Citat:
Ursprungligen postat av
Professor.Wer
T Vi lever i en illusion
P1 Allt skapas i vårt huvud
P3 När allt en ser är illusion, så går det inte att veta
Alltså: Gud är lika rimlig som vetenskap
Till att börja med: det är kunskapsmässigt inte möjligt att finna belägg mot existens av något.
Din tes är att allt som vi ser skapas i vårt huvud. Sedan drar du slutsatsen att allt som skapas i vårt huvud är en illusion. Din tes, om att vi lever i en illusion kan ifrågasättas. Om det är fallet så att vi lever i en illusion så skulle jag påstå att frågan om vi lever i en illusion eller inte är omöjlig att besvara.
Du stipulerar att allt är en illusion och att vi inget kan veta sedan stipulerar du att Gud därför är lika rimlig som vetenskap. Vilket jag inte förstår vad du menar, eftersom vetenskap är en metod att nå kunskap. Men hur som haver, om det i strikt mening inte går att veta något då går är det heller inte möjligt att dra slutsatsen ’’Gud är lika rimlig som vetenskap’’ eftersom den förutsätter att du vet något.
Denna typ av skepticism leder dig inte någonstans beträffande att finna belägg för Guds existens.
Det enda som händer är att du fastnar i de taggtrådar som du själv har lagt ut framför dig.
Det tror jag visst, att vi existerar, jag menar hur skrev du det här om du inte finns? Jag vet att jag finns i alla fall.
Låt mig utveckla hur jag uppfattar det hela.
Ljus studsar på objekt för att sedan färdas in i våra ögon.
För något att färdas krävs tid. Även för något så snabbt som ljus.
Detta betyder att för den tid det tar för ljuset att nå våra ögon så har verkligheten hunnit förändra sig. Den bild vi ser är inte nutid. Det är dåtid, det är en avbild av vad som hänt. Denna bild är inte ens i närheten av hur verkligheten utanför ser ut, den efterliknar endast vårt universum.
Medvetandet och universum är två skilda enheter, en psykisk och en fysisk, en kropp och ett sinne.
Vi är en illusion av verkligheten. Men betyder det att vi inte är verkliga? Tvärtom, det betyder är att vi är vår egen verklighet. Att illusion är verklighet.
Eftersom allt vi ser, den kunskap vi har, är just en illusion så går det inte heller att lita på den.
Du kommer aldrig att veta om det du ser är korrekt eller inte.
Den går därför bara att tro på den.
Det är vad jag menar med att Gud är lika rimlig som vetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Jonblund
Du har helt rätt i det att gud är precis lika rimlig som vetenskapen utifrån ett filosofiskt synsätt.
Men om nu Gud inte existerar måste någon annan för människan begriplig förklaring finnas eller så finns ingen sådan förklaring lika rimligt det.
Om du tycker att det måste finnas så tänk på frågan om universums storlek. Nog måste det väl ta slut ? Jo om man som vi människor är fast i det 3-dimentionella rummet men kanske är universum flerdimensionellt och då är vi rökta.
Varför vi är så vetenskapsfixerade beror inte på att den ger sanningar men att den ger empiriska belägg.
Det håller jag med om.
Fast universum behöver inte ha ett slut, rent abstrakt. Det kan vara oändligt åt alla håll och kanter.
Däremot borde universum ha en början och slut på samma sätt som du och jag, att det tillslut helt enkelt slutar existera.
Citat:
Ursprungligen postat av
Varangian
*gäsp* Plattityd.
Ibland är saker simpla.