• 1
  • 2
2014-12-07, 16:26
Medlem
Kpte en rejl gris i scken, en Kia Sorento -03 2,4.
Privatpersonskp och kom ca 4 mil bilen dog, vattnet kokade, hl i krlet... ingen visning p tempen under drift, hmm..
Givetvis s svarar personen inte alls och skrattar nog jvligt hgt!

Hur som haver, nu till problemet. Bilen startar INTE, fungerar inte p lgvarv, men med draghjlp efter 1 m s funkar den som den ska gr bra p hgre varv men dr direkt om man slpper gasen.
Under test insg vi att ven vattnet kokar, d det verkar som om flkten inte vill samarbeta nr tempen blir hg. Visar inget p temp inne i bilen, dr visar den att det r OK.
Kan vara fel signal frn ngon givare lr nt? Allt testat och fungerar men under drift s kokar vattnet nd, trots att delarna (termostat mm) fungerar som det skall?

Andra problemet: eftersom bilen kokat och har tydligen kokat innan s har tidigare gare redan planat toppen en gng och ja du.. hur mkt mer hEn gjort r frgan. Fanns silikon istllet fr packningar mm och hela motorn har varit ppnad iaf kan man se.
Vi kunde plana den igen och satte tillbaka allt men vill inte starta och fungerar som sagt inte p lgvarv.
Ngon som har ngon ide p vad som kan vara fel?
Allt har vi gtt igenom och enda tankarna vi hade var att man missat en kugg p remmen, men vi bytte en kugg men det var identiskt, s vi bytte en kugg till och samma sak!?
Bilen ska ju misstnda, hosta eller liknande, men startar ej men funkar ok vid draghjlp p hga varv...

Har rdfrgat Kia och fler kunniga inom bekantkretsen men ingen har fler frslag, ett riktigt huvudbry!

Ngon som haft liknande problem? Tips mottages grna!
Citera
2014-12-07, 20:43
Medlem
Sven_Hedins avatar
Om man bortser frn att toppen kanske r sprucken, att den gtt s varm att ventiler och sten tagit ordentligt med stryk och ja allt det dr och nnu mer s lter det som om remmen sitter fel. Har du frresten provtryckt den? Toppen allts. Nja, jag bytte topplockspackning p en gammal BMW en gng, en med kedja, och nr toppen lg p bnken s var det nn som vred p kammen. Jag hade ju gjort ett krnslag och markerat, men det fanns ett till och det satt ungefr tio kuggar fel, fast tmligen ok mot min frgmarkering p kedjan. Hur som helst s uppfrde sig bilen s som du beskriver. Gick p hga varv och behvde bogseras kilometervis fr att g igng.
Citera
2014-12-07, 21:09
Medlem
Kan det vara s mnga kuggar fel?
r ungefr som du sger.
Kanske ska fortstta byta kuggar, tar lite tid men om det r det som r felet r det ltt vrt, trots att det inte r jtteskillnad varje gng man bytt kugg.

Skillnaden r att efter 1 m bogsering gr han igng p hgvarv utan problem alls...

Toppen r genomgngen och enligt han som slipade ner toppen var de inga sprickor vad han sg iaf och allt var OK (rtt plitlig men u never know)

Finns markeringar p alla utan vevaxeln, finns en platskpa man stter p sen kommer hjulen till flktrem osv, dr finns en markering, men den passar inte in ihop med markeringen.

Kan det vara ngot man ska anpassa till? Kan ta en bild fr att visa.
Jag r inte kunnig, men min far r en jkel och han r som ett frgetecken ver detta.

Tack fr svar, alla tankar och ideer r tacksamt!

Edit: Nej ingen provtryckning n, ska p onsdag. Men tryck finns, frgan r d hur mkt..
Citera
2014-12-07, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallawallawalla
vattnet kokade, hl i krlet...

Angende expansionskrlen p Sorento s spricker dem ofta s kylvtskan rinner ut, det r ett knt fel och det finns en uppdaterad version av krlet. Fanns en servicebulletin p att byta dessa p tiden det begav sig (har jobbat som kiatekniker s jag har bytt flera sna krl). Sen kan det ju vara fler fel p bilen sklart... Den gamla typen av krl har ngot fyrkantigt mnster i plasten p undersidan, nya typen r sltt under.
Citera
2014-12-07, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av key key
Angende expansionskrlen p Sorento s spricker dem ofta s kylvtskan rinner ut, det r ett knt fel och det finns en uppdaterad version av krlet. Fanns en servicebulletin p att byta dessa p tiden det begav sig (har jobbat som kiatekniker s jag har bytt flera sna krl). Sen kan det ju vara fler fel p bilen sklart... Den gamla typen av krl har ngot fyrkantigt mnster i plasten p undersidan, nya typen r sltt under.

Det stmmer. r d gamla modellen.
Men den skall bytas, IFALL allt annat brjar fungera dvs.
Herr Myglare har tryckt dit en massa silikon ocks! Grr.

Men den kan inte ge dessa symptom, ven om den lcker lite? Kan ju inte gra den verkan, varken p att den inte fungerar p lga varv eller att den kokar/flkten inte fungerar?

