2009-06-12, 02:06
Medlem
B.Svartskallssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lechonian
Я хочу пить
Ya chotchu pit'

Det är samma grej här. Den sista bokstaven i den kyriliska delen (ь) är en slags specialbokstav som skulle kunna översättas till "mjukt tecken", och den gör att närmaste bokstav innan "förmjukas". Det vanliga T-ljudet förändras således till något i stil med "tj". Som du själv märkt varierar det lite hur exakt det uttalas, men försök säga något mellanting mellan "pitj" och "pitsch".

undrar bara vad/vem ni lyssnar på om det alltid hörs ngn sch-inblandning.
det är uppenbarligen en icke-ryss som uttalar
det ryska t-ljudet är helt oaspirerat samt palataliseras det före "i", "e" och "ь"
vokalerna "e" och "o" i obetonad ställning reduceras, "e" till "i", "o" till "a".
Senast redigerad av B.Svartskallsson 2009-06-12 kl. 02:09.
Citera
2009-06-12, 10:51
Medlem
Lechonians avatar
Jag tycker allt att när en del ryssar uttalar detta så låter det lite som ett väldigt vagt sch-ljud, något mellan /tʲ/ och /tɕ/. Fast jag kanske har hört fel, eller så kanske personerna i fråga uttalade slarvigt bara. En sak är säker iaf, och det är att inte alla ryssar uttalar detta ljud på exakt samma sätt.
Citera
2009-06-12, 13:16
Medlem
B.Svartskallssons avatar
Citat:
Jag tycker allt att när en del ryssar uttalar detta så låter det lite som ett väldigt vagt sch-ljud, något mellan /tʲ/ och /tɕ/. Fast jag kanske har hört fel, eller så kanske personerna i fråga uttalade slarvigt bara. En sak är säker iaf, och det är att inte alla ryssar uttalar detta ljud på exakt samma sätt.

ok, man kan lyssna istället

http://www.box.net/shared/8l41ga208u
Citera
2009-06-12, 13:40
Medlem
Lechonians avatar
http://listen2russian.com/lesson08/a/index.html

På sidan ovan kan man höra hur ь påverkar bokstaven "т" i olika ord (inklusive "pit'") och även hur orden skulle ha uttalats om man tog bort ь-tecknet. Bra site för att lära sig grundläggande fraser och uttal i ryska för den som är intresserad.
Citera
2009-06-12, 14:50
Medlem
Weebls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Svartskallsson
ok, man kan lyssna istället

http://www.box.net/shared/8l41ga208u

Låter som "pits"

Citat:
http://listen2russian.com/lesson08/a/index.html

På sidan ovan kan man höra hur ь påverkar bokstaven "т" i olika ord (inklusive "pit'") och även hur orden skulle ha uttalats om man tog bort ь-tecknet. Bra site för att lära sig grundläggande fraser och uttal i ryska för den som är intresserad.

Låter som "pitj"

Ingen av dem är iaf som extremfallet i pimsleurs språkkurs, men det stör mig ändå att det är olika.

Men tack för att ni tar er tid iaf.
Citera
2009-09-01, 21:54
Medlem
Jolines avatar
Hihi, måste bara påpeka att när man visar den här sidan för två ryssar så blir det rysk riksdag med bråk och vilda diskussioner om hur folk stavar de ryska orden...
Citera
2009-12-18, 11:54
Medlem
En robot läsar texter på ryska

Det är en bra present till allt lärande ryska. En robot läser texter inklusive väderprognos och nyheter.

Även om det kan ba fort för studenter, kvalitet är mycket god, med undantag för flera ljud och tal. Texterna finns där. Jag tyckte att den totala kvaliteten är oväntat bra.

http://www.meteonova.ru/
Genom att klicka på länken med namnet på en stad eller nyheter länken, läser det högt.

Har du en läsning robot eller något liknande på svenska?
Citera
2009-12-18, 13:39
Medlem
Lechonians avatar
Denna är bra, kan läsa på många språk, inklusive ryska och svenska:

http://www.acapela-group.com/text-to...tive-demo.html
Citera
2009-12-25, 20:52
Medlem
Citat:
Denna är bra, kan läsa på många språk, inklusive ryska och svenska:

Yes, it reads clearly, very clearly. Saying about quality of its Russian, I need notice that
- full stop is required to get pauses, else it ignores new lines and speak as one sentence;
- question mark may force it to read with unnatural intonation;
- commas are being read correctly (I mean that adequate pauses persist);
- there is a slight accent, but I can't recognize it. Seemingly, lengths of several sounds are not good, but the sounds are really Russian. It is result of using equal lengths, maybe.

As a whole, this is a good Russian reader, except for the case you should consider using alternative if you have a lot questions to read.
Despite of changing lengths of vocals, what is not a problem in Russian, sounds are Russian.

Good solution, I set 4.5 from 5 scores (where the 5 is the est score).

Thanks, Lechonian, I'll use it to voice senska texter.
Citera
2009-12-26, 17:30
Medlem
Ursprungligen postat av Simonisback
Hej!

Håller på att skriva på ett manus. Skulle behöva hjälp att översätta det här till ryska:

"There they are. Let's kill them!"

Citat:
Ursprungligen postat av hippiekillah
Google translate gav svaret: "Там они находятся. Давайте убивать их!". Skulle va kul o veta hur pass rätt det är.

Det understrukna ordet kan slopas. Här behöver vi inte veta att de har kommit dit, det är ju bara ett idiomatiskt utrop att vi ser dem.
Således "Там они! Давайте убивать их!" räcker gott.

(brasklapp: jag skall inte svära om ubiwat´ är korrekt böjning för döda/slå ihjäl... Så bra är inte min ryska. Roten har iaf att göra med dödande ja. Det är möjligt att också andra ord är tänkbara).
Citera
2010-01-18, 13:18
Medlem
ryskamyNatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
...hjälp att översätta det här till ryska:

"There they are. Let's kill them!"

Det understrukna ordet kan slopas. Här behöver vi inte veta att de har kommit dit, det är ju bara ett idiomatiskt utrop att vi ser dem.
Således "Там они! Давайте убивать их!" räcker gott.
Вот они! (Давайте) убьём их! - absolutelly correct.
Very often we say "Вон" instead "вот" in this phrase: Вон они! (usually a person who speaks it, points at the people the finger).
Citera
2010-09-10, 16:41
Medlem
Någon som vet hur man säger
Jag bryr mig om dig ; I care for you
på ryska?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem