Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-12-08, 10:06
  #1
Medlem
Hallå!

Skulle vilja veta hur ni tolkar denna fras;
"As Above, So Below. As within, so without".

Har diskuterat med lite folk och det verkar som att det finns många sätt att tolka denna fras på.
Jag trodde att den första delen av frasen ("As Above, So Below") i grunden betydde att alla ting egentligen är lika, trots att de kan verka olika. En närstående påstod dock att den helt enkelt symboliserar himlen (Above) och helvetet (Below).

Den andra delen av frasen (As within, so without") är dock inte lika logisk för mig. Vi handlar utefter det sätt vi tänker? Kanske?
Diskutera!
Citera
2014-12-08, 10:25
  #2
Medlem
Du har rätt! Uppe, nere, inuti, utanpå: saker som ter sig som motsatser har attribut som är likartade.

En bra låt: As above, so below

Matnyttig länk: Hermeticism

Citat:
"As Above so Below"

These words circulate throughout occult and magical circles. They are recorded in Hermetic texts, although they originated in the Vedas.

The actual text of that maxim, as translated by Dennis W. Hauck from The Emerald Tablet of Hermes Trismegistus, is: "That which is Below corresponds to that which is Above, and that which is Above corresponds to that which is Below, to accomplish the miracle of the One Thing." Thus, whatever happens on any level of reality (physical, emotional, or mental) also happens on every other level.

This principle, however, is more often used in the sense of the microcosm and the macrocosm. The microcosm is oneself, and the macrocosm is the universe. The macrocosm is as the microcosm and vice versa; within each lies the other, and through understanding one (usually the microcosm) a man may understand the other.
Citera
2014-12-08, 10:46
  #3
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyteddybear
Hallå!

Skulle vilja veta hur ni tolkar denna fras;
"As Above, So Below. As within, so without".

Har diskuterat med lite folk och det verkar som att det finns många sätt att tolka denna fras på.
Jag trodde att den första delen av frasen ("As Above, So Below") i grunden betydde att alla ting egentligen är lika, trots att de kan verka olika. En närstående påstod dock att den helt enkelt symboliserar himlen (Above) och helvetet (Below).

Den andra delen av frasen (As within, so without") är dock inte lika logisk för mig. Vi handlar utefter det sätt vi tänker? Kanske?
Diskutera!

As Above Pentagrammet med spetsen upptill och inne i pentagrammet finnns då en pentagon och drar man sen streck emellan dessa vinklar blir det ett upp och nedvänt Pentagram samtidigt i denna pentagram med spetsen upptill.. Lite långsökt kanske men de lärde tvistar ju fortfarande om det är spetsen upp så är det Vit magi och spetsen ned Svart magi eller tvärtom

Ha en bra dag
Citera
2014-12-08, 12:59
  #4
Medlem
FreakModes avatar
Som någon har refererat till innan: ta en titt på hermetiska texter för intressant läsning

As Above, So Below.


- symboliserar universum och jordelivet (himmel och helvete). det ena kan inte existera utan det andra, och för att man skall kunna uppnå en balans så räcker det inte med att undertrycka vissa känslotillstånd (skuggsidan, det som ligger och pyr i det undermedvetna), den "mörka" sidan måste få komma upp till ytan, ett tillstånd där Above och Below möts för att balans (ying/yang, maskulint/femenint etc) skall kunna uppstå.

- Micro och Macro cosmos: gud existerar är inte en extern entitet, "det/han/hon" är något som finns i var endaste individ

As within, so without

- Dualitet existerar inte, allt som vi uppfattar som "externt" i förhållande till oss själva är egentligen ett med oss.
- vårt beteende påverkar hur vi blir bemötta


Allt är ett och allt är inget!
Citera
2014-12-08, 20:15
  #5
Medlem
Tackar alla för bra svar!
Citera
2014-12-09, 12:35
  #6
Medlem
anjoh66s avatar
Vi testar denna i Filosofi istället.

