• 1
  • 2
2014-12-04, 18:32
Medlem
Tjena! Jag har en Volvo 740 GL -87. Problemet med denna är att generatorn laddar bara ca 10-11v vilket får bilen att dö efter ett tag eftersom det inte får tillräckligt med ström. Någon som kan hjälpa mig med vad problemet kan vara?
Citera
2014-12-04, 18:34
Citat:
Ursprungligen postat av Zhadeix
Tjena! Jag har en Volvo 740 GL -87. Problemet med denna är att generatorn laddar bara ca 10-11v vilket får bilen att dö efter ett tag eftersom det inte får tillräckligt med ström. Någon som kan hjälpa mig med vad problemet kan vara?

1 fel på generator
2 fel på laddningsrelä
3 drivrem slirar/ej spänd.
Citera
2014-12-04, 18:37
Medlem
8xxSeriess avatar
Byt generator. Åk till lokala bilskroten och skaffa en annan är det absolut smidigaste till en 740 om man inte själv vill renovera generatorn med nya kol, dioder etc etc.

Men börja med att kolla att kablaget är riktigt, jordning etc.
Citera
2014-12-04, 18:42
Medlem
Problemet är att jag är inte väldigt kunnig om bilar, inte heller speciellt händig. Samt så är jag en fattig student haha.
Senast redigerad av Zhadeix 2014-12-04 kl. 18:46.
Citera
2014-12-04, 20:34
Medlem
Bestebrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zhadeix
Problemet är att jag är inte väldigt kunnig om bilar, inte heller speciellt händig. Samt så är jag en fattig student haha.

Då har du två val, spara eller sälj.
Citera
2014-12-04, 20:50
Medlem
funktioners avatar
En grej det kan vara är glapp i instrumentpanelen. Lyser alla varningslampor när du vrider på tändningen?

Minus från generatorn går genom instrumentpanelen och om någon lampa eller krets glappar där så laddar generatorn inte. Samma problem drabbade mig nyligen.
Citera
2014-12-04, 21:20
Medlem
Limma skinkbits avatar
Att byta laddningsregulator på en 740 är både enkelt och billigt.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ATOR-63311009/
Prova!
Citera
2014-12-07, 00:15
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Byt generator. Åk till lokala bilskroten och skaffa en annan är det absolut smidigaste till en 740 om man inte själv vill renovera generatorn med nya kol, dioder etc etc.

Men börja med att kolla att kablaget är riktigt, jordning etc.

Gamla Volvogeneratorer som gått 36 djävla varv runt jorden brukar kunna bli som nya ett tag med nya kol.
De är säkert helt djävla slut.

Egentligen skitenkelt att byta men snacka med någon verkstad (som byter kolen) så får du troligtvis en generator som funkar mycket länge igen.
Citera
2014-12-07, 00:41
Medlem
Ny kol i generatorn kommer nog göra susen då jag själv har haft liknande problem när jag hade en sån bil, blev rena discot inne i bilen med allt ljus sen la den av Bytte kolen sen vart problemet borta
Citera
2014-12-07, 16:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
Tips till TS: Laddningsrelä, laddningsregulator och kol är olika namn på samma sak. Egentligen är kolet en del av regulatorn men man byter (såvitt jag vet) alltid hela enheten.
Citera
2014-12-07, 19:52
Medlem
AlwaysAllIns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Tips till TS: Laddningsrelä, laddningsregulator och kol är olika namn på samma sak. Egentligen är kolet en del av regulatorn men man byter (såvitt jag vet) alltid hela enheten.

Kanske, sist jag gjorde det så gick det bra att bara byta de två kolen.
Dock skall vi ha klart för oss att det var på en tvåförti så generatorn på en sjuförti kan den ha ett annat stuk.
Citera
2014-12-07, 20:11
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Nej, det är inte olika namn på samma sak. Visst kan man se det som att laddningsrelä är ett annat namn för regulatorn, även om det egentligen är fel det med.
Men kolborstarna har inget som helst med regulatorn att göra. Ja det stämmer att Bocshgeneratorer, och kanske andra med, har en sammanbyggd regulator och kolbrygga, men det är långt ifrån samma på alla generatorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in