• 38 220 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 043 270 inlägg
2011-05-15, 22:05
Medlem
electric_boogies avatar
hej. jag har två uppgifter jag fastnat på... jag är inte skarpaste kniven i lådan när det kommer till fysik verkar det som... eller så har jag övat för lite...

1. En bil kör med en hastighet på 90 km/h på en horisontell väg där det jordmagnetiska fältet är 52 µT och inklinationsvinkeln är 68 grader.
Hur stor spänning induceras mellan ändarna på en 1,6 m lång axel i bilen?

Jag har inte kommit så långt på denna... mer än att omräknat hastigheten till v = 25 m/s, längden är ju då l= 1,6 m, flödestätheten är B= 52*10^-6 T. vinkeln= 68 grader.

men vilken formel ska jag använda mig av?

2. I ett vägguttag är effektivvärdet 230 V och frekvensen 50 Hz. Spänningens tidsberoende kan skrivas som u = û sin w t (w= tecknet för vinkelhastigheten)

a) Ange spänningens toppvärde och vinkelfrekvensen w. (konstiga tecknet)

b) En vamvattenberedare som ansluts till detta vägguttag värmer 20 liter vatten till en önskad temperatur på 34 minuter. Hur lång tid skulle det ta om man
istället hade tillgång till en likspänningskälla på 230 V?

Här har jag tänkt att spänningens toppvärde är dubbelt så mycket som effektivvärdet, men det är förmodligen inte så enkelt? Vinkelfrekvensen borde vara 314 eftersom man skall använda sig av 2Pi gånger Frekvensen dvs... 2Pi x 50 Hz = 314.

på b) så tänker jag rent logiskt att det borde ta lika lång tid, med tanke på att 230 V i effektivvärde väl motsvarar 230 V i likström? Men även här tror jag att man ska göra lite mer avancerade uträkningar med tanke på att läraren givit oss den formeln för spänningens tidsberoende. u = û sin w t (w= tecknet för vinkelhastigheten)

3. Förklara varför en transformator bara funderar med växelström.

Här har jag skrivit att man måste ha växelström eftersom att likström inte genererar någon induktion. Kanske borde förklara lite mer djupgående?

tack på förhand!!
Citera
2011-05-15, 23:19
Medlem
Citat:
2.
I ett vägguttag är effektivvärdet 230 V och frekvensen 50 Hz. Spänningens tidsberoende kan skrivas som u = û sin w t (w= tecknet för vinkelhastigheten)

a) Ange spänningens toppvärde och vinkelfrekvensen w. (konstiga tecknet)

b) En vamvattenberedare som ansluts till detta vägguttag värmer 20 liter vatten till en önskad temperatur på 34 minuter. Hur lång tid skulle det ta om man
istället hade tillgång till en likspänningskälla på 230 V?
a)
Spänningens toppvärde = u*sqrt(2) = 325 V
Vinkelfrekvensen = ω = 2πf = 2π*50 = 314 rad/s

Spänningen kan alltså matematiskt beskrivas med:

u(t) = 325*sin(314t) V

b)
Det skulle ta lika lång tid.

Citat:
3. Förklara varför en transformator bara fungerar med växelström.
En likström kommer inte att generera ett varierande magnetiskt fält, vilket är kravet för att en spänning ska kunna induceras i en närliggande elektrisk ledare.
Senast redigerad av shnab 2011-05-15 kl. 23:50.
Citera
2012-03-17, 21:32
Medlem
Kombinations avatar
I uppgift 1, använd dig av formeln e=lvB*sinα
Citera
2012-04-18, 19:57
Medlem
1:

Och det är det magnetiska flödet som är vinkelrätt mot bilens axel du ska använda i formeln. Dvs det vertikala så änvänd trigonometri.
Citera