Citat:
Du är välkommen att använda rationella argument istället för dina oneliners och pejorativ. Att du inte ska använda personangrepp innebär inte att du behöver förmedla din subjektiva åsikt om hur du uppfattar mitt svar, utan snarare att du argumenterar på ett sakligt sätt. Det gör diskussionen mer innehållsrik.
Nyexaminerade civilingenjörer i Datateknik med en master inom data har en utbildning som är bättre lämpad mot datasfären än vad nyexaminerade indek-studenter med en master inom data har. TF är verkar dålig därför att utbildningen är alltför bred och mycket av det man lär sig har man ingen användning av i framtiden. För att konkretisera vad jag syftar på så gör jag en analog: det kan bli som att läsa Läkarprogrammet för att sedan bli apotekare. Däremot, om man är väldigt osäker på vad man vill arbeta med i framtiden, så kan TF vara bra. Det finns däremot flera ingenjörsutbildningar som är både enklare och ger en generellt bättre karriär.
Nyexaminerade civilingenjörer i Datateknik med en master inom data har en utbildning som är bättre lämpad mot datasfären än vad nyexaminerade indek-studenter med en master inom data har. TF är verkar dålig därför att utbildningen är alltför bred och mycket av det man lär sig har man ingen användning av i framtiden. För att konkretisera vad jag syftar på så gör jag en analog: det kan bli som att läsa Läkarprogrammet för att sedan bli apotekare. Däremot, om man är väldigt osäker på vad man vill arbeta med i framtiden, så kan TF vara bra. Det finns däremot flera ingenjörsutbildningar som är både enklare och ger en generellt bättre karriär.
Det finns flera anledningar till att välja TF före data och vice versa. Den enda anledningen att välja data före TF är för att man är intresserad av just data. TF ger dig möjligheter att välja inriktning senare i utbildningen vilket kan vara bra om man är, som du säger, osäker på sitt val.
Om man vill in i finans eller andra matematiskt krävande jobb som t.ex. aktuarie tror jag TF är ett bättre val. Även om TF läser mycket fysik så läser TF mer matematik än data. Data läser väl knappt flervariabel har jag hört(?).