• 1
  • 2
2014-12-07, 15:03
Medlem
Jag och min kille är oense om hur många pålägg man ska ha på mackan, töntigt jag vet!

Men till saken, i min familj har man alltid fått ta hur många pålägg man vill osv, men inte i hans familj. Vi är uppvuxna på två väldigt olika sätt. Så nu diskuterar vi hur man "får" eller inte får göra.

Vill höra hur ni anser att man ska göra, då han menar eftersom jag är utländsk och vi gör på annat sätt men att man i Sverige enligt god sed ska ta ett pålägg etc och att det är hans argument för varför man ska ta ett. Och att det såklart kostar mer. Vi båda jobbar heltid och har bra jobb och jag ser inga problem som helst med att ta två pålägg inte ens när vi får barn. Vill dom göra likadant så är det fine, tkr inte han då såklart.

Min fråga är vad är rätt och fel? Och finns det någon sån svensk sed eller är det påhitt bara?
Citera
2014-12-07, 15:06
Medlem
Det är ett påhitt. Aldrig hört talas om det.
Citera
Medlem
murvelludrets avatar
Jag äter flera pålägg på min macka om jag har kombinationer jag tycker passar. Så gör även min svenska flickvän så någon svensk sed tror jag inte att det är.

Din pojkvän kanske tycker att det är jobbigt att åka och handla nya pålägg stup i kvarten?
Citera
Medlem
Snuskklubbans avatar
Ha vad du vill på mackan. Den som upprättar normer om smörgåsätande och är extremt investerad i att andra följer dessa har inget liv.
Citera
2014-12-07, 15:08
Medlem
Danro80s avatar
Jag tror att din pojkvän är snål

Givetvis lägger man så mycket pålägg man vill på mackan.
Citera
2014-12-07, 15:09
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Haha fler än jag som upptäckt detta problem. På mina mackor tar jag ett, två, eller allt som finns i kylen på min macka. Om jag tar ett pålägg, säg te:x skinka, så är det vanligtvis 2 skivor, för att iallafall täcka hela mackan med pålägg.

Har däremot en barndomsvän som är tvärtom, det är max en skiva ost, även om bara 65% av mackan är täckt av pålägg. Resten är slöseri. Dom har det riktigt gott ställt och bränner gärna 20lök på ny racekoppling till hojen, men kan inte käka en bra frukost.

Blir intressanta sommarmornar, vi brukar hänga på landet några veckor på sommaren. Jag kör på med korv/ost och allt möjligt, och man ser hur det verkligen blixtrar innanför ögonen på han. (Vi betalar gemensamt) så jag tar mig rätten till att äta
Citera
2014-12-07, 15:10
Medlem
det finns inga rett eller fel såklart.. man gör som man skälv vill.
personligen tycker jag om att lägga på mycket på mackan.. känns lyxigare då
Citera
2014-12-07, 15:10
Medlem
tzjs avatar
När jag var liten fick vi bara ha marmelad på ostsmörgåsarna på helgerna.

Idag kan jag klämma på 9 pålägg om andan faller på.
Citera
2014-12-07, 15:14
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
När jag var liten fick vi bara ha marmelad på ostsmörgåsarna på helgerna.

Idag kan jag klämma på 9 pålägg om andan faller på.

Fast det var nog ingen ekonomisk fråga, utan snarare att du inte skulle få i dig för mycket socker och sen leva rövare
Citera
2014-12-07, 15:15
Medlem
CarolynHaxs avatar
Det var värre förr...Då "tvesovlade" man om man hade mer än ett pålägg, och smör räknades som ett pålägg.

http://www.sydsvenskan.se/arkiv/repo...ckornas-manad/
Citera
2014-12-07, 15:16
Medlem
välkommenti bups avatar
Försöker Hedra Dagobert Krikelin så ofta jag kan när det är dags för en macka

Så släng på för glatta livet
Citera
2014-12-07, 15:21
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Försöker Hedra Dagobert Krikelin så ofta jag kan när det är dags för en macka

Så släng på för glatta livet

Självklart. Finns ju så satans goda kombinationer. Slutresultatet kan bli ofantligt mycket mer än summan av påläggen tillsammans. Fan vad hungrig jag blir! Ska ta mig en redig macka nu direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in