Religion --> Filosofi
/Moderator
Citera
2014-12-09, 17:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smellyteddybear
Har diskuterat med lite folk och det verkar som att det finns många sätt att tolka denna fras på.
Jag trodde att den första delen av frasen ("As Above, So Below") i grunden betydde att alla ting egentligen är lika, trots att de kan verka olika. En närstående påstod dock att den helt enkelt symboliserar himlen (Above) och helvetet (Below).

Enligt Hermeticismen betyder det att allt väldigt stort (Universum, alla planeter) är likadant som det som är väldigt smått (atomer typ). Och vi människor kan ses som ett sorts medium mellan Above och Below.

När du kollar upp på en stjärnhimmel ser du alltså in i dig själv, på sätt och vis. Stjärnor dör, atomer dör, men det bildas alltid nya - As Above, so Below Oändligheten finns utåt - och inåt. Min tolkning i a f!

Citat:
Den andra delen av frasen (As within, so without") är dock inte lika logisk för mig. Vi handlar utefter det sätt vi tänker? Kanske?
Diskutera!
"As Within, so Without" är väl ungefär samma sak, på sätt och vis! Såg ett annat svar om att det handlar om beteende och hur det formar världen man upplever, och det kan jag tycka stämma, men jag hade använt ordet "inställning". Ju mer du lyser, desto mer lyser omgivingen, och tvärtom. Vårat inre formar således det yttre, i nuet och i tiden.

Edit: Min signatur är för övrigt en variant av "As within, so without" :P
__________________
Senast redigerad av Eustache 2014-12-09 kl. 18:01.
Citera
2014-12-09, 22:41
  #8
Medlem
WingsOfEndurances avatar
Jag definierar det som en medvetenhet att oavsett vilken fas man befinner sig i så är man fortfarande samma människa. Detta kan kanske maskeras av känsloläge. Viktigt att komma ihåg är att både svagheter och styrkor fortfarande är närvarande trots sinnes/hälso-tillstånd. Ett citat för medvetenhet i det goda och en förmåga att ta sig ur i det svåra.
Citera
2014-12-10, 13:44
  #9
Medlem
Tackar återigen för bra svar, och ber om ursäkt till mod för felplacering av tråden.

Tänkte bara tillägga att jag nu sett filmen "As above, So Below" och en tjej i filmen definierade innebörden av frasen att "som man tror att världen är, så är den". Så verkar som sagt finnas många sätt att tolka den på.

Tackar!
Citera
2015-02-15, 20:36
  #10
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
"The Natural Creative Laws are the same and valid in both the Macrocosmos(above), as in the Microcosmos(below), just their dimensions in Space, Time and Energy differ. "
Citera
2015-02-15, 20:46
  #11
Avstängd
jeanclaudevandammes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyteddybear
Tackar återigen för bra svar, och ber om ursäkt till mod för felplacering av tråden.

Tänkte bara tillägga att jag nu sett filmen "As above, So Below" och en tjej i filmen definierade innebörden av frasen att "som man tror att världen är, så är den". Så verkar som sagt finnas många sätt att tolka den på.

Tackar!

Allt dör.
I kroppen dör cellerna.
Vi dör. Solen dör. Galaxen dör. Universum dör.

Allt föds.
I kroppen föds cellerna.
Vi föds. Solen föds. galaxen föds. Universum föds.
Citera
2015-02-15, 23:50
  #12
Medlem
Jimbos avatar
Skulle vilja lägga till begreppet om spegling i det hela. Det som sker här och nu, sker på samma sätt där och då. Över fundamentet skapas det som fundamentet bär. Utan det inre att fylla upp tomrummet, kan inte alltet nå ut. Konsekvensen av något sådant vore som om guds gnista aldrig slog ut. Big Bang.
Den eld som brinner i jordens inre, brinner inuti dig själv, såsom solen brinner över himlavalvet och såsom Guds gnista brinner och expanderar.

Toth-Hermes Trismegistus-Jesus
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback