• 1
  • 2
2014-12-07, 22:17
Medlem
Hejsan
Long story short.
Mådde piss på mitt jobb (jobbade där i 2,5 år), nästan självmordsbenägen. Blev sjukskriven och läkaren gav råd om att säga upp mig ifrån jobbet och fokusera på att må bra då jobbet gjorde så jag mådde dåligt. Slut med tjejen, omplacera hunden, morsan blåste mig på massa cash och farsan också. Allt som kan hända, hände mig så att säga.

Jag bor fortfarande kvar i min lägenhet eftersom att det inte är värt att byta lägenhet för mig just nu då jag ska börja plugga till hösten . Därav, hög hyra för mig själv. (Ska jag byta nu så måste jag betala reperationer, flyttbil osv som kommer hamna på cirka 10-15tkr så det har jag inte råd med just nu ändå, för att spara 1500~ i månaden - JAG HAR KOLLAT).

Jag sade upp mig i Augusti.
Jag har sedan dess gått på anti dep. och terapi samtal, jag sökte a-kassa men har fortfarande inte fått ett beslut (3 månader snart! - De håller på med en utredning om jag ska få karens eller inte.).
Jag sökte 2 kurser på distans och körde dem, fick CSN lån så jag klarade mig (Fram tills nu).
Jag har även lånat cash av bekanta etc för att överleva tills A-kassan / hittar nya jobb.
Jag failade den andra kursen (Ma2) på distans och ska köra den i klass nu i vår. Vill verkligen satsa på det så jag får behörighet till högskolan. Eftersom jag failade kursen så kommer jag kanske behöva betala tillbaka till CSN.

Hur som helst;
Det jag undrar är om jag kan söka soc?
Jag har fortfarande inte fått beslut ifrån a-kassan men jag ska ha rätt till det från och med 5 dec, även med all karens jag kanske får för jag sade upp mig.
Jag har ingen inkomst denna månaden (December) men har fått ett extra jobb på ett lager där jag jobbar sönder just nu för att få inkomst till Januari (6 dagar i veckan jobbar jag atm) och kommer göra det tills 20 dec.
Mina utgifter:
Hyra: 5997
El: Cirka 1100 varje 3 månader.
Lån (CSN): Vet ej - Men tror det kommer hamna på cirka 700 i månaden.
Mat: 2000
Tv etc: 500
A-kassa beräknar jag att få cirka 8000-9000kr i månaden av.
Från och med nyår kommer jag söka bostadsbidrag. (Kan inte söka nu då jag tjänade för mkt detta året).

Liten sammanfattning:
Tog nästan livet av mig för jobbet och annat - Sade upp mig
Levde på CSN bidrag (genom distans) samt lånade pengar av folk runt omkring mig. Har klarat mig fram tills nu och kan inte betala hyran i December månad.
Har jobbat extra i lager så jag klarar allafall Januari månad och sen ska a-kassa kicka igång vad som en händer. Letar jobb.
Jag vet att det är en virrig text. Men mina frågor är:
1. Tror ni jag kan få hjälp av soc?
2. Jag har blivit bjuden på en resa till Mexico av min absolut bästa tjej polare (och typ blivande flickvän) då hon vet vad jag gått igenom detta året och kände att jag behövde det. - Kommer soc neka mig detta / ev. neka mig ersättning för att jag åker på resan? Detta är redan betalt och jag kommer spendera 0kr där.
3. Om det nu visar sig att jag får a-kassa utan karens så kommer jag få utbetlning för alla 3 månader som gått, kommer soc ta dessa? Eftersom att om jag får det, så är det pengar jag behöver betala mina nära och kära för att betala tillbaka allt de har lånat mig under min svåra tid.

Jag hatar egentligen folk som går på soc, men vad fan ska jag göra? Kan inte låna mer pengar av folk jag känner... Söker jobb som fan just nu och jobbar sönder mig i princip.
Har aldrig gått på soc innan och kanske max fått 1 månad a-kassa totalt sedan jag var 19 (är 25 idag)
Citera
2014-12-07, 22:27
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Avgörande är oftast vad du har haft på kontot samt dina inkomster 3 månader tillbaka i tiden. Ligger du över normen blir du inte beviljad - om du inte har särskilda skäl.

Boka tid och lämna in en ansökan.
Citera
2014-12-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Avgörande är oftast vad du har haft på kontot samt dina inkomster 3 månader tillbaka i tiden. Ligger du över normen blir du inte beviljad - om du inte har särskilda skäl.

Boka tid och lämna in en ansökan.
Ja det ser ju udda ut med överföringar ifrån polare m.m samt csn...

