Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Jag och min fru kör på liknande system, det som köps för de pengarna är dock inte utemat och sådant utan faktisk shopping, kläder, skor, teknikprylar, väskor, med mera.
Vi får självklart lika mycket avsatt även om jag tjänar rätt mycket mer. Vi kör dock endast några tusenlappar var och inte så brutalt mycket som du föreslår med 40% av överskottet efter en normal månad.
Tack, de 40% är absolut inte satt i sten men då redan rätt mycket pengar inklusive ett gediget sparande räknas in i vanliga månadskostnader så blir överskottet allt som oftast en mindre del av totallönen.
Hur känner du som tjänar mest när du och din partner får en lika stor del av kakan? Du känner inte att du som faktiskt tjänar mer borde få ha mer pengar att spendera? Varför har ni inte en koppling procentuellt sett efter hur mycket ni tjänar?
I fallet jag beskrev var det ju som så att den som tjänade mer utöver den summan även ville ha ca 3% extra varje månad för att det ens skulle kännas rimligt vilket gjorde att den personen fick allt emellan 50% -300%kronor mer fickpengar varje månad. Motivation var i detta fallet att den personen hade dubbelt så hög nettolön under denna månad.