2005-09-18, 14:06
Medlem
allt låter bra men...

Citat:
Ursprungligen postat av jake69
...det viktigaste är köttfärssåsen och plattorna, bechamelsåsen är svår att variera...

i) använd helst färsk pasta, det blir lite 'geggigare' och gillar man inte det så är Barillas lasagneplattor bäst, rent konsistensmässigt. De får också bäst grillyta. Använd mindre bechamelsås till färska än till torkade.

ii) håll inte på att smörja in formen, grunda med lite bechamel, lagom så att första lagret pastaplatta suger åt sig det, och med lite undervärme på slutet blir också den lagom krispig.

iii) blanda upp köttfärssåsen med ganska mycket grönsaker, lite morötter är alltid gott, glöm inte att försteka ganska hårt så att sötman kommer fram (och ganska stora bitar), ett måste är fänkål som ger lite stringens i smaken. Svetta lök och vitlök, men de får INTE ta färg, däremot får rotfrukter som fänkål/rotselleri/morot/o likn brännas på ganska ordentligt

iv) bechamelsåsen mår bäst av ganska mycket muskot i sig.

v) osten bör vara fior di latte (dvs det som säljs som mozzarella av komjölk), riktig mozza är lite för stringig och smälter inte så bra i ugn. Lägg gärna några småbitar även i mellanlagren, men inte för mycket.

vi) Om det inte är tomatsäsong så är burktomater att föredra framför färska. Ha alltid i lite socker för att balansera syran i tomaterna.

vii) Varva bechamel, plattor, köttfärssås, toppa sista plattlagret med lite fior di latte och sista skvätten bechamel. Täck helst hela pastalagret så att man får jämn yta.

viii) kör man på höjden så ökar ugnstiden ganska mycket, alu-folie på sista kvarten om det skulle behövas för att inte bränna för hårt. Om man inte gillar cancerogener, förstås.

iv) låt lasagnen stå lite när den kommer ut från ugnen, fördjupar smaken och gör att man slipper den där irriterande skinntransplantationen i gommen...
allt låter bra men byt ut den smaklösa gummi mozzarellan mot riktig
västerbottensost o såsen, snåla inte utan ta några DL...
toppa även med västerbotten...

så...de va de de
Citera
2005-09-18, 14:56
Medlem
Thoss avatar
Kan rekomendera baconlasagne. Går rätt fort att tillaga och smakar ganska likt vanlig lasagne.

http://www.arla.se/templates/Recipe....9&RecipeID=433

Lasagne är för övrigt den maträtt jag äter som mest utomlands, heter likadant på alla språk och det är omöjlig att missförstå beställningen
Citera
2005-09-18, 20:34
Medlem
Om du vill ha en lite nyttigare lasagne som samtidigt är god så prova denna:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=33447

Jag har gjort den ett par gånger, har i lite mera mjölk (ungefär 3.5dl) och ca 100g philadelphia-ost. Blir riktigt god, helt klart i klass med vanlig lasagne, om inte godare.
Citera
2005-09-18, 22:55
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Vegetarisk lasagne som passar alla, även icke vegisar. Gör en vanlig köttfärssås men byt ut köttfärsen mot Quornfärs. Ingen kommer att märka någon skillnad.
Citera
2005-09-18, 23:01
Medlem
Haecceitys avatar
Måste pusha för en av mina favoriter, med eller utan kött till.
http://forum.flashback.info/scandina...fetaostlasagne
Citera
2005-09-18, 23:10
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tack för recepten, blir riktigt hungrig bara av att läsa! Blir nog att jag slänger ihop en lasagne här i veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av GlittrigaGullan
Vegetarisk lasagne som passar alla, även icke vegisar. Gör en vanlig köttfärssås men byt ut köttfärsen mot Quornfärs. Ingen kommer att märka någon skillnad.
Om man inte märker nån skillnad så kan jag ju lika gärna göra lasagne med köttfärs? Känner inga veganer, och quornfärs är väl dyrare än vanlig nötfärs?
Citera
2005-09-18, 23:15
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Tack för recepten, blir riktigt hungrig bara av att läsa! Blir nog att jag slänger ihop en lasagne här i veckan.

Om man inte märker nån skillnad så kan jag ju lika gärna göra lasagne med köttfärs? Känner inga veganer, och quornfärs är väl dyrare än vanlig nötfärs?
Det var menat som ett alternativ eftersom vegislasagne kom upp och ja, Quorn är dyrare men jag inbillar mig att det kan vara hälsosamt att äta vegetariskt emellanåt. Som alternativ till den läskiga, grovmalda köttfärsen som är gasförpackad är Quorn en höjdare.
Citera
2005-09-18, 23:19
Bannlyst
Citat:
Det var menat som ett alternativ eftersom vegislasagne kom upp och ja, Quorn är dyrare men jag inbillar mig att det kan vara hälsosamt att äta vegetariskt emellanåt. Som alternativ till den läskiga, grovmalda köttfärsen som är gasförpackad är Quorn en höjdare.
Quorn är inte vegetariskt eftersom det innehåller äggvita som bindemedel.

EDIT: Och i alla butiker med egen chark + alla saluhallar så kan man få färskmalen färs, om man nu vill ha det.
Citera
2005-09-18, 23:31
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainBeyond
Quorn är inte vegetariskt eftersom det innehåller äggvita som bindemedel.
What!!!

Jag kollade och det stämmer. Otroligt att de då kan tillåtas gå ut med att det är vegetariskt!
Citera
2005-09-18, 23:32
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
What!!!

Jag kollade och det stämmer. Otroligt att de då kan tillåtas gå ut med att det är vegetariskt!

Haha, säg inte att du är vegetarian och har testat quorn....

Det var lurigt...

/Cody
Citera
2005-09-18, 23:37
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Haha, säg inte att du är vegetarian och har testat quorn....

Det var lurigt...

/Cody
Inte alls. Jag äter det ofta och tycker att det är gott. Däremot har jag bjudit vegetarianer på det. I och för sig såna som själva äter Quorn och äggprodukter så det är ingen fara men det skulle ju kunna vara så att jag bjuder någon som inte äter ägg och det skulle inte kännas särskilt bra.

Nu har vi rasslat iväg långt från lasagne... sorry Bråkis.
Citera
2005-09-18, 23:52
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:

Nu har vi rasslat iväg långt från lasagne... sorry Bråkis.
Nej då, jag tycker allt det hör till att disskutera lasagne-ingridienser i lasagne-tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in