Tack fr info!
Citera
2014-12-11, 03:44
Medlem
Citat:

Mste bara frga, du som jobbat med Kia tidigare.
Ang remskivan (som driver flktrem mm) s sa enligt verkstan att den innehller vatten fr balans.
D min remskiva va tckt med silikon trodde de att vattnet lckt ut och kr man s kan de skada motorn.
Sger du ang detta?
Citera
2014-12-13, 14:49
Medlem
Citat:
Mste bara frga, du som jobbat med Kia tidigare.
Ang remskivan (som driver flktrem mm) s sa enligt verkstan att den innehller vatten fr balans.
D min remskiva va tckt med silikon trodde de att vattnet lckt ut och kr man s kan de skada motorn.
Sger du ang detta?

Aldrig hrt talas om att en svngningsdmpare skulle innehlla vtska. Motorfsten finns det vtskefyllda. Svitt jag vet r kias remskivor gummidmpade, p Sportage r de 2-delade med gummidmpning mellan delarna iallafall. Har ftt in ngon bil dr det slppt i vulkningen s vi fick byta remskiva, men bara Sportage.

Angende om bilen kan koka pga lckande krl, det som kan hnda r ju att det inte blir ngot tryck i kylsystemet, och trycket hjlper till att hja kokpunkten p kylvtskan. Glykol hjer ocks kokpunkten.

Ponera att frra garen har fyllt vanligt vatten i kylsystemet fr att det lcker och de tyckte det var fr dyrt att fylla glykol hela tiden. D har du vanligt vatten i ett system utan tryck, det kokar vid 100 grader C. Normal arbetstemp p motorn ligger vl runt ca 90-95 grader.

Riktig kylvtska (Glykolblandning) som str under tryck kokar inte frrn ca 130 grader C.

Sen r det ju inte bra om kylvtskan lcker ut under frd heller...
Citera
2014-12-13, 21:04
Medlem
Ja fabrikatet p bilen sger vll allt.. 11 r gammal Kia. Inget Jag hade tagit emot ens mot betalning. Usch!...

Hade varit Dig hade jag vervgt skrota den eller kpa beg. motor frn en annan Sorento som gtt snder p annat vis n motorhaveri..
Citera
2014-12-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nejdetbliringet
Ja fabrikatet p bilen sger vll allt.. 11 r gammal Kia. Inget Jag hade tagit emot ens mot betalning. Usch!...

Hade varit Dig hade jag vervgt skrota den eller kpa beg. motor frn en annan Sorento som gtt snder p annat vis n motorhaveri..

Man lr sig av sina misstag?

En bttre p skroten kostar nd 15-20, lika mkt som sjlva bilen typ

MEN MEN MEN, skiten gr fan inte starta! Nstan s den vill men inte mer n s. r s nra!

Yes, har dubbelkollat allt ang om man skulle p ngot vis missat ngon kugg lr ej.
Allt r i sin ordning, i rtt plats efter alla markeringar med konstens alla regler.
S inget fel med kamremmen iaf. Det utesluter vi.

En tanke r om ngon sensor kan ha gett sig?
Kan man kolla/mta upp om de fungerar? Har testat att mta kablage och allt r i sin ordning, men just sjlva sensorn?

Fick inte verktygen fr ett komptest men komp finns, frgan isf r hur mkt.

Konstigt nog reagerar den inte alls p varken startgas eller bensin i cylindrarna.
Inga smllar lr ngonting, precis likadant...

P0320 r enda som dyker upp i felkod.
Citera
2014-12-14, 19:14
Medlem
Dagens update:

Inget nytt p start-fronten!
Vill inte starta, men startar efter 1m med draghjlp och gr som en klocka.
Hjde tomgngen liiite och den fungerade p lgre varv nu ocks men fortfarande vill den inte starta sjlv.
Annat batteri testat ifall, men same same.

Krde runt lite och vattnet kokar, nytt vatten och den kokar igen.
Flkten verkar ibland inte komma igng, men nr man tar ut kontakten till flkten/tempgivaren s hoppar den igng igen.
Stter man in kontakten/givaren s funkar den n, men antingen s blir vattnet inte kyld lr liknande fr flkten gr hela tiden. Slangarna svalnade av, s cirkulerar gr ju vattnet.
Kan den givaren spela roll fr att den inte startar? Om den ger fel signal p s vis?

Ut med vattenpump, allt verkar i sin ordning och snurrar som den ska.Inga glapp whatsoever.
Ut med termostaten och kolla igen, ppnar men vid nstan 100 grader, s kpa ny frmodar jag? Ska vl ppna runt 80grader?

Frgetecknet kvarstr bilfan! :/
Lite grtigt inlgg men..:/
Citera
2014-12-15, 22:56
Medlem
Citat:
Dagens update:

Inget nytt p start-fronten!
Vill inte starta, men startar efter 1m med draghjlp och gr som en klocka.
Hjde tomgngen liiite och den fungerade p lgre varv nu ocks men fortfarande vill den inte starta sjlv.
Annat batteri testat ifall, men same same.

