• 1
  • 2
2014-12-07, 22:39
Medlem
Hejhej, jag har precis flyttat hemifrån till en liten lägenhet. Men min ytterdörr är VÄLDIGT tunn och jag kan höra när grannarna går i trapphuset, öppnar portdörren etc. ganska högt. Jag är också rädd för att det ska höra ut när jag pratar och så...

Har ni några tips på hur jag kan ljudisolera ytterdörren så att det hörs mindre?
Citera
2014-12-07, 22:48
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wohoo257
Hejhej, jag har precis flyttat hemifrån till en liten lägenhet. Men min ytterdörr är VÄLDIGT tunn och jag kan höra när grannarna går i trapphuset, öppnar portdörren etc. ganska högt. Jag är också rädd för att det ska höra ut när jag pratar och så...

Har ni några tips på hur jag kan ljudisolera ytterdörren så att det hörs mindre?

(FB) Ljudisolera trappuppgångs dörr kanske svaret?
Citera
2014-12-07, 22:48
Medlem
Täta dörren med tätningslister! Sätt i en isolerad brevlåda om det går!
Citera
2014-12-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Täta dörren med tätningslister! Sätt i en isolerad brevlåda om det går!

Isolerad brevlåda, vad menar du med det? Har aldrig hört talas om en sådan.
Citera
2014-12-07, 22:52
Bannlyst
täta med fett mycket silvertejp mannen,,,

jag svär att det är det enda som funkar, och sen är det alltid bra att kicka fetingen på balkongen istället för inomhus ya know what im sayin',,,
Citera
2014-12-07, 22:58
Medlem
Ring hyresvärden och fråga om att montera in en säkerhetsdörr både säkrare och ljuddämpande.
Större bostadsbolag brukar lägga på en mindre avgift på hyran för det, sist jag lyssnade med ett kommunalt bostadsbolag så var det 30kr/månaden.
Citera
2014-12-07, 22:58
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Vissa lägenheter har förberett för dubbla dörrar (innerdörr innanför ytterdörren) Är ju en lösning om det finns ggångjärn.
Citera
2014-12-07, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av existentiella
täta med fett mycket silvertejp mannen,,,

jag svär att det är det enda som funkar, och sen är det alltid bra att kicka fetingen på balkongen istället för inomhus ya know what im sayin',,,

Hahahaha, silvertejp funkar nog.
Citera
2014-12-07, 23:00
Medlem
Hörrni, har någon utav er provat att sätta en draperi eller dylik framför dörren? Har det minskat ljudet, tycker ni?
Citera
2014-12-07, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wohoo257
Isolerad brevlåda, vad menar du med det? Har aldrig hört talas om en sådan.

Brevinkast men jag men det förstod du säkert. I gamla hus brukar det bara var en liten stål lucka som man kan flippa (och dessutom kunna titta in i..) på nyare är det en tyngre lucka med tätningslister både mot in och utsida.
http://www.vinkol.com/brevinkast_genomskarning.asp
Citera
2014-12-07, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Brevinkast men jag men det förstod du säkert. I gamla hus brukar det bara var en liten stål lucka som man kan flippa (och dessutom kunna titta in i..) på nyare är det en tyngre lucka med tätningslister både mot in och utsida.
http://www.vinkol.com/brevinkast_genomskarning.asp

Jaha, där ser man. Jo, min pappa hade en såndär brevlåda, och så hade han även en väldigt bra ljudisolerad dörr(något som jag saknar, lol). Vart får jag tag på en sådan?
Citera
2014-12-07, 23:19
Medlem
Då va mej en lat jävul...googla vetja! Men förutom ett stooort byggvaruhus skulle jag kolla upp en låssmed, är det en stor så har dom sådana grejer med.
Men alar bäst är ju att byta ut dörren förståss... Kolla med världen om du kan få en säkerhetsdörrr mot tillägg, löser alla dina problem, även de med lukter. Plus att du får rabatt på hemförsäkringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in