• 1
  • 2
2014-12-04, 18:13
Medlem
Quipus avatar
jag var in och trynade på Watski Kalmar idag och blev lite fascinerad över dessa nya gasoldrivna utombordare. de finns i storlekarna 2.5hp, 5, och 9.9. många plus tycks finnas både vad gäller priset , chokefritt och underhåll. däremot lite skeptisk till huruvida de har barnsjukdomar osv. sedan att de bara ger 1års garanti är ju under all kritik. någon här som har erfarenhet av Lehr eller ens hört rykten?
Citera
2014-12-04, 20:18
Medlem
Borhemmas avatar
Sett en presentation av dessa, som innehöll en provkörning i tunna. Gick sådär då den inte ville gå på tomgång
Sen är den slående lik kinamotorn Hidea som haft väldiga kvalitetsproblem, iaf fall de motorer som jag haft att göra med.
Kul grej såklart, men jag skulle vänta och se lite vad som händer
Citera
2014-12-04, 21:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Ingen erfarenhet, bara tittat på dem på en båtmässa och snackat lite med säljaren. Det finns väl inget som talar för att det ska bli problem med dem, tändsystem och det mesta lär vara likadant som till vilken bensinutombordare som helst. Man slipper förgasare med de problem dessa kan dras med och inget vatten i tanken.

Bränslehanteringen är ju besvärligare då du kanske vill köra gasoltuben riktigt tom innan du byter (beror väl på om man betalar pr kg påfylld gasol eller fast pris per tub då det vore synd att lämna in en med några kg kvar i) och att man inte hittar gasol lika lätt som bensin.

Vad jag blev irriterad på var att säljaren inte kunde säga vad bränslet kostar jämfört med bensin, han sa att det är ungefär samma. "Det undrar jag" tänkte jag då och gick hem och räknade utifrån den förbrukningssiffra han hade angivit. Nu minns jag inte siffrorna men gasolen var en bra bit dyrare än bensinen för samma energi ut på propellern.

Nu ser jag på http://www.lehr.se/gasol/ att de fortfarande skriver liknande:

"Gasol är kostnadsneutralt mot bensin."

Knappast säger jag!

"LEHR’s gasolmotorer har en i genomsnitt 35%-ig högre verkningsgrad jämfört med liknande bensinmotorer."

Hm, kanske jämfört med en 2-taktare som spyr ut en massa oförbränd bensin men inte jämfört med en 4-takts bensinare.

De framhåller "fördelarna":
"– Inga oönskade resor till bensinstationen
– Ingen transport eller lagring av bensindunkar"

Ehhh, nähä för gasolen kommer guppande på sjön, bara att håva in och det är lättare att transportera en gasoltub än en bensindunk då eller?

Deras förbrukningssiffror är lustiga där det står i l/h, man snackar inte liter om gasol.

Det fina är förstås att avgaserna är oslagbart rena.
Citera
2015-01-02, 05:56
Medlem
Jan2013s avatar
Fördelen är att gasol är billigt i USA och Lehr kommer därifrån.
Citera
2015-01-02, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan2013

Det är billigt i Sverige också, men inte för båtar. Problemet är att det inte finns godkända mobila gastuber som går att fylla på mack. Och vad jag vet finns inte sjömackar där det går att tanka gasol.

Att fylla en "normal" gastub som man har till gaskök kostar cirka 50 % mer än på macken, men det är mycket få ställen som erbjuder fyllning av gasoltuber.
Citera
2015-01-02, 13:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan2013
Säkert billigare än i Sverige ja men så är ju bensinen också bra mycket billigare i USA än i Sverige. Har gasol (propane som jänkarna säger) verkligen någon prisfördel kontra bensin i USA (med hänsyn till ev. skillnad i verkningsgrad vilket jag ännu inte sett föreligger, åtminstone inte om man jämför med 4-t bensinmotor)?
Citera
2015-01-06, 03:41
Medlem
Vad händer om man får en gasläcka och denna gas hamnar i båten? Intet för intet det finns regler för hur gas skall förvaras ombord, hur löser man detta i de båtar som man kan ha dessa motorer på.
Citera
2015-01-06, 12:12
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakan10
Vad händer om man får en gasläcka och denna gas hamnar i båten? Intet för intet det finns regler för hur gas skall förvaras ombord, hur löser man detta i de båtar som man kan ha dessa motorer på.

