• 1
  • 2
2014-12-08, 10:27
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
http://www.expressen.se/gt/kronikore...e-sd-forstora/

I dagens GT/Expressen finns en debattartikel av Bethlehem Dawit Isaak, dotter till fängslade journalisten Dawit Isaak. Bethlehem menar i artikeln att det är dags att börja prata med Sverigedemokrater istället för att peka finger, och beskriver sedan färgglatt och målande hennes möte med en Sverigedemokrat.

Poängen är antagligen visa på hur lätt det är att få ett troll att spricka när man drar ut det i ljuset. Problemet är att bilden som målas upp känns ungefär lika trovärdig som när Golnaz Hashemzadeh skulle beskriva sitt möte med en brandman från Boden.

Bethlehem bestämmer - utifrån ett skolarbete på gymnasiet - ett möte med en SD:are från Göteborg. Bethlehem är 21 år idag, så det kan alltså inte vara så långt borta i tiden.

Redan i telefonen - när Bethlehem på en fråga om hur han ska känna igen henne när de träffas och hon svarar att hon har "afrohår" - så suckar Sverigedemokraten besviket och säger "Jaha, du är en sån..."

Sverigedemokraten visar sig sen till Bethlehems besvikelse vara trevlig på ytan, men självklart så syns den underliggande människosynen i svaren (och frågorna) som gymnasieeleven får. Tar man bara diskussionen med en Sverigedemokrat så kommer fascismen fram direkt.

Citat:
- Är du jude?
- Är du adopterad?
- Hur kan du så bra svenska?
- Var kan man äta husmanskost nu förtiden?
Han tyckte inte att jag var svensk för att jag inte hade levt mina sex första år här. Han trodde inte på att jag älskade Sverige, och avvisade mig många gånger. Han gjorde en tydlig markering att jag egentligen inte hörde hemma här. Men det som störde mig mest var nog hans skeva människosyn.
Muslimer skulle anpassa sig till den protestantiska traditionen så även kristna ortodoxa. Han tyckte inte att homosexuella är bra nog för att vara föräldrar åt ett barn, och att man helst inte ska beblanda sig utanför sitt etniska ursprung.
Svenskarna som inte såg ut som en "riktig svensk" skulle inte fått sätta sin fot här.

I mina öron låter det väl mer som en representant för Svenskarnas Parti, och hade hon sagt att det var en sådan hon intervjuat så hade det känts mer rimligt. Men nu är det alltså en Sverigedemokrat, anno 2009-2011 ungefär.

När intervjun är slut, så väljer denne man som just suttit och berättat detta för en okänd mörkhyad gymnasieelev att - krama henne.

Citat:
När vi skildes åt gav han mig en kram, jag vet inte för vem det blev mest obehagligt.

Nu är mina frågor följande: Har detta möte ägt rum? Om det ägt rum, så borde det inte vara omöjligt att ta reda på vem det är som gett intervjun. Händelsen är inte så långt borta i tiden, och jag tänker att det inte kan vara något som händer på daglig basis att gymnasieelever bestämmer träff på café med partiföreträdare för intervjuer.

Om Bethlehem återger en korrekt bild av vad som sas, på vilket sätt påverkar det Sverigedemokraterna i allmänhet och SD Göteborg i synnerhet? Kommer någon att få sparken? Kommer SD att bjuda in Bethlehem till nya samtal?

Har Bethlehems egna politiska sympatier spelat in på något sätt, i återgivningen av hur hon minns intervjun från gymnasietiden? Hon gillar bland annat Ung Vänster och SAC Syndikalisterna, men även Nya Moderaterna och Alliansens vänner.
Citera
2014-12-08, 10:52
Medlem
Med tanke på hur aktiv hon varit på twitter de senaste tre åren med kontakter till journalister tycker jag det är förvånande att detta möte inte nämnts tidigare. Hon har via hennes twitter haft kontakt med exempelvis Thomas Mattsson och Martin Schibbye. Det jag tycker är anmärkningsvärt är att Mattsson inte skulle snappa på denna smaskiga historia redan innan valet detta år. Finns inte enda enda anknytning till att mötet ägt rum om man ser till hennes twitter och då är hon väldigt duktig på att notera alla möjliga saker, både intressanta och ointressanta.

Edit: Hon skrev att det var en skoluppgift och med tanke på att hon drar upp den som ett tydligt exempel på SDs intolerans borde det inte vara några problem att få ta del av texten i fullo?
Senast redigerad av thepirate 2014-12-08 kl. 10:54.
Citera
2014-12-08, 11:48
Medlem
eradnups avatar
Hon kontaktade SD i Göteborg, det borde väl kunna gå att kontrollera?

Citat:
- Är du jude?
- Är du adopterad?

Han tyckte inte att jag var svensk för att jag inte hade levt mina sex första år här. Han trodde inte på att jag älskade Sverige, och avvisade mig många gånger. Han gjorde en tydlig markering att jag egentligen inte hörde hemma här. Men det som störde mig mest var nog hans skeva människosyn.
Muslimer skulle anpassa sig till den protestantiska traditionen så även kristna ortodoxa. Han tyckte inte att homosexuella är bra nog för att vara föräldrar åt ett barn, och att man helst inte ska beblanda sig utanför sitt etniska ursprung.
Svenskarna som inte såg ut som en "riktig svensk" skulle inte fått sätta sin fot här.
Oavsett så är det en härlig rasistpralin som hon har sugit på i ett par år. Att just fråga henne om hon är jude tror jag är det faktum som gör att vi kan lägga det till fablernas värld.
Citera
2014-12-08, 14:35
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valspurten-SD
Trams i affekt
Vilket utvecklande faktaspäckat svar, det blir lätt guldspaden till dig!

