2014-12-07, 01:08
Medlem
hp-sauces avatar
Jag bor trångt och saknar acceptabla ventilationsmöjligheter. Tillgången till köksredskap är begränsat och kylutrymmet likaså. Att laga mat i denna miljö är ett elände och jag börjar tappa konceptet fullständigt.

Ge mig tips och råd hur jag ska komma ur detta helvete. Det enda jag gör just nu är att googla på snabblagad mat med max 5 ingredienser för att undvika matlagning i största möjliga mån. Är det någon som varit i liknande situation? Hur gör ni för att laga fräsch mat som går att äta flera dagar i sträck?

Kort och gott hur gör ni för att laga mat som går att äta? Att byta boendemiljö är inget alternativ. Tack
Citera
2014-12-07, 01:24
Medlem
retrospectives avatar
Förstår knappt problemet... Du är dålig på att laga mat, helt enkelt? Kolla upp recept, experimentera med ingredienser och matvaror du tycker om. Lagar du mat varje dag som så många andra av oss så blir du ju bättre per automatik.
Ditt lilla kök har inte mycket att göra med att maten blir dålig, om någonting överhuvudtaget. Personligen lagar jag bara mat jag tycker om, och det är inte svårt. Jag gillar både pasta, ris och potatis, och till allt detta så tillagar jag alltid ett substitut för kött. Inte sällan blir det någon quornprodukt. Givetvis är grönsaker med i bilden.

Äggröra är gott och enkelt. Lätt att forma efter ens tycke, lätt att laga, etc.
Citera
2014-12-07, 06:40
Medlem
Pasta med köttfärssås är jättelätt att laga och gott!
Citera
2014-12-07, 08:31
Medlem
Aspsusas avatar
För att kunna ge vettiga råd vore det bra att veta vad du har för köksutrustning.

Spis, hur många plattor? Ugn? Mikro? Vattenkokare? Brödrost?

Har du ngn vettig kastrull? Stekpanna? Ugnsform?

Finns även en enormt lång tråd med "Realistiska matlagningstips för ungkarlar och studenter" här, där kan du hitta en del tips.

Man behöver ju inte alltid heller laga "riktig mat". Ibland kan två enkla varma mackor vara hur bra som helst: rosta bröd i brödrost, lägg på ostskivor ("cheddar"-smältost i plast funkar fint här), skinka om du har, litet bostongurka/kryddgurka/gurk-relish (eller i värsta fall bara någon droppe ketchup!), mera ost. Skall alltså bli bröd-ost-gurka-ost-bröd. Lägg på en tallrik och mikra ca 10 sekunder, dvs just så mycket att osten liter smälter. Ät genast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in