2014-12-07, 07:52
Medlem
Sen en lång tid tillbaka har det känts som om jag har långa hårstrån som fastnat långt bak på tungan till halsen det känns varje gång jag andas, och som mest när jag sväljer. först trodde jag att jag verkligen hade hår i munnen, men jag kan ju inte ha det konstant hela tiden i flera veckor, för varför just nu och inte alla tidigare år, Och det går ju så långt att jag spyr vilket är riktigt jobbigt och obehagligt. är de någon som känt nå liknande och vet vad det är
Citera
2014-12-07, 08:06
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
När jag var liten och tittade i mammas läkarbok så fann jag en sjukdom där ett symtom vad hårväxt på tungan
Citera
2014-12-07, 08:20
Medlem
be ngn titta med hjälp av en liten spegel....om spegeln blir immig , värm den lite först med t.ex en hårtork
Citera
2014-12-07, 08:23
Medlem
Jag gick in på toaletten nyss för fick ännu massvis med kväljningar men jag började hosta så hårt så min tunga typ svider och gör ont, den är även väldigt vit
Citera
2014-12-07, 09:37
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadiyogosabi
Jag gick in på toaletten nyss för fick ännu massvis med kväljningar men jag började hosta så hårt så min tunga typ svider och gör ont, den är även väldigt vit
Det vita drar du lätt bort med en tungskrapa. Ta en ficklampa och lys i gommen så ser du om det sitter ett strå där.
Citera
2014-12-07, 10:13
Bannlyst
kanske har fastnat nåt långt hår mellan tänderna.

kan bli sådär när man pundar (knarkar) också
Citera
2014-12-07, 10:51
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wadiyogosabi

Jag vet exakt vad du pratar om, jag har haft så där själv ett par gånger. Riktigt obehagligt. För mig har det dock gått över av sig självt efter några dagar.

Ta och borsta tungan. Fattar inte alla ni som inte gör det, tungan blir en bakteriehärd. Du behöver ingen tungskrapa utan borsta med tandborsten. Ta i lite grann och borsta helg tungan och gå så långt bak du bara vågar. Det kan medföra att du köjs några gånger, det dör man inte av Kanske detta avhjälper problemet?
Citera
2014-12-07, 13:33
Medlem
Det kan vara något som du måste be en läkare titta på. När du känt det så pass länge som ett par veckor så kan det vara något som kräver någon slags behandling.
Citera
2014-12-07, 16:51
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus
När jag var liten och tittade i mammas läkarbok så fann jag en sjukdom där ett symtom vad hårväxt på tungan
En sanning med modifikation då tillståndet heter lingua vilosa. Papiller som växer och ser då ut som hår. Finns också lingua vilosa nigra, rökare brukar få detta på äldre dagar, svart hårtunga.
Tror inte detta är ts problem då detta fenomen syns ganska väl.
Citera
2014-12-07, 21:08
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
En sanning med modifikation då tillståndet heter lingua vilosa. Papiller som växer och ser då ut som hår. Finns också lingua vilosa nigra, rökare brukar få detta på äldre dagar, svart hårtunga.
Tror inte detta är ts problem då detta fenomen syns ganska väl.

Ok. För jag var verkligen 100% övertygad om att det var detta.
Citera
2014-12-07, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Jag vet exakt vad du pratar om, jag har haft så där själv ett par gånger. Riktigt obehagligt. För mig har det dock gått över av sig självt efter några dagar.

Ta och borsta tungan. Fattar inte alla ni som inte gör det, tungan blir en bakteriehärd. Du behöver ingen tungskrapa utan borsta med tandborsten. Ta i lite grann och borsta helg tungan och gå så långt bak du bara vågar. Det kan medföra att du köjs några gånger, det dör man inte av Kanske detta avhjälper problemet?

Jag borstar på tungan varje gång, jag har hållt på med allt möjligt för att få bort det men det kan hålla på i 1 vecka och sluta några dagar sen komma tillbaka, börjar tro att det inte är hår utan något annat skumt, men ska nog söka upp en läkare för jag kan inte gå runt och spy varje gång jag tar ett djupt andetag osv, men tack för tipset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in