2014-12-08, 16:51
Medlem
SvaneGunds avatar
Har gått från 5 träningsdagar i veckan till tre. Anledningen är att jag vill ha tid med annat också men träningen förstörde och gjorde mig stressad. Slutade med att jag hoppade över minst ett pass i veckan och fick ångest över det.

Har fått välja bort vissa övningar nu så att det inte blir så jäkla många på ett pass. Har till exempel bara 2 övningar för axlarna, millitärpress och sidolyft.

Men mina axlar växer ingenting, har knappt växt alls sen jag började träna för ett par år sedan. Jag blir lite pumpad i axlarna efter ett axelpass men dom ser aldrig större ut vanligtvis.

Tänkte lägga till en axelövning men jag vet inte vilken. Jag tror att mina delts (alltså sidan av axlarna) får minst utveckling, det går knappt ut något alls

Någon erfaren som har tips på vilken övning jag borde lägga till? Upprätt rodd kanske? Jag kör redan "upright row" för rygg och har hört att det tar på baksida axlar också.

Tips?
Citera
2014-12-08, 17:08
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Tror att det är ditt utförande som är den felande länken, inte val av övningar.
Citera
2014-12-08, 17:10
Medlem
En möjlighet är att du tränar axlarna för mycket. Musklerna måste hinna återhämta sig för att kunna växa. Många behöver inte träna axlar alls med direkta övningar och de växer ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Någon erfaren som har tips på vilken övning jag borde lägga till? Upprätt rodd kanske? Jag kör redan "upright row" för rygg och har hört att det tar på baksida axlar också.
Vad jag förstår det som är upright row en dålig övning som kan leda till skador.
Citera
2014-12-08, 18:26
Medlem
Megasavantens avatar
1. Upright row är ingen vidare övning. Istället för att jag förklarar varför, så läs här:
http://traningslara.se/daliga-ovningar-pa-gymmet-del-1/

2. Tekniken på sidolyften bör vara så här: www.youtube.com/watch?v=Xa3iLEhI5no

3. Testa få in fler dropset så att du verkligen kör slut på dem.

4. "Hört att det tar" är inte ett så smart synsett att ha. Känn av själv! Är det axlarna du arbetar med, eller känner du att du kopplar in för mycket rygg el. whatever?

5. Träna på att spänna axlarna och få kontakt när du sitter framför datorn eller gör något annat i vardagen och se ifall du kan få bra kontakt med axlarna när du gör samma rörelser som på gymmet fast utan vikt.
Citera
2014-12-08, 18:34
Medlem
Det har nog mer med hur ögat ser det. T.ex. så körde min kompis mycket biceps och bara triceps indirekt med andra övningar som militärpress och bänk. Bicepen växte inte något och tills han börja köra triceps också. Bicepsen och armarna såg markant större ut efter ett få antal pass.

Om du har stora armar kan de förhållandevis se små ut. Kör då traps också- mycket
Citera
2014-12-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaneGund
Tänkte lägga till en axelövning men jag vet inte vilken. Jag tror att mina delts (alltså sidan av axlarna) får minst utveckling, det går knappt ut något alls

Kan också vara så att du kör helt fel. Fick själv lära mig genom hårda vägen. Om du inte är så speciellt krallig så är de enda övningarna du behöver för att bygga muskler - bänk, markl, backrow, squat och militärpress.

Du ska mörda axlarna med militärpressen. Bästa övningen för att få axlarna att växa. De andra övningarna som du pratar om att lägga till är för en som har bra axlar och kan koncentrera sig att finslipa. Alltså finare axlar och detaljerade
Citera
2014-12-08, 18:58
Medlem
Äter du tillräckligt?
Citera
2014-12-08, 19:07
Medlem
Hodurs avatar
Högre volym, högre antal reps, lägre vila.

Lite drop-sets några gånger per månad är bra också.

Jag vill se många sets, reps upp till 15 och kanske t.o.m 20 och sedan 30 sekunder till 45, 60 sekunders vila!

Då ska du se att du kommer växa.
Citera
2014-12-08, 19:47
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hodur
Högre volym, högre antal reps, lägre vila.

Lite drop-sets några gånger per månad är bra också.

Jag vill se många sets, reps upp till 15 och kanske t.o.m 20 och sedan 30 sekunder till 45, 60 sekunders vila!

Då ska du se att du kommer växa.
Är det vad som fungerat för dig?
Citera
2014-12-08, 19:55
Medlem
Hodurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Är det vad som fungerat för dig?

Nepp, har inte kommit så långt än.

Men allmänuppfattningen kring hypertrofi är ju hög volym, låg vila och många repetioner. Förutom att det är vetenskapligt bevisat också.

Inte ser man kroppsbyggare köra få sets, hög vila och få repetioner. Eller tänker vi på styrketräning?
Citera
2014-12-09, 13:35
Medlem
PeaceLifes avatar
Jag brukar superseta alla tre muskelgrupper i axeln Lätta vikter och högreps gör susen, får galet pump. Min axlar har utvecklats riktigt bra sedan jag började köra superset och dropset för axlarna.
Senast redigerad av PeaceLife 2014-12-09 kl. 13:35. Anledning: felstavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in