2018-02-05, 18:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burre
Tror dock att Finansinspektionen skulle ha en fundamentalt annan åsikt avseende detta.

Genom att tillhandahålla tekniken för att teckna i en emission så FÖRMEDLAR Raise Search transaktioner mellan investerare och företag. Tillståndspliktigt enligt både min och FIs bok.

Detta är dock enkelt att göra bot och bättring på genom att kontakta Finansinspektionen och ansöka om tillstånd eller om det enbart kräver en registrering.

Hoppas dock att Aktiebladet får in bättre företag med fungerande verksamhet och ledning som inte har några direkta eller indirekta band med bedragaren Thony Norelli. Då finns det spännande möjligheter.

Fint och balanserat inlägg burre! Du har fel angående förmedlingen av transaktioner men det är ok, man förmedlar nämligen inga transaktioner vilket är rekvisitet för tillståndsplikt (finansiellt institut räcker inte då man förmedlar transaktioner, det är tillståndspliktigt och under tillsyn vilket ett registrerat finansiellt institut inte är).

Lev väl!
Citera
2018-02-06, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inge.namn
Är benägen att hålla med dig faktiskt. Det var inte mycket till inlägg, men reaktion blev det iallfall.
Att säga att något blir uppmärksammat i media när två av tre "medier" tar betalt för att gå företagets ärenden är att ta i.
Investerarbrevet.se
Sidhuvud:
"Hela denna sida är en annonsbilaga med nyheter för investeraren från Laika Consulting."
Aktiebladet.se
Sidfot:
"En del av RAIRE Invest AB (publ)."
Det här visste du ju redan.

Jag ser att hotmaskineriet drar igång igen, vad gör man inte för att försöka tysta kritiker?

Bla bla bla, enormt mycket bokstäver men utan innehåll.

Vadå hotmaskineri? Du och alla andra på forumet är ju anonyma och väl knappast utsatta för hot. Är det någon som hotas öppet med allt från tillmälen till angivelse av exakt bostadsadress och förslag på hur hans tillvaro ska sänkas så är det väl Thony Norelli. Av små ynkliga, anonyma tangentkrigare, patetiskt.

Jag har fortfarande inte fått något svar på vad Norelli gjort dig eller någon annan av belackarna här för att bli utsatt för den här skitstormen, visste jag bara det så skulle det vara mycket enklare att göra en bedömning huruvida det finns fog för smutskastningen och det enorma engagemang att följa honom.
Citera
2018-02-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anticomie90
Bla bla bla, enormt mycket bokstäver men utan innehåll.

Vadå hotmaskineri? Du och alla andra på forumet är ju anonyma och väl knappast utsatta för hot. Är det någon som hotas öppet med allt från tillmälen till angivelse av exakt bostadsadress och förslag på hur hans tillvaro ska sänkas så är det väl Thony Norelli. Av små ynkliga, anonyma tangentkrigare, patetiskt.

Jag har fortfarande inte fått något svar på vad Norelli gjort dig eller någon annan av belackarna här för att bli utsatt för den här skitstormen, visste jag bara det så skulle det vara mycket enklare att göra en bedömning huruvida det finns fog för smutskastningen och det enorma engagemang att följa honom.

Återigen kan jag inte annat än hålla med dig, men det visar i alla fall på att man inte är så noga med sanningen. Norelli gör försök att koppla samman inlägg på Flashback med Facebook-användare på sina websidor, så visst förekommer hot. Du själv kom med fördolda hot om att kontakta min arbetsgivare.

Här kommer lite fler ord.

Vad vi vet är att i bakgrunden finns inblandade med ett antal konkurser, leverantörsskulder, skatteskulder, blåsta kunder och obetalda löner, även för de som inte närmare känner till personerna eller företagen i fråga borde man kunna förhålla sig skeptisk till upplägget.

De har inte dragit sig för att ljuga (bara ett exempel: linneaprojekt.com publicerade en lista på vilka som satt i ledningen på linnea projektförvaltning AB som var en fullständig lögn - Mikael R*senberg - Trygg Hem AB, bland andra)

En annan, välbekant, figur är en av de inblandade i 24money-härvan som blåste många kunder på miljonbelopp.