Nej, men nu går vi till botten med detta.

http://goteborg.sverigedemokraterna....-i-goteborg-2/

Här borde vi eventuellt kunna hitta vårt intervjuobjekt!

Edit: Ringt och lämnat ett meddelande nu iaf.
Senast redigerad av eradnup 2014-12-08 kl. 14:39.
Citera
2014-12-08, 14:52
Medlem
eradnups avatar
Hennes fröken kommer ihåg när hon skrev artikeln, kommenterar hon på Betlehems facebook. Ska se om det går att få kontakt där då.

Edit: Tiden verkar då vara gymnasiet.
Senast redigerad av eradnup 2014-12-08 kl. 14:56.
Citera
2014-12-08, 16:30
Medlem
Kaitas avatar
Spontant tror jag historien är riktig. Viktigt att inte hävda lögner där så inte är fallet. Det riskerar att sänka trovärdigheten på tidigare avslöjande lögner som just lögner.

Frågan om jude kan först verka lite märklig. Men å andra sidan finns mörkhyade judar, särskilt i Etiopien.

Om inget mer konkret talar för lögn är krönikan i mina ögon riktig. Kanske lite friserad, men så är det alltid ett antal år senare.
Citera
2014-12-08, 16:40
Medlem
eradnups avatar
Okej, tills vidare får den väl betraktas som relativt rätt, fast kanske med lite journalistisk kryddning.
Citera
2014-12-08, 17:03
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Är den riktig så är den det, och då är det rimligt att följa det andra spåret; vem intervjuades och hur tänker SD (re-)agera?
Citera
2014-12-08, 17:23
Medlem
eradnups avatar
Om man istället tittar ur den journalistiska vinkeln på artikeln kanske man kan se den annorlunda.

Betlehem pratar då utmärkt svenska, varvid företrädaren undrar om hon är adopterad.
Citat:
Jag hade förväntat mig en arg man som skulle skrika på mig och sticka så fort jag ställde en jobbig fråga.
Vilka jobbiga frågor ställer hon? Enligt hennes svar på twitter har denna träff skett "hösten 2011"
Kan företrädaren vara så mentalt handikappad så att han vräker ut dessa svar till David Isaaks dotter? Hennes namn, Betlehem Dawid Isaak bör väl få alla som har rätt antal kromosomer och inte bott under en sten att tänka på att uttrycka sig måttfullt.

Citat:
Jag kontaktade direkt SD i Göteborg. En man ringde upp mig några dagar senare så vi kunde bestämma en träff, innan vi avslutade det trevliga samtalet frågade han hur han skulle känna igen mig. Jag sa "Jag har afrohår" inget mer. Med en stor besvikelse i rösten sa han "jaha du är en sådan".
Hon tolkar det att han blir besviken då hon avslöjar att hon är rasifierad.
Citat:
Nästa dag möts vi och promenerar uppför Avenyn under en pinsam tystnad, min telefon plingade hela tiden av en orolig mamma.
- Var är du?
- Jag är i stan, jag kommer.
Rimligt att ha mamma bevakande så inte onda Sverigedemokraten hittar på något?
Citat:
Vi hamnar på ett mysigt kafé och började snacka om SD:s broschyr som han just hade gett mig. Jag blev förvånad och nästan lite besviken. Jag hade förväntat mig en arg man som skulle skrika på mig och sticka så fort jag ställde en jobbig fråga.
I stället besvarade han snällt mina frågor med frågor tillbaka till mig.
- Är du jude?
Okej, kanske informerad om Eritreas religioner, enligt tidigare spekulationer.
Citat:
- Är du adopterad?
Så företrädaren vet inte vem David Isaak är, gissar att hans dotter är adopterad.
Citat:
Varken bu eller bä.
Citat:
Helt orimligt att den fördomsfulle ber om husmanskostråd av Betlehem
Citat:
Han tyckte inte att jag var svensk för att jag inte hade levt mina sex första år här. Han trodde inte på att jag älskade Sverige, och avvisade mig många gånger.
Hur avvisade han? Hur uttryckte hon sig? Fick hon frågan i samband med att hon ställde "jobbiga frågor"? Något saknas.
Citat:
Han gjorde en tydlig markering att jag egentligen inte hörde hemma här.
Vad gjorde han egentligen?
Citat:
Men det som störde mig mest var nog hans skeva människosyn.
Allt utom "beblanda sig utanför sitt etniska ursprung" kan nog ha stämt.
Citat:
Helt orimligt att detta skulle svarats år 2011.

Nåväl, får se vad som kan framkomma.
Senast redigerad av eradnup 2014-12-08 kl. 17:26.
Citera
2014-12-08, 17:41
Medlem
Tänker bara säga att det Betlehem säger stämmer. Kommer ihåg artikeln. Minns den som väldigt ärlig.
Citera
2014-12-08, 18:31
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 879645
Tänker bara säga att det Betlehem säger stämmer. Kommer ihåg artikeln. Minns den som väldigt ärlig.
Vilken artikel? Har hon skrivit om detta förut?
Citera
2014-12-08, 18:37
Medlem
eradnups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Vilken artikel? Har hon skrivit om detta förut?
Hon verkar rätt säker på sin sak på facebook och lite lurig, så hon kanske har lite mer på fötterna, Jörgen Fogelklou har skickat in replik på hennes artikel, så han är förmodligen den anonyme.

Citat:
Ursprungligen postat av Lärarinnan
Kära Bethlehem, det kommer jag ihåg, när du skrev denna artikel, mycket bra gjort, kram från fröken
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in