Ingen erfarenhet, bara tittat på dem på en båtmässa och snackat lite med säljaren. Det finns väl inget som talar för att det ska bli problem med dem, tändsystem och det mesta lär vara likadant som till vilken bensinutombordare som helst. Man slipper förgasare med de problem dessa kan dras med och inget vatten i tanken.
Bränslehanteringen är ju besvärligare då du kanske vill köra gasoltuben riktigt tom innan du byter (beror väl på om man betalar pr kg påfylld gasol eller fast pris per tub då det vore synd att lämna in en med några kg kvar i) och att man inte hittar gasol lika lätt som bensin.
Vad jag blev irriterad på var att säljaren inte kunde säga vad bränslet kostar jämfört med bensin, han sa att det är ungefär samma. "Det undrar jag" tänkte jag då och gick hem och räknade utifrån den förbrukningssiffra han hade angivit. Nu minns jag inte siffrorna men gasolen var en bra bit dyrare än bensinen för samma energi ut på propellern.
Nu ser jag på
http://www.lehr.se/gasol/ att de fortfarande skriver liknande:
"Gasol är kostnadsneutralt mot bensin."
Knappast säger jag!
"LEHR’s gasolmotorer har en i genomsnitt 35%-ig högre verkningsgrad jämfört med liknande bensinmotorer."
Hm, kanske jämfört med en 2-taktare som spyr ut en massa oförbränd bensin men inte jämfört med en 4-takts bensinare.
De framhåller "fördelarna":
"– Inga oönskade resor till bensinstationen
– Ingen transport eller lagring av bensindunkar"
Ehhh, nähä för gasolen kommer guppande på sjön, bara att håva in och det är lättare att transportera en gasoltub än en bensindunk då eller?
Deras förbrukningssiffror är lustiga där det står i l/h, man snackar inte liter om gasol.
Det fina är förstås att avgaserna är oslagbart rena.