Citat:
Ursprungligen postat av
smellyteddybear
Har diskuterat med lite folk och det verkar som att det finns mnga stt att tolka denna fras p.
Jag trodde att den frsta delen av frasen ("As Above, So Below") i grunden betydde att alla ting egentligen r lika, trots att de kan verka olika. En nrstende pstod dock att den helt enkelt symboliserar himlen (Above) och helvetet (Below).
Enligt Hermeticismen betyder det att allt vldigt stort (Universum, alla planeter) r likadant som det som r vldigt smtt (atomer typ). Och vi mnniskor kan ses som ett sorts medium mellan Above och Below.
Nr du kollar upp p en stjrnhimmel ser du allts in i dig sjlv, p stt och vis. Stjrnor dr, atomer dr, men det bildas alltid nya - As Above, so Below

Ondligheten finns utt - och int. Min tolkning i a f!
Citat:
Den andra delen av frasen (As within, so without") r dock inte lika logisk fr mig. Vi handlar utefter det stt vi tnker? Kanske?
Diskutera!
"As Within, so Without" r vl ungefr samma sak, p stt och vis! Sg ett annat svar om att det handlar om beteende och hur det formar vrlden man upplever, och det kan jag tycka stmma, men jag hade anvnt ordet "
instllning". Ju mer du lyser, desto mer lyser omgivingen, och tvrtom. Vrat inre formar sledes det yttre, i nuet och i tiden.
Edit: Min signatur r fr vrigt en variant av "As within, so without" :P