Dessa personer och den vanliga svansen (Wittsten, Widarsson, Lilliehöök, Hagerman mfl) är nu ledande inom sfären runt RAIRE invest AB (Omsättning 72.000:-), Systemhus AB (Omsättning 0), Linnea projektförvaltning (Omsättning 0), Systemhus Produktion AB (Omsättning 2.000), Fiber solution Nordic AB (Omsättning 0) - Helt nya eller namnbytta företag med ingen eller mycket liten omsättning och tillgångar, som nu återuppväcks och presenterar fantastiska koncept, tillgångar och samarbeten utan att närmare ange vilka samarbetspartners eller tillgångar som finns.

Med tanke på bakgrunden hos Norelli och Ahlberg, och faktumet att de inte drar sig från lögner, borde de förstå att de allra flesta är mycket skeptiska till affärsmodellen/affärsmännen. Att dessa koncept och tillgångsförstärkningar presenteras under tiden man genomför en nyemission där man försöker få in nya friska pengar utan att ge något konkret måste ses som mycket suspekt.

För de som har tidigare erfarenhet av dessa människor finns det mycket mer att påpeka, men detta borde vara otvetydigt även för de mest oinvigda.

Vill du veta exakt vad jag har för koppling till Norelli's "affärer"? Kanske jag är en före detta anställd, en före detta investerare, en släkting med insikt, någon som i god tro köpte ett hus, eller grannen med pudeln, det gör ingen skillnad på fakta.

Slumpmässiga Länkar:
http://www.realtid.se/ny-vandning-pa-advokatbyrans-hyrestvist
"...Granitportens faktiska företrädare Thony Norelli ..."
http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/hofors/varden-forsokte-blasa-gasterna
"...Det juridiska ombudet Anders Lindblom har tidigare fört företagets talan. Men han vill inte kännas vid de olagliga avierna och säger att han inte representerar företaget. Han hänvisar i stället till Ramon Mazumdar och Thony Norelli"...
http://www.dt.se/dalarna/mora/16-miljoner-i-underskott-efter-konkurs
"...Thony Johansson Hillerstéen är den person som företrätt bolaget. Han har deltagit i styrelsesammanträden med titeln marknadschef. Har även i övrigt förekommit flitigt som företrädare för Bostadsinvent."...'
http://www.byggnadsarbetaren.se/2007/10/byggnads-varnar-for-konkursforetagare/
"Bostadsinvent är ett av de senaste exemplen på byggföretag som drivs av Thony Johansson, som under en period hette Hillerstéen i efternamn..."

24money
https://www.expressen.se/dinapengar/24-money-kan-ha-lurat-kunder-pa-40-miljoner-/
http://www.unt.se/nyheter/uppsala/flera-tveksamma-affarer-for-uppsalabo-i-24money-4739597.aspx
https://www.24money.se/
http://blog.zaramis.se/2013/08/25/stefan-tjock-steffe-eriksoon-anmald-for-utpressning/
Citera
2018-02-07, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burre
Nu börjar det roliga...

Efter att ha läst Systemhus memorandum på: http://raisereach.com/wp-content/uploads/2017/12/Systemhus_Memorandum_Final_3.pdf så finns följande frågetecken:

1. På sidan 15 finns resultaträkningen redovisad. Där har bolaget rörelsekostnader på 86,589 kronor samt 0 kronor i intäkter. Hur kommer det sig att rörelseresultatet blir en VINST på 86,589 kronor? Verkar som att kostnaden i bolaget har blivit en intäkt. Om det härrör från nedskrivningen av Aktiekapitalet bör detta bokas under Extraordinära intäkter och inte som en negativ kostnad.
2. Årtalen i Resultaträkningen verkar ha villats ihop då de båda kolumnerna avser 2016-01-01/2016-12-31. En petitess men dock ett bevis på Bolagets hafsverk.
3. På sidan 16 blir det mer intressant. Bolaget har ett aktiekapital på 500,000 kronor men det egna kapitalet är på 14,111 kronor. Det innebär att bolaget har förbrukat mer än hälften av sitt aktiekapital. Ett bolag i denna situation måste följdaktligen genomföra en kontrollbalansräkning samt kalla till en kontrollstämma. Detta omnämns ingenting om i memorandumet. Detta har dock omnämnts i alla Årsredovisningar som finna att ladda ner på länken nedan.
4. Ett sätt att kringgå detta är att skriva ner aktiekapitalet till minst 50,000 kronor, men även då skulle bolaget vara likvidationspliktigt. Detta går dock inte då bolaget är publikt vilket kräver minst 500,000 kronor i aktiekapital så bolaget sitter i en rävsax.
5. Vidare har bolaget ett balanserat resultat på -38,818,767 kronor. Var kommer dessa förluster ifrån? Antagligen från bolagets tidigare verksamhet men det vore tacknämligt om bolaget kan nämna en del om historiken då dessa siffror är anmärkningsvärda.

