• 1
  • 2
2014-12-07, 22:17
Medlem
Hejsan
Long story short.
Mdde piss p mitt jobb (jobbade dr i 2,5 r), nstan sjlvmordsbengen. Blev sjukskriven och lkaren gav rd om att sga upp mig ifrn jobbet och fokusera p att m bra d jobbet gjorde s jag mdde dligt. Slut med tjejen, omplacera hunden, morsan blste mig p massa cash och farsan ocks. Allt som kan hnda, hnde mig s att sga.

Jag bor fortfarande kvar i min lgenhet eftersom att det inte r vrt att byta lgenhet fr mig just nu d jag ska brja plugga till hsten . Drav, hg hyra fr mig sjlv. (Ska jag byta nu s mste jag betala reperationer, flyttbil osv som kommer hamna p cirka 10-15tkr s det har jag inte rd med just nu nd, fr att spara 1500~ i mnaden - JAG HAR KOLLAT).

Jag sade upp mig i Augusti.
Jag har sedan dess gtt p anti dep. och terapi samtal, jag skte a-kassa men har fortfarande inte ftt ett beslut (3 mnader snart! - De hller p med en utredning om jag ska f karens eller inte.).
Jag skte 2 kurser p distans och krde dem, fick CSN ln s jag klarade mig (Fram tills nu).
Jag har ven lnat cash av bekanta etc fr att verleva tills A-kassan / hittar nya jobb.
Jag failade den andra kursen (Ma2) p distans och ska kra den i klass nu i vr. Vill verkligen satsa p det s jag fr behrighet till hgskolan. Eftersom jag failade kursen s kommer jag kanske behva betala tillbaka till CSN.

Hur som helst;
Det jag undrar r om jag kan ska soc?
Jag har fortfarande inte ftt beslut ifrn a-kassan men jag ska ha rtt till det frn och med 5 dec, ven med all karens jag kanske fr fr jag sade upp mig.
Jag har ingen inkomst denna mnaden (December) men har ftt ett extra jobb p ett lager dr jag jobbar snder just nu fr att f inkomst till Januari (6 dagar i veckan jobbar jag atm) och kommer gra det tills 20 dec.
Mina utgifter:
Hyra: 5997
El: Cirka 1100 varje 3 mnader.
Ln (CSN): Vet ej - Men tror det kommer hamna p cirka 700 i mnaden.
Mat: 2000
Tv etc: 500
A-kassa berknar jag att f cirka 8000-9000kr i mnaden av.
Frn och med nyr kommer jag ska bostadsbidrag. (Kan inte ska nu d jag tjnade fr mkt detta ret).

Liten sammanfattning:
Tog nstan livet av mig fr jobbet och annat - Sade upp mig
Levde p CSN bidrag (genom distans) samt lnade pengar av folk runt omkring mig. Har klarat mig fram tills nu och kan inte betala hyran i December mnad.
Har jobbat extra i lager s jag klarar allafall Januari mnad och sen ska a-kassa kicka igng vad som en hnder. Letar jobb.
Jag vet att det r en virrig text. Men mina frgor r:
1. Tror ni jag kan f hjlp av soc?
2. Jag har blivit bjuden p en resa till Mexico av min absolut bsta tjej polare (och typ blivande flickvn) d hon vet vad jag gtt igenom detta ret och knde att jag behvde det. - Kommer soc neka mig detta / ev. neka mig ersttning fr att jag ker p resan? Detta r redan betalt och jag kommer spendera 0kr dr.
3. Om det nu visar sig att jag fr a-kassa utan karens s kommer jag f utbetlning fr alla 3 mnader som gtt, kommer soc ta dessa? Eftersom att om jag fr det, s r det pengar jag behver betala mina nra och kra fr att betala tillbaka allt de har lnat mig under min svra tid.

Jag hatar egentligen folk som gr p soc, men vad fan ska jag gra? Kan inte lna mer pengar av folk jag knner... Sker jobb som fan just nu och jobbar snder mig i princip.
Har aldrig gtt p soc innan och kanske max ftt 1 mnad a-kassa totalt sedan jag var 19 (r 25 idag)
Citera
2014-12-07, 22:27
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Avgrande r oftast vad du har haft p kontot samt dina inkomster 3 mnader tillbaka i tiden. Ligger du ver normen blir du inte beviljad - om du inte har srskilda skl.

Boka tid och lmna in en anskan.
Citera
2014-12-07, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Avgrande r oftast vad du har haft p kontot samt dina inkomster 3 mnader tillbaka i tiden. Ligger du ver normen blir du inte beviljad - om du inte har srskilda skl.

Boka tid och lmna in en anskan.
Ja det ser ju udda ut med verfringar ifrn polare m.m samt csn...