Men om jag gör en ansökan, kan den bli nekad och sen typ biviljad från och med feb typ? Eller måste man göra en ny ansökan?

Sedan ang. Mexico resan då?
Citera
2014-12-07, 22:36
Medlem
Vikilitas avatar
Du måste först ha papper på att du fått avslag på a-kassa och bostadsbidrag.
Citera
2014-12-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Du måste först ha papper på att du fått avslag på a-kassa och bostadsbidrag.
Avslag på bostads får jag då jag tjänat tillräckligt. Men eftrr 31 dec kan jag få det.
A kassa har jag rätt till nu. Jag väntae bara på beslut om jag får 3 månader karens eller inte (hR väntat på beslut i 3 månadet nu så... )

Mrn kan jag inte få soc och a kassa eftersom min a kassa i princip bara betalar min hyra?
Citera
2014-12-07, 23:58
Medlem
torstenhingstens avatar
Nej då säger socialen :- flytta till billigare lägenhet.
Citera
2014-12-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Nej då säger socialen :- flytta till billigare lägenhet.
Hur då? Vem betalar reperationerna och sånt som krävs? Flyttar jag nu så kommer jag hamna hos kronofogden
Citera
2014-12-08, 01:42
Medlem
Nästa gång ditt jobb orsakar långvarig dödsångest, se till att bli sjukskriven och sök nytt jobb istället för att säga upp dig och på så vis sätta dig själv i skiten.

Gå till Soc, i dom flesta kommuner har försörjningsenheten en akutjour för ärenden likt detta. Lycka till!
Citera
2014-12-08, 05:34
Medlem
Jag blev sjukskriven. Men fokuserade på terapi och sånt istället.

Ang. Resan... vad ska man göra? Det är mellan 17 januari och 1 februari som jag kommer vara borta. Skita i att berätta? Vad gör man om.jag nu blir biviljad och sen inte kan komma på möten eller liknande?
Citera
2014-12-08, 08:03
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTight
Jag blev sjukskriven. Men fokuserade på terapi och sånt istället.

Ang. Resan... vad ska man göra? Det är mellan 17 januari och 1 februari som jag kommer vara borta. Skita i att berätta? Vad gör man om.jag nu blir biviljad och sen inte kan komma på möten eller liknande?

Beviljad soc eller? Går alltid "sjukanmäla" sig, vet inte vilken stad du nu bor i men de flesta har ganska fullsmockat schema så. Däremot så beror de lite på när du får hem ditt hyresavi, för när man ansöker om att få soc för hyra måste man lämna in kopia på den.
Citera
2014-12-08, 08:26
Medlem
Alplandskaps avatar
Läkaren rekommenderade dig att säga upp dig från jobbet under sjukskrivningen? Och du gör det??? Om det är något man inte gör i det här landet så är det att säga upp sig från en fast anställning. Nu har du lärt dig det!!! Hoppas att du tar med dig denna erfarenhet på din fortsatta vandring på livets stig.

Det sociala skyddsnätet är till för just svagbegåvade människor som du, tyvärr fungerar det inte så bra nu för tiden. Nåväl, så här gör man om man inte kan betala hyran i tid: man ringer bostadsbolaget och förklarar situationen. Då får man utan problem anstånd med hyran i en månad.

By the way, klart som fan att du får karens i tre månader. Du sade ju upp dig från jobbet.
Citera
2014-12-08, 10:46
Medlem
CsSs avatar
Du ligger hyfsat pyrt till, av din text så framgår det att du ställt till saker och ting själv och jag har svårt att tro att A-kassan ställer sig förstående till att du sagt upp dig från en fast tjänst. (Hur tänkte du där???) Du behöver ett GEDIGET underlag från diverse läkare om man överhuvudtaget ska överväga ett positivt beslut, har du det? Skulle det, mot förmodan, bli ett beslut till din fördel så får du pengar retroaktivt och om soc hjälpt dig så kan du bli återbetalningsskyldig där, dom tar inte hänsyn till dina skulder.

Vad soc beträffar så anser dom säkert att du borde varit sjukskriven och uppburit sjukpenning om du sagt upp dig pga sjukdom. Varför har du inte sjukpenning?

Du får säkert åka vart du vill, hur länge du vill, men då är du också utan pengar under tiden. Eller menar du att du skulle ha A-kassa under tiden du är borta?

Förresten tror jag inte ett SKIT på att din KK bjudit med dig på en All Inclusive till andra sidan jordklotet i ett par veckor, du har köpt resan själv i tron om att du ska få A-kassa och nu kniper det.

Fan va trött jag blir på ungar som döööör av att jobba, säger upp sig och sen ställer sig frågande till att dom inte får några pengar. Jävla skitinställning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in