2014-12-07, 20:53
Medlem
Fallmans avatar
http://www.trivselhus.se/imagevault/publishedmedia/fis9yym8ksq1oeyg77r1/B003-048x.jpg

Så ser typ dagens hus ut när man ska köpa nytt, vill ha mera... Men hur mycket bör det vara för att vara både smart för regn och skydd och även utseende ?

http://hemma.aftonbladet.se/files/2013/10/Hitta-ditt-dromhus-tidlosa-klassiker05-300x212.jpg

Detta överhäng ser bättre ut, hur mycket är det? 50cm?
Senast redigerad av Fallman 2014-12-07 kl. 21:02.
Citera
2014-12-07, 21:43
Medlem
Det är lite skillnad på hus med tegel/putsfasad och hus med träfasad. De senare bör ha större taköverhäng.
Citera
2014-12-07, 22:00
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Ja det är väl egentligen inga regler om det där... I Danmark tex så har många taket nästan ända ner till marken... För att kunna rensa hängrännor lätt..,
Citera
2014-12-07, 23:52
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Ja det är väl egentligen inga regler om det där... I Danmark tex så har många taket nästan ända ner till marken... För att kunna rensa hängrännor lätt..,

Jag menar dem andra sidorna där vändskivorna sitter... men jag förstår att de inte finns någon lag direkt på hur mycket, men jag vill ha lite mer än vad hustillverkarna har som standard.
Citera
2014-12-08, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Jag menar dem andra sidorna där vändskivorna sitter... men jag förstår att de inte finns någon lag direkt på hur mycket, men jag vill ha lite mer än vad hustillverkarna har som standard.
Det finns ingen standard( taksprång) men jag skulle gissa på 50cm på bild två! Det är nog satt av estetiska skäl, annars är ju större desto bättre om det bara är väderskydd man är intresserad av!
Citera
2014-12-08, 12:42
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slicklapp
Det finns ingen standard( taksprång) men jag skulle gissa på 50cm på bild två! Det är nog satt av estetiska skäl, annars är ju större desto bättre om det bara är väderskydd man är intresserad av!

Väderskyddet är vän prio ett, men utseendet spelar roll. Men ju större ju snyggare skulle jag kunna tänka mig , men runt 50-60cm borde vara rimligt?
Citera
2014-12-08, 14:01
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visuale
Det är lite skillnad på hus med tegel/putsfasad och hus med träfasad. De senare bör ha större taköverhäng.

Det bör vara en halvmeter även på putsfasad, annars får man så mycket kyleffekt från vatten som hamnar på putsen vid regn. Ju mindre våt fasaden blir, desto mer energi sparar man.
Citera
2014-12-08, 15:32
Medlem
zemeks avatar
Sätt ordentligt, ca 60cm. Bara arkitektidioter som ritar hus med små överhäng, opraktiskt och fult. Lite bredare överhäng skyddar fasaden otroligt. Plus att det ser snyggare ut.
Citera
2014-12-08, 16:55
Medlem
Fallmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zemek
Sätt ordentligt, ca 60cm. Bara arkitektidioter som ritar hus med små överhäng, opraktiskt och fult. Lite bredare överhäng skyddar fasaden otroligt. Plus att det ser snyggare ut.

Ska försök gå runt och smygmäta, 50cm känns rimligt, men kanske 60 blir bättre.. vill ju inte att de ska se för överdrivet ut heller..
Citera
2014-12-08, 19:41
Medlem
zemeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallman
Ska försök gå runt och smygmäta, 50cm känns rimligt, men kanske 60 blir bättre.. vill ju inte att de ska se för överdrivet ut heller..

Allt handlar förstås om proportioner. Rita upp huset i skala och pröva dig fram!
Citera
2014-12-09, 06:40
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Jaha! Då missförstod jag din fråga! Sorry för det! Du menar överhänget vid vindskivorna!

Men som sagt finns det egentligen inga "regler" utan mer estetiska intryck, 50cm är ju standard men även mer eller mindre förekommer och bestämma utav beställare, men som skribenten megaforce påpekar kan det bli energisparande att ha lite längre överhäng.

Det enda som egentligen skulle sätta käppar i hjulen är ju brandsäkerheten mot grannfastigheten... Men det e inte ofta man behöver ta hänsyn av det med ynka centimetrar...

Men va tycker du om en kompromiss om 50-60cm? Typ 55?

Fördelen med just just taksprånget är att du kan ju skicka ut spånten 1m om du vill och kapa efteråt till önskad längd... Tänk bara på att inte spika pappen längst ut innan du blivit helt säker på att du blir nöjd med resultatet...

Lycka till!
Citera
2014-12-09, 06:57
Medlem
MaZtoRs avatar
Glöm bara inte att ett litet hus med stort språng ser ut som en svamp. Runt 30cm är vanligast och oftast det folk vill ha som ändrar sitt. Skydda fasaden är bara trams. Fasader slits som mest nere vid grunden i vilket fall som helst. Det regnar i stort sett aldrig rakt uppifrån.

/takläggare
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in