Krde runt lite och vattnet kokar, nytt vatten och den kokar igen.
Flkten verkar ibland inte komma igng, men nr man tar ut kontakten till flkten/tempgivaren s hoppar den igng igen.
Stter man in kontakten/givaren s funkar den n, men antingen s blir vattnet inte kyld lr liknande fr flkten gr hela tiden. Slangarna svalnade av, s cirkulerar gr ju vattnet.
Kan den givaren spela roll fr att den inte startar? Om den ger fel signal p s vis?

Ut med vattenpump, allt verkar i sin ordning och snurrar som den ska.Inga glapp whatsoever.
Ut med termostaten och kolla igen, ppnar men vid nstan 100 grader, s kpa ny frmodar jag? Ska vl ppna runt 80grader?

Frgetecknet kvarstr bilfan! :/
Lite grtigt inlgg men..:/

Googling p P0320 ger:

Ignition failure sensor is used to check whether the spark ignition is occurred correctly or not and also used to tachometer drive. The sensor monitors the voltage difference between a resistance which is on the battery circuit for ignition coil. When the ignition coil works properly, the electric current through the resistance is detected as voltage drop. This is confirmed for every ignition event with the crankshaft sensor and the camshaft sensor. If PCM detects a malfunction, no ignition is possible, so the engine would not start. If there is no ignition signal for a predetermined cycle for one or two ignition coils, an ignition coil circuit failure exists.

Quote:
I can not find the IG Failure sensor at any auto parts stores. Could this part also be called a Camshaft sensor? It seems to look and be in the same place/ Thanks

Part number is : 27370-38000 (new part number) -- $80 and change, available at Hyundai and Kia dealer...

Har sjlv aldrig bytt ngon sdan p en 2.4 dock. De givare jag bytt p 2.4-or som inte startar r kam- och vevaxelgivare.

Sen till den som sade att Kia Sorento r en dlig bil, har du gt en? Frvnansvrt bra bilar, gr sllan snder faktiskt om man jmfr med mnga andra bilar d.

Har du funderat p blockpackning? Lter nstan lite s om kylsystemet funkar men den kokar nd...

Simpel koll om det gr kompression ut i kylsystemet: Starta bilen helt kall (typ p morgonen efter natten), lt den g i typ 1 minut p tomgng och stng av, ppna locket p expansionskrlet. r det ett jvla tryck redan efter 1 minut med kall motor blser det troligen kompression ut i kylsystemet. Korrekt koll r med en co2-mtare som kollar om det finns co2 i kylsystemet.
Citera
2014-12-16, 14:08
Medlem
Citat:
Googling p P0320 ger:

Ignition failure sensor is used to check whether the spark ignition is occurred correctly or not and also used to tachometer drive. The sensor monitors the voltage difference between a resistance which is on the battery circuit for ignition coil. When the ignition coil works properly, the electric current through the resistance is detected as voltage drop. This is confirmed for every ignition event with the crankshaft sensor and the camshaft sensor. If PCM detects a malfunction, no ignition is possible, so the engine would not start. If there is no ignition signal for a predetermined cycle for one or two ignition coils, an ignition coil circuit failure exists.

Quote:
I can not find the IG Failure sensor at any auto parts stores. Could this part also be called a Camshaft sensor? It seems to look and be in the same place/ Thanks

Part number is : 27370-38000 (new part number) -- $80 and change, available at Hyundai and Kia dealer...

Har sjlv aldrig bytt ngon sdan p en 2.4 dock. De givare jag bytt p 2.4-or som inte startar r kam- och vevaxelgivare.

Sen till den som sade att Kia Sorento r en dlig bil, har du gt en? Frvnansvrt bra bilar, gr sllan snder faktiskt om man jmfr med mnga andra bilar d.

Har du funderat p blockpackning? Lter nstan lite s om kylsystemet funkar men den kokar nd...

Simpel koll om det gr kompression ut i kylsystemet: Starta bilen helt kall (typ p morgonen efter natten), lt den g i typ 1 minut p tomgng och stng av, ppna locket p expansionskrlet. r det ett jvla tryck redan efter 1 minut med kall motor blser det troligen kompression ut i kylsystemet. Korrekt koll r med en co2-mtare som kollar om det finns co2 i kylsystemet.

Blir att kolla efter den givaren.

Dock en hel del att plocka ihop igen d allt r nedraget fr att kontrollera status p all kablage och delar.

Ang kokningen, skall testas.
Termostat fungerar och ppnar efter 80 men segt s kan ge viss inverkan MEN den ppnar dr kring.
Testa ven helt utan termostaten och se om den kokar r en annan variant.

Topplockspackningen byttes ju men visst kan de hnt nt mer, men borde inte va ngot fel p den.

Ang kia sorento, hade tidigare en likadan fast diesel (dock superskatten fr mig som kr lite) men supernjd med den frra, drfr jag valde kpa en likadan fast bensin
Edit*
Senast redigerad av wallawallawalla 2014-12-16 kl. 14:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in