Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-12-07, 19:25
  #1
Medlem
idag bestämde jag mig för att jag inte vill äta varken lyrica eller zyprexa längre. lyrican för att jag inte tror jag behöver den och zyprexan för att jag äter hämningslöst tills jag nästan spyr i princip varje kväll. kan det bli direkt fysiskt farligt att klippa dessa mediciner cold turkey (lyrica 500mg/dag och zyprexa 5+15mg/dag)? att jag kommer må skit psykiskt ett tag är jag med på. så min ordinerade medicinlista ser ut som följer:

morgon:
70mg elvanse
10mg abilify
200mg lyrica
5mg zyprexa

lunch:
100mg lyrica

kväll:
200mg lyrica
15mg zyprexa

+ vid behov: 0,5mg iktorivil och en "akutordination" på 5mg stesolid+2mg haldol.

jag tänker att eftersom jag har denna "akutordination" kan jag ersätta min kvällsmedicin med den. haldolen funkar minst lika bra som zyprexan och jag blir inte som ett bottenlöst hål i kväll/natt-aptiten. så idag har jag bara tagit elvanse och abilify + 1 ikto. sket i zyprexan igår kväll (tog lyrican dock) och tog haldol istället. varför gör jag detta utan läkares inrådan? jo, för att han alltid bara gör "en sak i taget" och allting går väldigt sakta i medicinbytena och jag är otålig.

så som sagt, att jag kommer ha en AT som heter duga av lyrican är jag beredd på. men har ju ikto, så klarar mig nog. zyprexan ersätter jag ju med haldol + att jag har abilify så är inte så orolig för att få förvärrade psykossymtom. MEN, kan det vara skadligt kroppsligt på något annat sätt än att jag kommer känna mig konstig och må kasst?
Citera
2014-12-07, 20:20
  #2
Medlem
ok jag får nog trappa ut lyrican. tog mina 200mg nu ikväll, men bytte zyprexa mot haldol.
Citera
2014-12-07, 20:28
  #3
Medlem
lithionits avatar
Att sätta ut antiepileptika tvärt speciellt om man har låg kramptröskel eller epilepsi kan vara farligt och orsaka krampanfall

från fass
"Efter utsättning av pregabalin vid korttids- eller långtidsbehandling har utsättningssymtom observerats hos några patienter. Följande symtom har förekommit: insomnia, huvudvärk, illamående, ångest, diarré, influensaliknande symtom, ängslan, depression, smärta, krampanfall, hyperhidros och yrsel, vilka kan indikera fysisk tillvänjning. Patienten bör informeras om detta vid behandlingens början.

Krampanfall, inklusive status epilepticus och grand mal anfall, kan uppkomma under behandling med pregabalin eller kort efter avslutad pregabalin-behandling."

Med tanke på risken för kramper så tror jag att det är mycket bättre att långsamt trappa ut lyrica, neuroleptika går däremot i allmänhet att sluta tvärt med visst en massa utsättningssymptom men den stora risken kan vara att psykossymptom kan återkomma.

Orkar inte leta fram någon specifik tråd men har varit lite snack om AT på lyrica under benzoforumet, och ATn på lyrica ska tydligen vara riktigt jobba i klass med att sluta med benzo.
Citera
2014-12-07, 20:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Att sätta ut antiepileptika tvärt speciellt om man har låg kramptröskel eller epilepsi kan vara farligt och orsaka krampanfall

från fass
"Efter utsättning av pregabalin vid korttids- eller långtidsbehandling har utsättningssymtom observerats hos några patienter. Följande symtom har förekommit: insomnia, huvudvärk, illamående, ångest, diarré, influensaliknande symtom, ängslan, depression, smärta, krampanfall, hyperhidros och yrsel, vilka kan indikera fysisk tillvänjning. Patienten bör informeras om detta vid behandlingens början.

Krampanfall, inklusive status epilepticus och grand mal anfall, kan uppkomma under behandling med pregabalin eller kort efter avslutad pregabalin-behandling."

Med tanke på risken för kramper så tror jag att det är mycket bättre att långsamt trappa ut lyrica, neuroleptika går däremot i allmänhet att sluta tvärt med visst en massa utsättningssymptom men den stora risken kan vara att psykossymptom kan återkomma.

Orkar inte leta fram någon specifik tråd men har varit lite snack om AT på lyrica under benzoforumet, och ATn på lyrica ska tydligen vara riktigt jobba i klass med att sluta med benzo.

jo, efter drygt ett dygn utan lyrica kände jag att det blev lite mycket AT. kallsvettades, mådde illa, ångest som fan osv. så jag kommer nog börja med att skippa min eftermiddagsdos imorgon och sen trappa ner typ en tablett i veckan. tror risken för ökade psykossymtom inte är sådär jättestor med tanke på att jag ersätter zyprexan med haldol och dessutom har abilify
Citera
2014-12-07, 21:13
  #5
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
jo, efter drygt ett dygn utan lyrica kände jag att det blev lite mycket AT. kallsvettades, mådde illa, ångest som fan osv. så jag kommer nog börja med att skippa min eftermiddagsdos imorgon och sen trappa ner typ en tablett i veckan. tror risken för ökade psykossymtom inte är sådär jättestor med tanke på att jag ersätter zyprexan med haldol och dessutom har abilify

låter bra, bättre att ta det i en sansat tempo
Citera
2014-12-08, 14:21
  #6
Medlem
ja, det gick ju inte så bra det där med att klippa zyprexan..
Citera
2014-12-08, 17:48
  #7
Medlem
Imsososorrys avatar
Jag åt Zyprexa förra året under några månader, sedan klippte jag rakt av. Det gick, men jag mådde ganska märkligt ett tag :P Utöver det åt jag 300mg Lamotrigin / dag..
Citera
2014-12-08, 18:42
  #8
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neonbodystyle
ja, det gick ju inte så bra det där med att klippa zyprexan..

va hände?
Citera
2014-12-08, 20:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
va hände?

sov asdåligt och vaknade efter några få timmar med en väldans massa psykossymtom. så nu har jag fått order om att ta medicinen som jag ska tills läkaren kommer om en vecka. sjuksköterskan på b.hemmet sa att det blev som en rejäl sänkning eftersom 2mg haldol inte riktigt är ekvivalent med 20mg zyprexa och därför blev jag sämre väldigt snabbt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback