En hel del äldre hus på sutteränghus brukar vara byggda på det här sättet; man kommer in från gatusidans gatunivå och denna fortsätter genom hela huset; för att komma ner till trädgården måste man ta intern/extern trappa och istället finns en jordvåning vid trädgården med enbart fasad mot denna sida.
Det jag tänker mig är att man bygger om denna del och integrerar den i huset.
Om vi säger oss att vardagsrummet är i mitten så slår man ut golvet så att vardagsrummet blir dubbelt så hög takhöjd; man lägger därtill en stor trappa från hallen till vardagsrummet.
Sedan bygger man kök och t.ex. matrum till höger och vänster om vardagsrummet; bägge med enbart fönster mot trädgården.
Det gör att man får direkt kontakt mellan kök/vardagsrum och trädgården.
Det gör också att man får rum över på entrévåningen från gatan att göra till sovrum och annat.
Länkar till bild på ett vackert 1700-talshus på Djurgården som illustrerar detta bra.
http://farm2.pics.objektdata.se/pic/...=940&sizey=626
Frågan då:
Är detta vanligt att man gör? Jag vet att många nybyggda sutteränghus byggs så; dvs att man vid entrén direkt har en trappa ner till nivån som har öppning till trädgård och att allmänutrymmen finns där.
Det är ju en hel del jobb men känns ju väldigt omständigt att varje gång man vill komma ut från vardagsrum till trädgård så måste man gå runt hela huset.
Jag hoppas att min poäng kommer fram; inte helt lätt att förklara.