera
2005-09-27, 17:56
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelina
Jag tror därtill inte inte att sannolikheten för att hon kommer att kolla upp mina studieresultat är särskilt stor...då får hon hålla på och ringa till mitt universitet och krångla...och hon har annat att göra.

Det tror du, ja... Men tänk om hon gör det? Vågar du ta risken?

/Cody
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in