Mer information om bolaget finns att hämta här:

https://www.hitta.se/f%C3%B6retagsinformation/systemhus+ab+%28publ%29/5566061148#arsredovisningar

Till Bolagets försvar måste man ändå ge dem att det finns en möjlighet att kvitta framtida vinster mot historiska förluster skattefritt upp till 38,818,767 kronor men det är ändå avhängigt till bolagets vinstbringande verksamhet, vilken jag starkt tvivlar på så länge som Thony Norelli är aktiv i företaget för maken till katastrofal "affärsman" får man leta efter.

Det bedrägliga i memorandumet är på sidan 17 under "Tvister och rättsliga förhållanden" där det inte nämns någonting om att bolaget inte har genomfört en kontrollbalansräkning, att bolagets egna kapital understiger aktiekapitalet med mer än hälften samt drivs under styrelsens personliga ansvar.

Du borde låta killen försvara sig mot ett sånt förödande påhopp.
Citera
2018-02-07, 22:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av inge.namn
Återigen kan jag inte annat än hålla med dig, men det visar i alla fall på att man inte är så noga med sanningen. Norelli gör försök att koppla samman inlägg på Flashback med Facebook-användare på sina websidor, så visst förekommer hot. Du själv kom med fördolda hot om att kontakta min arbetsgivare.

Med tanke på bakgrunden hos Norelli och Ahlberg, och faktumet att de inte drar sig från lögner, borde de förstå att de allra flesta är mycket skeptiska till affärsmodellen/affärsmännen. Att dessa koncept och tillgångsförstärkningar presenteras under tiden man genomför en nyemission där man försöker få in nya friska pengar utan att ge något konkret måste ses som mycket suspekt.

Vill du veta exakt vad jag har för koppling till Norelli's "affärer"? Kanske jag är en före detta anställd, en före detta investerare, en släkting med insikt, någon som i god tro köpte ett hus, eller grannen med pudeln, det gör ingen skillnad på fakta.

Men käre lille vän, du verkar lite paranoid. Vet inte vad du avser med kopplingar på Norellis websidor men oavsett är det väl inget hot?!?! Hur är en websida ett hot? Inte ens jämförbart med de smädelser, konspirationsteorier och hot som återfinns på de här 91 sidorna och som pågått i flera år. Det här är ett anonymt forum, hur ska jag ens ha en aning om vem som är din arbetsgivare? Det får väl till och med du inse att det måste anses som ett tomt "hot"?

När det då gäller duon Norelli/Ahlberg kommer här tiotusenkronorsfrågan. Är någon av dessa gynnare dömda för brott? Ekonomiska eller andra brott?
Om svaret på den frågan är "nej" så är allt skräp och välanvända länkar i den här tråden helt ovidkommande och de facto rykten, lögner eller konspirationsteorier!

Tack! Då känner jag till eventuella motiv till hatet.
Citera
2018-02-08, 18:20
Moderator
Gromguttens avatar
Brøt ut diskussioner om ett føretag som inte ingår i sfären till egen tråd:

(FB) Skvaller om Larsson Byggtjänst i Västerås AB - Utbrutet / Mod

/Mod
Citera
2018-02-09, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boilugnet
Du borde låta killen försvara sig mot ett sånt förödande påhopp.

Så förödande var det inte. Bara fakta.

