Citat:
Ursprungligen postat av
matteyas
Mja. Tolkningsfråga. Finns en "perfekt simulering" av en mask, programmerad i en legorobot. Jag har för mig att man kikade på maskens hjärn-topologi och körde över den till elektronik, tryckte på start, och fick se en robot som lärde sig (eller kanske redan kunde) kräla omkring med sina mekaniska lemmar.
Sen så finns det en laboratorierobot som gjort minst en vetenskaplig upptäckt på egen hand utan mänsklig översikt, fast jag vet inte precis hur autonomisk den är, men såhär skriver dom:
As a prototype for a "robot scientist", Adam is able to perform independent experiments to test hypotheses and interpret findings without human guidance, removing some of the drudgery of laboratory experimentation. Adam is capable of:- hypothesizing to explain observations
- devising experiments to test these hypotheses
- physically running the experiments using laboratory robotics
- interpreting the results from the experiments
- repeating the cycle as required
Jag håller med om det du skriver, att det är självinlärning och ett bredare beteende som behövs för att vi kanske ska börja ta AI på allvar. Det är mest troligt inte så långt borta däremot.
Jag vet inget om maskar och deras intelligens.
Men jag kan väl anta att de gör lite mer än bara krälar omkring iaf ...
Vad jag vet så kryper de upp till ytan när det är regnväder-
Gör AIn det?
Samma när man sätter ner en spade med ström i i jorden, då kravlar maskarna också sig upp.
Det tror jag inte AI-masken hade gjort.
En ganska så enkel, och kanske lätta att imitera, intelligens kan kanske ses hus bina.
Iaf kan man se hur de lär sig, och hur de använder sig av det inlärda för att förstå sin omvärld och sköta sitt arbete.
Dvs de lär sig genom att observera, genom att "ta kort" av det de ser.
När biet börjar sin karriär, så börjar den med att hovra direkt utanför boets ingång.
Den hovrar där för att ta in själva utseendet och lukten. Men det flyger inte längre.
Sen vid nästa nivå, så flyger de ett litet steg längre utanför.
Och kan ta in hela bikupans utseende på det sättet - sen tillbaka igen in i tryggheten.
Längre och längre ut flyger den.
Om det kanske står en lång solros fem meter utanför bikupan, då kommer biet att snurra runt det, och ta in hela utseendet.
Ju längre bort biet flyger, ju mer beroende blir den av dessa "referenspunkter" i miljön.
Den behöver inte ta in hela landskapet, bara det utmärkande, det som den kan förhålla sig till.
När något sen försvinner från denna "karta" så hastar den inte bara förbi, som om inget hänt.
Utan den börjar snurra runt på samma plats som det gamla fanns på.
Tex om man tagit bort ett möblemang från sin trädgård, då flyger biet omkring på den platsen och tar nya kort över den nya platsen.
På det sättet kan ett litet bi hitta hem, fast avståndet är flera hundratals meter, kanske flera km också.
Och om man fångar in ett bi från kupan, opch släpper den på ett annat ställe (inom "reviret" så kommer biet att börja snurra runt i cirklar, på jakt efter något välkänt landmärke. Och så fort den hittat något som finns i minnet, så sätter den iväg tillbaka hem.
Men, om man släpper den längre bort, på ett helt obekant ställe. Då kommer den aldrig att hitta hem igen
Men - den kan hitta ett Nytt bisamhälle, och bli medlem i det istället - om det hittar ett sådant.
Det hade ju ingen AI klarat av, så biet har trots allt en autonomi.
Biet äter ju också under tiden den arbetar.
Men det motsvarande för en AI hade ju varit att bara återvända till Punkt A, för att där få nya kommandon (och ny energi).
För fullständig autonomi så är det ju sådana saker som måste klaras av först.
Den måste kunna bestämma självständigt när det är dags för ny batteripåfyllning, och var det är bäst att få den (med flera olika alternativ såklart att välja mellan).
Då hade AIn kunnat vara i arbete Konstant.
Inte bara "fram o tillbaka", utan beroende på de krav arbetet ställer, miljön ställer, och andra möjliga förutsättningar som kan finnas.
---
Men, tråden handlar ju också om det "Hot" en framtida AI hade kunnat utgöra.
Och det krävs ju lite för att det ska realiseras.
Bortsett från det självlärande, så krävs ju också att Möjligheterna faktiskt finns.
Dvs har AI tillgång till internet ?
Har AI tillgång till källkod ?
En AI som tex bara "spelar dataspel", är ju - av sin egen natur - en kod, en algoritm, som är en del av en annan, större/bakomliggande kod, algoritm.
När kommer denna AI att "bryta sig ut" ur sin egen kod ?
För, i en värld där allt är ettor och nollor - finns det då egentligen några "gränser" mellan ett program och det program som programmet är en del av ?
Kommer den självlärande AIn att börja "snylta på" koder som den hämtar utanfrån sitt eget program tex?
Dvs - ett alfabet bryr ju sig inte om ifall det står "stopp" någonstans, eller hur.
För alfabetet är allt ändå bara bokstäver.