2014-12-07, 18:52
Medlem
Vilka risker är förknippade med att läsa en helt vanlig bok i en 90-gradig bastu? Det enda jag kan komma på är brandrisken och att giftiga ångor uppstår från limmet som håller ihop boken. Men är det verkligen farligt? Kommer det giftiga ångor från en bok? Finns det en brandrisk om man har boken under uppsikt (läser den) och har 10 liter vatten redo?

Hur går det med själva boken? Förstörs en vanlig bok av 90 grader i en torrbastu? Om man höjer luftfuktigheten i bastun, klarar sig boken ändå?
Citera
2014-12-07, 18:57
Medlem
BosseKnopps avatar
I en fuktig bastu borde den bli förstörd, det vill säga att fukten tränger sig in i pappret. Men det beror ju på kvalité på boken samt pappret. Limmet smälter när smältgraden uppnås och det är väl olika från vilken typ och återförsäljare som dom använt när boken gjordes.
Citera
2014-12-07, 19:01
Medlem
possums avatar
Det är ingen risk att läsa en bok i en bastu, boken kommer inte att ta eld såtillvida att du inte lägger den på bastuaggregatet. Däremot förstörs den av fukten, sidorna blir buckliga och evt släpper limmet om det är en inbunden bok.
Citera
2014-12-07, 19:15
Medlem
blofeld88s avatar
Limmet borde släppa.
Citera
2014-12-07, 19:24
Medlem
Limmet verkar vara det stora problemet. Om vi istället sänker temperaturen till 70 grader, torrbastu (relativt låg fuktighet, inget vatten kastat på aggregatet), kommer limmet i en bok med mjukband ändå släppa?
http://www.solentro.se/boktyper

70 grader bastu lär väl inte vara värre misshandel för en bok än 40 grader i skuggan + stekande sol? 40 grader och stekande sol föränrar många vardagsföremåls egenskaper rejält, som att smälta färgen på Icas plastpåsar, bränna sönder vissa typer av plastskor, förstöra den tjocka konsistensen hos solkräm, med mera. Trots detta har böcker alltid för mig klarat sig ypperligt.

Så om 40 grader och stekande sol är mindre misshandel än 70 grader bastu, då borde boken jag har vara fine? Vill inte göra något test eftersom den är svindyr.
Citera
2014-12-07, 19:35
Medlem
Jag brukar ö
läsa i min bastu, tem ligger på 80-90. Har aldrig märkt att något hänt, dock har jag inte läst pocket i bastun.
Citera
2014-12-08, 07:53
Medlem
Rassas avatar
Har läst många böcker i bastun, både inbundna och pocket. Har sällan varmare än 80 grader, böckerna verkar klara det rätt bra. Efter några vändor i bastun kan dom börja svälla lite och omslaget och sidorna blir buckliga av fukten. Limmet verkar klara temperaturen bra. Böcker som man är rädd om ska man givetvis inte ta med sig in i bastun, dom blir inte snyggare om man säger så
Citera
2014-12-08, 14:39
Medlem
Denoms avatar
Nej att läsa en bok i bastu är inte farligt eller riskabelt på något sätt.
Citera
2014-12-08, 15:58
Medlem
Jag fick samtliga sidor från en limmad pocket i nyllet när limmet släppte en gång och jag låg på rygg och läste. Vet inte hur varmt det var men det får väl betraktas som en smula anus även om det inte direkt uppstod några personskador antar jag.
Citera
2014-12-08, 21:51
Bannlyst
Spillde vatten över en kemibok en gång som jag fick rädda med en hårtork. Sidorna släppte från pärmen när limmet smälte, men det gick bra att pressa ihop allt igen medan det stelnade. Vet inte vilka temperaturer en hårtork kommer upp i, men antagligen där någonstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in