Samma problem som i husvagn rimligen, nämligen att gasen är tyngre än luft och orsakar hjärnskador.

Men den är väl alltid blandad med ett ämne som luktar, så man blir varnad, om man är nykter och vaken tillsäga
Citera
2015-01-06, 12:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipkvist
Det är billigt i Sverige också, men inte för båtar. Problemet är att det inte finns godkända mobila gastuber som går att fylla på mack. Och vad jag vet finns inte sjömackar där det går att tanka gasol.

Att fylla en "normal" gastub som man har till gaskök kostar cirka 50 % mer än på macken, men det är mycket få ställen som erbjuder fyllning av gasoltuber.

Jag brukar fylla gastuberna på en bemannad gasmack som fyller flaskor och det kostade 25 kg per kilo i somras. 1 kilo gasol motsvarar ungefär 1.5 liter bensin i energiinnehåll.

Nu har ju priserna på bensin gått ner sen i somras och jag vet inte om gasolen också gått ner.

Gasoldrivna utombordare används ofta i sjöar där bensin/dieseldrivna utombordare är förbjudna (utomlands). I Sverige är det inte lika vanligt med sådana förbud i de sjöar som är dricksvattentäkter.

Dessa utombordare bör nog snarare jämföras med el utombordare än vanliga utombordare.

När det gäller sjömackar så säger google att det finns en i Motala som har gasolpåfyllning. Sen finns det ju bunkerbåtar som fyller gasol på de fartyg som drivs med gasol...
Senast redigerad av Megaforce 2015-01-06 kl. 12:59.
Citera
2015-01-06, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Samma problem som i husvagn rimligen, nämligen att gasen är tyngre än luft och orsakar hjärnskador.

Men den är väl alltid blandad med ett ämne som luktar, så man blir varnad, om man är nykter och vaken tillsäga

Jovisst men en enda liten gnista så brinner hela båten, vill inte jag råga ut för i alla fall.
Citera
2015-01-07, 01:38
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag brukar fylla gastuberna på en bemannad gasmack som fyller flaskor och det kostade 25 kg per kilo i somras. 1 kilo gasol motsvarar ungefär 1.5 liter bensin i energiinnehåll.
Det var tungt Men om vi säger 25 kr/kg så var det ju bra pris. Gasol (mestadels propan) har energivärde 12,8 kWh/kg (källa), bensin med 5 % etanolinblandning har 8,94 kWh/liter (källa), 12,8/8,94=1,43. Det var ju nära 1,5 men om jag räknar om gasolpriset med det lite lägre jämförelsetalet får vi att gasolpriset motsvarar ett bensinpris på 25/1,43=17,48 kr/l bensin för samma energimängd.

Inte så stor prisskillnad, jag måste tagit ett högre gasolpris när jag räknade på det här för ett par år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Sen finns det ju bunkerbåtar som fyller gasol på de fartyg som drivs med gasol...
Finns det sådana? Jag har läst om bunkerbåten Seagas som tankar naturgas till Viking Grace men det är ju en helt annan gas (mestadels metan) som kräver mycket krångligare tankar än för gasol.

Citat:
Ursprungligen postat av Hakan10
Jovisst men en enda liten gnista så brinner hela båten, vill inte jag råga ut för i alla fall.
Här har man provocerat fram en sådan explosion och det smäller ordentligt: https://www.youtube.com/watch?v=Yxm3uMy6MPI Tändningen misslyckades i första försöket, smällen kommer vid 5:45.

Den risken har man ju även med gasolkök eller t o m vid dåligt ventilerat motorutrymme med inombords bensinmotor fast det är ju rätt ovanligt.
Citera
2015-01-07, 16:47
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Finns det sådana? Jag har läst om bunkerbåten Seagas som tankar naturgas till Viking Grace men det är ju en helt annan gas (mestadels metan) som kräver mycket krångligare tankar än för gasol.

Jodå, gasol är enklare att hantera än flytande/komprimerad naturgas och förekommer därför i mindre båtar. Större båtar brukar ha flytande eller komprimerad naturgas. Skillnaden är att flytande naturgas (LNG) har isolerade tankar då gasen har betydligt lägre temperatur än gasol som går bra att ha i oisolerade tankar ned till någon minusgrad i temperatur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in