Den som inte har någonting att dölja har heller ingenting att frukta.
Citera
2018-02-09, 12:59
Medlem
Thony Norellis forna flaggskepp, 556513-3245 RealXIQ AB verkar sjunga på sista versen och verkar också vara helt övergivet.
Guldgruvorna i Ghana, leveranserna av kraftverk till Ghana och oljefyndigheterna i Sibirien verkar vara som uppslukade av jorden.
Nu har till och med de nyligen tillträdde revisorn, Annika Swedbjer i Nävekvarn, tröttnat.
Hon väljer att hoppa av på egen begäran: https://sokarende.bolagsverket.se/mia/visaarende.xhtml?id=72827&artal=2018
Bolagsverket vill nu ha hennes förklaring till varför hon kastar in handduken. Väntar med spänning på hennes svar...
Tills vidare fortsätter Norelli, Mattias Ahlberg & co att blåsa upp den pågående emissionen i Systemhus efter bästa förmåga. Men även det "projektet" verkar lida av pyspunka.
Citera
2018-02-09, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Thony Norellis forna flaggskepp, 556513-3245 RealXIQ AB verkar sjunga på sista versen och verkar också vara helt övergivet.
Guldgruvorna i Ghana, leveranserna av kraftverk till Ghana och oljefyndigheterna i Sibirien verkar vara som uppslukade av jorden.
Men även det "projektet" verkar lida av pyspunka.

Vad baserar du det på? Gissningar som vanligt?
Citera
2018-02-09, 17:23
Medlem
Citat:
Vad baserar du det på? Gissningar som vanligt?

Ja, precis, jag "gissar" att revisorn valt att lämna det sjunkande skeppet!
Citera
2018-02-09, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Luffa
Ja, precis, jag "gissar" att revisorn valt att lämna det sjunkande skeppet!

Nu tog jag ju bort just revisorsdelen ur citatet eftersom just det var konkret, tänker mer på de andra gissningarna.
Citera
2018-02-12, 08:45
Medlem
Citat:
Nu tog jag ju bort just revisorsdelen ur citatet eftersom just det var konkret, tänker mer på de andra gissningarna.

Om du inte förstår att du inte kan ta bort det väsentliga som bygger på "gissningarna" är du rätt korkad....

"Nu har till och med de nyligen tillträdde revisorn, Annika Swedbjer i Nävekvarn, tröttnat.
Hon väljer att hoppa av på egen begäran: https://sokarende.bolagsverket.se/mi...827&artal=2018
Bolagsverket vill nu ha hennes förklaring till varför hon kastar in handduken. Väntar med spänning på hennes svar..."

Att en revisor avgår på egen begäran är inte lathet eller annan "flummig" orsak - om en revisor hoppar av är det till 99% att bokföring etc. inte är korrekt utan helt uppåt väggarna och revisorn vill inte genomföra uppdraget för att "hen" skall slippa få sitt namn "nedraget i smutsen"

Genom att ta bort texten som avser revisorn så tar du bort hela vitsen med inlägget - men jag skall försöka förklara väldigt enkelt....

1) Revisorn hoppar av uppdraget (99% så handlar det om att bokföringen etc. är inte ok och det är extremt många frågor som inte blir nesvarade av styrelsen

2) Guldgruvorna i Ghana, leveranserna av kraftverk till Ghana och oljefyndigheterna i Sibirien verkar vara som uppslukade av jorden. -> Dessa existerar ingenstans utan endast på lite informationstext från RealXIQ AB

3) Nu till huvudpoängen!
Med anledning av punkt 1
Bolagsverket vill nu ha hennes förklaring till varför hon kastar in handduken -> Detta ställer till det , eftersom revisorn kommer att förklara vad som är fel -> Vilket gör att företaget måste redovisa korrekt o.s.v.

Med anledning av punkt 2
"ills vidare fortsätter Norelli, Mattias Ahlberg & co att blåsa upp den pågående emissionen i Systemhus efter bästa förmåga." -> Det säger sig själv att dom försöker blåsa upp något som inte existerar

4) Slutsats av ovan -> Thony Norellis forna flaggskepp, 556513-3245 RealXIQ AB verkar sjunga på sista versen och verkar också vara helt övergivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in