Men om jag gr en anskan, kan den bli nekad och sen typ biviljad frn och med feb typ? Eller mste man gra en ny anskan?

Sedan ang. Mexico resan d?
Citera
2014-12-07, 22:36
Medlem
Vikilitas avatar
Du mste frst ha papper p att du ftt avslag p a-kassa och bostadsbidrag.
Citera
2014-12-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikilita
Du mste frst ha papper p att du ftt avslag p a-kassa och bostadsbidrag.
Avslag p bostads fr jag d jag tjnat tillrckligt. Men eftrr 31 dec kan jag f det.
A kassa har jag rtt till nu. Jag vntae bara p beslut om jag fr 3 mnader karens eller inte (hR vntat p beslut i 3 mnadet nu s... )

Mrn kan jag inte f soc och a kassa eftersom min a kassa i princip bara betalar min hyra?
Citera
2014-12-07, 23:58
Medlem
torstenhingstens avatar
Nej d sger socialen :- flytta till billigare lgenhet.
Citera
2014-12-08, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torstenhingsten
Nej d sger socialen :- flytta till billigare lgenhet.
Hur d? Vem betalar reperationerna och snt som krvs? Flyttar jag nu s kommer jag hamna hos kronofogden
Citera
2014-12-08, 01:42
Medlem
Nsta gng ditt jobb orsakar lngvarig ddsngest, se till att bli sjukskriven och sk nytt jobb istllet fr att sga upp dig och p s vis stta dig sjlv i skiten.

G till Soc, i dom flesta kommuner har frsrjningsenheten en akutjour fr renden likt detta. Lycka till!
Citera
2014-12-08, 05:34
Medlem
Jag blev sjukskriven. Men fokuserade p terapi och snt istllet.

Ang. Resan... vad ska man gra? Det r mellan 17 januari och 1 februari som jag kommer vara borta. Skita i att bertta? Vad gr man om.jag nu blir biviljad och sen inte kan komma p mten eller liknande?
Citera
2014-12-08, 08:03
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTight
Jag blev sjukskriven. Men fokuserade p terapi och snt istllet.

Ang. Resan... vad ska man gra? Det r mellan 17 januari och 1 februari som jag kommer vara borta. Skita i att bertta? Vad gr man om.jag nu blir biviljad och sen inte kan komma p mten eller liknande?

Beviljad soc eller? Gr alltid "sjukanmla" sig, vet inte vilken stad du nu bor i men de flesta har ganska fullsmockat schema s. Dremot s beror de lite p nr du fr hem ditt hyresavi, fr nr man ansker om att f soc fr hyra mste man lmna in kopia p den.
Citera
2014-12-08, 08:26
Medlem
Alplandskaps avatar
Lkaren rekommenderade dig att sga upp dig frn jobbet under sjukskrivningen? Och du gr det??? Om det r ngot man inte gr i det hr landet s r det att sga upp sig frn en fast anstllning. Nu har du lrt dig det!!! Hoppas att du tar med dig denna erfarenhet p din fortsatta vandring p livets stig.

Det sociala skyddsntet r till fr just svagbegvade mnniskor som du, tyvrr fungerar det inte s bra nu fr tiden. Nvl, s hr gr man om man inte kan betala hyran i tid: man ringer bostadsbolaget och frklarar situationen. D fr man utan problem anstnd med hyran i en mnad.

By the way, klart som fan att du fr karens i tre mnader. Du sade ju upp dig frn jobbet.
Citera
2014-12-08, 10:46
Medlem
CsSs avatar
Du ligger hyfsat pyrt till, av din text s framgr det att du stllt till saker och ting sjlv och jag har svrt att tro att A-kassan stller sig frstende till att du sagt upp dig frn en fast tjnst. (Hur tnkte du dr???) Du behver ett GEDIGET underlag frn diverse lkare om man verhuvudtaget ska vervga ett positivt beslut, har du det? Skulle det, mot frmodan, bli ett beslut till din frdel s fr du pengar retroaktivt och om soc hjlpt dig s kan du bli terbetalningsskyldig dr, dom tar inte hnsyn till dina skulder.

Vad soc betrffar s anser dom skert att du borde varit sjukskriven och uppburit sjukpenning om du sagt upp dig pga sjukdom. Varfr har du inte sjukpenning?

Du fr skert ka vart du vill, hur lnge du vill, men d r du ocks utan pengar under tiden. Eller menar du att du skulle ha A-kassa under tiden du r borta?

Frresten tror jag inte ett SKIT p att din KK bjudit med dig p en All Inclusive till andra sidan jordklotet i ett par veckor, du har kpt resan sjlv i tron om att du ska f A-kassa och nu kniper det.

Fan va trtt jag blir p ungar som dr av att jobba, sger upp sig och sen stller sig frgande till att dom inte fr ngra pengar. Jvla skitinstllning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in