2014-12-08, 17:28
Medlem
Azchateros avatar
Jag har fått Propavan utskrivet ah min läkare för att få hjälp med att sova.

Det problemet jag nu har med dessa tabletter är att jag får så jävla ont i fötterna. Som att någon står och hoppar på dem. Med andra ord, jag kan fan inte sova. Jag får bara mellan trettio minuter, och en timmas sömn per natt.

Vilka tabletter bör jag be min läkare om? Vill bara få sova ut en hel jävla natt, så all hjälp mottages!
Citera
2014-12-08, 17:37
Medlem
Har du ursprungligen problem med att somna eller att sova? Hjälp att somna får du främst med Imovane eller Stillnoct. Propavan är till för att "kvalitetssäkra" sömnen när man väl har somnat.
Citera
2014-12-08, 17:44
Medlem
knut_1s avatar
Propavan brukar bytas mot Theralen vid biverkningar.
Citera
2014-12-08, 18:47
Medlem
Azchateros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Har du ursprungligen problem med att somna eller att sova? Hjälp att somna får du främst med Imovane eller Stillnoct. Propavan är till för att "kvalitetssäkra" sömnen när man väl har somnat.

Vet inte riktigt hur jag ska svara där. Har svårt att somna, men sover aldrig längre än ett par minuter. Har varit så i över en månad, och min läkare ville att jag skulle testa Propavan, men att hon hade ett annat alternativ ifall inte Propavan fungerade.
Citera
2014-12-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Propavan brukar bytas mot Theralen vid biverkningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Vet inte riktigt hur jag ska svara där. Har svårt att somna, men sover aldrig längre än ett par minuter. Har varit så i över en månad, och min läkare ville att jag skulle testa Propavan, men att hon hade ett annat alternativ ifall inte Propavan fungerade.
Ja, det finns ju alternativ till Propavan, se ovan. Läkarna brukar föredra sådana preparat, då man inte har någon drogproblematik med sådant. För egen del har jag Imovane som "insomningsmedicin" och Propavan som "sovmedicin", så att säga. Be att få testa Theralen.
Citera
2014-12-08, 19:04
Medlem
Det där är en vanlig biverkning med propavan. Skitmedicin om du frågar mig. Om du vill sova som en stock är theralen mycket bättre, dock fungerar ingen av dessa två mediciner med insomning.

Personligen tycker jag om imovane mest då man mår fruktanstvärt bra de 30-60 minuter tills man somnar. Dödar ångest bättre än benzo och tar bort alla spänningar i nacke och rygg. Man mår helt enkelt bra.

Läkare brukar dock inte skriva ut imovane och stilnoct utan man testat massor med annat skit innan med tanke på att dessa preparat är vanebildande och mindre roliga att bli beroende utav. Dessutom finns det en risk för missbruk när det kommer till dessa preparat.
Citera
2014-12-08, 19:10
Medlem
krokons avatar
Imovane är det bästa för sömnen av alla sorter som jag provat. Theralen blev jag super-speedad av och sov inte en sekund. Inte ens på 2,5 ml. Vet dock andra som däckar på 5 droppar Theralen.

Man får oftast prova sig fram på ett par mediciner innan man hittar det som passar just en själv. Alla reagerar ju olika.

Lycka till.
Citera
2014-12-08, 19:40
Medlem
lithionits avatar
har haft propavan och min personliga erfarenhet var att det bara var skit, fick såna myrkrypningar att det blev helt omöjligt att sova, gav ingen direkt insomningseffekt för min del, den enda sederande effekten jag fick var dagen efter :P kände mig oftast som en zombie och orkade ofta inte ta mig till skolan. Med det finns många som tycker den är bra.

Men själva evidensen för propavans användning som sömnmedel är väldigt låg, såpass att det knappt rekommenderas i några riktlinjer för farmakologisk behandling av sömnstörningar.

Theralen däremot som är ett annat icke-beroendeframkallande läkemedel är riktigt bra mot sömnproblem, jag sover som en stock på det men tycker det ger för mycket hangover så använde det bara en begränsad tid. Men det somnar du nästintill garanterat på iaf :P

Finns andra vägar att gå också, ett alternativ kan vara att lägga till en sederande antidepressiv medicin som tas kvällstid t.ex. mirtazapin eller saroten, förstnämnda är att föredra med tanke på biverkningsprofilen men både brukar funka bra mot insomningssvårigheter.
Citera
2014-12-08, 19:41
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azchatero
Jag har fått Propavan utskrivet ah min läkare för att få hjälp med att sova.

Det problemet jag nu har med dessa tabletter är att jag får så jävla ont i fötterna. Som att någon står och hoppar på dem. Med andra ord, jag kan fan inte sova. Jag får bara mellan trettio minuter, och en timmas sömn per natt.

Vilka tabletter bör jag be min läkare om? Vill bara få sova ut en hel jävla natt, så all hjälp mottages!

Det brukar gå över. Men testa att ta en Ipren eller Alvedon när det börjar jävlas i fötterna. Har haft Propavan i många år och sover väldig gott på dem. Men ibland får jag känningar i benen, och då brukar det gå över med en värktablett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in