2014-12-05, 18:58
Medlem
Jag funderar på att ta studielån när jag studerar på Komvux, för att sedan spara 100% av pengarna på ett högräntekonto.

För tillfället har jag några hundratusen och är i åldern 18-24, mina planer är att läsa någon termin på Komvux för att sedan söka till universitet.

Eftersom CSN-lånet förmodligen har den lägsta räntan jag någonsin kommer att komma över, känns det som att jag borde passa på. Jag har förstått det som så att lånet jag tar när jag studerar på Komvux, är separat beräknat från vidarestudier. Är detta korrekt?

Målet med mitt sparande är främst till boende.

Säg att lånet är på 1.2% och mitt sparkonto har 1.6% i ränta, går jag då ca +/-0 med skatt inräknat? Eller har jag missat något? Om nu så är fallet känns det nästan som en no-brainer.

Hur tror ni räntan på CSN-lånet kommer förändras de närmaste åren?

Tacksam för svar
Citera
2014-12-05, 19:10
Medlem
Knatteantes avatar
Räntan under 2015 kommer vara 1% som jag kommer ihåg rätt.

Jag har gjort så att jag har tagit fullt CSN-lån och lagt in dem på ett räntekonto på avanza. Målet med det är att typ gå +/- 0, för att sedan använda pengarna att köpa en bostad.

Riktigt billiga pengar.
Citera
2014-12-05, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knatteante

Jag har gjort så att jag har tagit fullt CSN-lån och lagt in dem på ett räntekonto på avanza. Målet med det är att typ gå +/- 0, för att sedan använda pengarna att köpa en bostad.

Riktigt billiga pengar.

Med risk för att verka korkad.. Men säg att du lånar 100k av CSN och går till banken och säger att du vill köpa bostad. Du har alltså 100k på sparkontot men du har dock en skuld på 100k.
Banken har full koll på att du har en studieskuld.
Min tanke är att om jag har 100k sparade, och en skuld på 100k, så har jag absolut ingenting.
Men förklara gärna hur ett studielån kan ge min ekonomiska situation en skjuts då jag själv kommer börja studera i vår
Citera
2014-12-05, 19:29
Medlem
Samtalarens avatar
Citat:

Riktigt billiga pengar.
Jag har funderat på något liknande. Däremot uppstod ett stort frågetecken.

Säg att du lånar 100000, när tiden har löpt ut måste du betala tillbaka 101000 eller liknande. Vilka pengar använder du för husköpet? Lånepengarna eller de räntepengar de har genererat under spartiden?

Eller handlar det hela egentligen bara om att inte behöva tillbaka lika mycket som om du hade lånat hela beloppet av en storbank?
Citera
2014-12-05, 19:30
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basiclogic
Med risk för att verka korkad.. Men säg att du lånar 100k av CSN och går till banken och säger att du vill köpa bostad. Du har alltså 100k på sparkontot men du har dock en skuld på 100k.
Banken har full koll på att du har en studieskuld.
Min tanke är att om jag har 100k sparade, och en skuld på 100k, så har jag absolut ingenting.
Men förklara gärna hur ett studielån kan ge min ekonomiska situation en skjuts då jag själv kommer börja studera i vår
Kan inte låta bli att garva åt ditt användarnamn i sammanhanget.

Det är förmodligen helt sant att banken har koll på det. Dock behöver du låna 100k mindre än du hade behövt annars.
Citera
2014-12-05, 20:45
Medlem
Knatteantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samtalaren
Jag har funderat på något liknande. Däremot uppstod ett stort frågetecken.

Säg att du lånar 100000, när tiden har löpt ut måste du betala tillbaka 101000 eller liknande. Vilka pengar använder du för husköpet? Lånepengarna eller de räntepengar de har genererat under spartiden?

Eller handlar det hela egentligen bara om att inte behöva tillbaka lika mycket som om du hade lånat hela beloppet av en storbank?

Jag kommer använda mig av lånepengarna. Det gör att jag inte behöver ta ett lika stort lån när jag tar ett banklån.
Citera
2014-12-05, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Kan inte låta bli att garva åt ditt användarnamn i sammanhanget.

Det är förmodligen helt sant att banken har koll på det. Dock behöver du låna 100k mindre än du hade behövt annars.

Så om de 100k jag har är lånade pengar så räknar banken ändå det som mina egna pengar? Jag har hört mycket om duktiga investerare som lånar pengar av CSN, pga den låga räntan, och investerar dessa pengar i förhoppning om att de ska växa. Detta är ju självklart en bra idé om man känner sig säker.
Men att låna pengar för att spara dom känns så konstigt mtp att skulden växer iom ränta.
Jag försöker bara förstå hur vissa gör en vinst utav ett studielån
Citera
2014-12-05, 20:52
Medlem
Knatteantes avatar
Citat:
Så om de 100k jag har är lånade pengar så räknar banken ändå det som mina egna pengar? Jag har hört mycket om duktiga investerare som lånar pengar av CSN, pga den låga räntan, och investerar dessa pengar i förhoppning om att de ska växa. Detta är ju självklart en bra idé om man känner sig säker.
Men att låna pengar för att spara dom känns så konstigt mtp att skulden växer iom ränta.

Nej, det är inte dina pengar det räknas fortfarande som ett lån.
Citera
2014-12-06, 16:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Nej, jag menar att om du behöver låna en miljon för att köpa lägenhet kommer du bara att behöva låna 900k om du redan har 100k.
Citera
2015-01-12, 17:54
Medlem
Citat:

Riktigt billiga pengar.

Ansökte nyligen om studielånet, verkar vara 1% som du nämner. Lånet kommer att placeras på högräntekonto hos HoistSpar (1,6%), och lite räntefonder m.m.

Jag är inte helt övertygad att detta är det bästa valet, känns som jag missat något i beräkningen. Pengarna behövs inte i nuläget, och kommer inte använda en krona utav lånet.
Citera
2015-01-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wulbari
Ansökte nyligen om studielånet, verkar vara 1% som du nämner. Lånet kommer att placeras på högräntekonto hos HoistSpar (1,6%), och lite räntefonder m.m.

Jag är inte helt övertygad att detta är det bästa valet, känns som jag missat något i beräkningen. Pengarna behövs inte i nuläget, och kommer inte använda en krona utav lånet.
Du gör helt rätt. Det är billiga pengar och så länge du har disciplin att inte knapra av dem kommer du tacka dig själv den dag du ska köpa bostad. Se bara till att investera pengarna klokt och anpassa risknivån till din sparhorisont.
Citera
2015-01-12, 19:40
Medlem
leprasjuklings avatar
Det är en uppläggningsavgift på 150:-per termin när du lånar och sedan tillkommer 150 kronor om året i administrationsavgift så länge du betalar tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in