Citat:
Ursprungligen postat av
BokstavN
Hej, jag började i fredags att ta 30mg elvanse. I onsdags fick jag dubbla pga av att jag inte kände någon större effekt/hjälp av den. På 30mg kände jag mig seg och liksom "dämpad" men fick inte någon ökad fokus eller koncentration.
Nu på 60mg känner jag mig inte heller hjälpt av den, har snarare fått en enorm trötthet och bara sover.
Kan detta bli bättre av en doshöjning?
Någon fler som upplevt dessa biverkningar och har erfarenhet av högre doser?
Får det mot adhd btw, men det kanske ni förstod ändå...
Mvh.
Varför så hög dos på en gång? Titrerade inte läkaren upp dosen långsamt? 🤔
Det är ingen mirakelkur som du ska bli tokpigg på hela dagen. Utan medicinens syfte är att vara terapeutiskt, och på lång sikt hjälpa dig. Du kan inte bara tro att läkemedlet ska förändra allt på en gång. Du kan inte tro att du kan sitta på en stol, inte äta, inte röra på dig och inte skita... då fungerar det inte. En långsam tarmrörelse (du får inte bajsa regelbundet) kan göra så att läkemedlet inte fungerar optimalt.
Jag trodde nämligen själv i början på min resa av att hitta
rätt läkemedel, att allt skulle ske på en gång. Problemet jag hade då, var att jag trodde att alla problem som jag hade i livet skulle på en gång lösa sig. Slow down, låt det ta tid, lita på processen... det kan vara svårt att göra detta då man i hela sitt liv har velat att allt ska ske på en gång.
Lita på att med tiden så kan du förändra hur du agerar och fungerar i olika situationer... men det sker inte på någon månad bara. Det kan ta flera år.
Det vill säga.
Med hjälp utav medicinen så ska du på lång sikt kunna förändra dina beteende och vanor så att du mår bättre.
Man bör inte enbart förlita sig på en läkemedelsbehandling, utan jag rekommenderar även: KBT (Kognetiv Beteende Terapi), för att hitta det som man behöver jobba på för att livet ska fungera ändamålsenligt bättre. Så att man tar sig dit man vill i livet.
Det är frustrerande när man är "fast" i samma destruktiva beteenden, och inte kan komma vidare. Man stressar, oroar sig, men man kommer ingen vart. Låt processen ta tid. Lita på processen.
Tränar du? Om jag inte själv tränar så fungerar det inte för mig. Jag blir trött och slö, ofokuserad, deprimerad...
Men när jag äter, sover, arbetar, och tränar och allt är i balans, så fungerar det för mig. Elvanse 40 mg fungerar för mig. Dock så har jag funderingar om det är för stor dos, då hungern och aptiten blir så avtrubbad.
Sover du bra?
Äter du bra mat? Och äter du regelbundet? Ät naturlig och bra mat. Kaffe kan även förstöra för en, då koffein över tid begränsar blodflödet i hjärnan (källa: Daniel G. Amen, M.D.).
Tar du några kosttillskott? Det rekommenderas att man tar en MV (Multivitamin för att optimera hjärnan och sin kropp). Men det får man inte ordinerat av någon läkare. Inte enligt mina erfarenheter i alla fall.
Men jag tar även:
- Omega 3 (hög dos).
- Magnesium
- Vitamin D3 (minst: 5000 IE), dock inte för hög dos heller. Kolla på Examine.com för mer information.
Medveten om att denna tråd har några år på nacken.
Hoppas det hjälpte 🙂