2014-12-08, 00:23
Medlem
daxias avatar
Kan man vid ett tillfälle frysa in ett gäng smörgåsar med smör, ost och skinka, sen tina upp dom i kylskåpet någon dag innan man ska äta dom? Eller försvinner typ all näring (främst protein) då?
Citera
2014-12-08, 00:30
Nej det försvinner inte. Om du nu är rädd att protein ska försvinna när man fryser ner det , så nej det gör det inte!
Citera
2014-12-08, 00:58
Medlem
retrospectives avatar
Visst. Vet att många gör så. Folk stoppar ju allt möjligt i frysen och kylskåpet, inkl smörgåsar, men personligen har jag aldrig gjort det. Tror det har att göra med uppfostran. Inte så att mina föräldrar aktivt sade åt mig att inte göra så, men det skedde bara inte i hushållet. Och självklart handlar det väl om hur snabbt saker och ting går åt.

Vill man spara så går det väl hur bra som helst. Känns bara av någon anledning ofräscht, om inte rentav äckligt, för mig.
Citera
2014-12-08, 01:04
Medlem
Borde gå, brukar själv frysa in te vattnet
Citera
2014-12-08, 01:07
Medlem
klybans avatar
Du verkar inte gilla göra smörgåsar, eller varför frysa in dom?

Den tiden det tar och packa dom väl, för slippa frystorkning.
Kan knappast uppväga den tid man tjänar på att ta fram färdiga smörgåsar.
Mer normalt är ju det frysa in bröd, och ta ut så månag skivor bröd man vill ha.
Och antingen tina dom i ugnen om man har bråttom.
Eller låta dom själv tina i rumstemp, och det går faktiskt rätt snabbt i rumstemp också.
Är det rostat bröd, så behöver man inte tina alls.

Det är så att man kan tom bre mackorna otinade, men vänta lite får man göra då.
Men kanske du kan ha dom i kylen över natten då.
Citera
2014-12-08, 01:26
Moderator
Neksnors avatar
Har gjort det flera gånger inför utflykt mm. Ett enkelt sätt att få med sig lite extra kyla ut, jag har en liten mjuk (vikbar) kylväska, lägg allt kallt i den, ex dricka, sallad, smörgåsar. Smörgåsarna är tunna så de tinar snabbt när de tas fram.
Citera
2014-12-08, 03:43
Medlem
apelsinhimlens avatar
Brukar frysa in starköl när ja vill ha dem kalla för att Stefan glömma dem i frysen.
Citera
2014-12-08, 06:30
Medlem
daxias avatar
Skysst!

Tack för svaren!
Citera
2014-12-08, 10:08
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daxia
Kan man vid ett tillfälle frysa in ett gäng smörgåsar med smör, ost och skinka, sen tina upp dom i kylskåpet någon dag innan man ska äta dom? Eller försvinner typ all näring (främst protein) då?

Att förvara bröd i kylskåpet bör undvikas. Brödet torkar ut snabbare i kylskåpstemperaturer (0-10 grader C) än i rumstemperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in