2014-12-07, 19:39
Medlem
Håller på med en labb som min jobbiga lärare envisas om fast jag redan har skicakt in den...

"Jag vill också att du räknar den totala magnetfältet i Uppsala och använder för det inklationsvinkeln 75 grader "

Kan någon hjälpa mig med detta?? har klarat mitt prov redan så måste bara lämna in de här så är jag helt klar. Uppskattas verkligen!!
Citera
2014-12-08, 10:41
Medlem
Nada?
Citera
2014-12-08, 11:43
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Nada?

Jag tror din lärare lurades med dig.
Citera
2014-12-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Jag tror din lärare lurades med dig.

Okej och varför tror du det haha?

Det står tom på uppgiften.... så det skulle vara ett väldigt dumt skämt... Eller har jag missa något?
Citera
2014-12-08, 15:00
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Okej och varför tror du det haha?

Det står tom på uppgiften.... så det skulle vara ett väldigt dumt skämt... Eller har jag missa något?
Hur skulle man kunna räkna ut en stads magnetfält? Och vad har ett magnetfält med infallsvinkel att göra?
Om det inte finns mer information kring denna uppgiften så går det inte att få ett svar på det.
Citera
2014-12-08, 16:19
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Antar att det ska stå "inklinationsvinkel"?
Vad menar din lärare med "totala fältet"; det jordmagnetiska + något mer? Vad är i så fall "något mer"?

Uppgift inom liknande område: (FB) fysik b - magnetism och induktion

Edit: Jordens magnetfält är svagt vid ekvatorn och starkare ju närmare den magnetiska nord- resp sydpolen man kommer. Litet info om variationen en bit ned på denna sida: http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Jordmagnetism
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2014-12-08 kl. 16:24.
Citera
2014-12-09, 11:41
Medlem
psykotiskpsykiatrikers avatar
Jag gissar på att ni i labben bestämt jordmagnetiska fältets horisontella komposant, det brukar vara så. Enkel trigonometri ger dig då svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in