2015-07-22, 22:22
Medlem
Yoshi.crews avatar
Det finns oljor från Schwarzkopf som är väldigt bra mot torrt och slitet hår.
Citera
2015-07-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Det finns oljor från Schwarzkopf som är väldigt bra mot torrt och slitet hår.

Tack men dom funkar inte
Citera
2015-07-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Så om du inte håller med dem varför föreslår du det då?
Själv kan jag använda endast balsam mellan tvättar och det hjälper håret att bibehålla sin fukt samtidigt som det fräshar upp. Men skulle aldrig gå så långt att kalla det för att tvätta håret.

Det är en sak att prova balsammetoden & en annan att fundera/klura runt om det. Det låter ganska sjukt men det funkar och har gjort underverk på massa människors hår! Jag har ingen lust att lägga hundra/tusenlappar på hår & hudvård som ska vara bättre, för jo visst vad man än gör kan allt bli bättre
Citera
2015-07-23, 17:16
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefunny
Det är en sak att prova balsammetoden & en annan att fundera/klura runt om det. Det låter ganska sjukt men det funkar och har gjort underverk på massa människors hår! Jag har ingen lust att lägga hundra/tusenlappar på hår & hudvård som ska vara bättre, för jo visst vad man än gör kan allt bli bättre
Jag har suttit brevid folk på t-banan eller stått bakom någon i en kö som inte tvättat håret... Den som tror att deras skit inte stinker måste lida av vaneföreställningar så jag tänker inte sluta tvätta mig - hår eller annan kroppsdel.
Men visst, klart att mjukgörande produkter som balsam gör håret mjukare och glansigare. Och jag har provat dyra och billiga produkter och har ofta funnit att billiga produkter fungerar lika bra eller bättre. Så man får prova sig fram för att se vad som passar en själv.
Citera
2015-07-23, 23:45
Medlem
Yoshi.crews avatar
Hur gör du när du har tvättat håret och ska torka det? Iallafall gnugga inte håret, det slits jätte mycket då, kläm istället ut vattnet. Torrt hår är dubbelt så starkt som blött hår är så därför ska man inte heller kamma blött hår då det är mycket svagare och har lätt för att slitas osv.

Har du testat att använda kokosolja till topparna?
Citera
2015-07-29, 23:47
Medlem
Hårinpackning

Honung gör håret mjukt och blankt och motverkar "elektriskt" hår.

Ta 2 matskedar honung.
1 matsked pressad grapefrukt
1 tesked jojobaolja eller olivolja.

En annan riktigt uppskattad variant är denna:

Ta en del av ditt favoritbalsam.
Tillsätt en fjärdedel honung och en fjärdedel aloe vera-gel.
Blanda och ställ in i micron på låg värme i ungefär 10 sekunder. Ta ut och rör om. Klart!

tog från en sida, om du testar skriv hur det funkar! skulle vilja testa någon gång men inte gjort det
Citera
2015-07-31, 09:36
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Vilken underlig attityd du har, är det medvetet?
För att jag inte hittar på ord som "tvättbalsam" och ljuger för mig själv och andra? Vårdande eller inte så är det fortfarande balsam = mjukgörande. Det tvättar inte rent.

Citat:
Hårbotten producerar ingenting som inte går att lösa upp i vatten
Men snälla. Du svettas och producerar fett i hårbotten och för att få bort det måste man tvätta sig.
Eller tvättar övriga kroppen med bara vatten? Borstar du tänderna med bara vatten? Tvättar dina kläder i bara vatten? Nej? Så varför är hår och hårbotten ett undantag?
Citera
2015-08-01, 08:54
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Så jag antar att ditt svar är att du är störig med flit för att du inte förstår?

Som jag sa så säger man tvättbalsam när man syftar på en viss kategori balsam som vårdar dåligt och alltså lämpar sig ytterst väl för att rengöra håret med.
Man är inte störig för att man inte håller med. Detta är ett diskissionsforum - då får man vara beredd på att diskutera med folk av en annan åsikt.

Balsam är mjukgörande. Eller har du också en bodylotion du använder för att tvätta kroppen med? Nej? Och tvätta med vatten. Vatten = skölja. Du tvättar inte dina kläder i bara vatten eller endast sköljmedel, så varför hårbotten?
Om dina torra längder har blivit bättre, jättebra. Att tvätta för mycket är ju inte bra det heller. Men som sagt, har man suttit brevid eller stått bakom folk i kön som inte tvättat håret så stinker de för att de är smutsiga och deras svett och talg har börjat lukta. Även du måste ha stått/suttit nära någon som inte heller tvättar håret så du vet att de/ni inte luktar hallon...
Citera
2015-08-01, 15:37
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Bara så vi har det helt klart för oss, du menar att det är omöjligt att bli ren av att använda vatten?
Som sagt, om du tror vatten är tillräckligt så kommer du spara in mycket pengar på att inte längre behöva köpa några som helst rengörings produkter för varken kropp, kläder eller städ.
Lycka till med det.
Citera
2015-08-02, 12:03
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Använder du tvål/diskmedel i fittan också? Nej? Varför är den ett undantag? Varför inte tvätta kroppen med Klorin?
Jag använder diskmedel till disk, mild tvål för kroppen och klorin använder jag inte alls då jag föredrar mer miljövänliga alternativ för tvätt och städ. Samt schampoobalsam för håret då det torkar ut mindre än vanligt schampoo men tvättar ändå rent.

Du uppfattar mina inlägg som störande för att jag inte håller med dig. Det betyder inte att jag stör mig. Förstår du skillnaden? Vad jag ogillar är otvättade människor som stinker i min närhet. Det tror jag nog vi alla gör - även du. Så när folk påstår att mjukgörande balsam gör rent så påpekar jag att det inte stämmer. Det fräschar upp och tar bort en del av överskottet, visst. Men det rengör inte så som schampoo och jag finner det märkligt att folk lägger till ordet Tvätt framför balsam och sen påstår att det tvättar rent. Eller t.o.m. påstår att vatten tvättar rent.

Vi kan diskutera detta hur länge som helst. Jag kommer inte att ändra min åsikt och jag gissar att du inte heller kommer göra det. Så vi får hoppas att vi inte kommer sitta brevid varann på t-banan så jag slipper känna lukten från ditt hår.
Citera
2015-08-03, 15:24
Medlem
Citat:
Som sagt, om du tror vatten är tillräckligt så kommer du spara in mycket pengar på att inte längre behöva köpa några som helst rengörings produkter för varken kropp, kläder eller städ.
Lycka till med det.

Svett är vattenlösligt, desamma med smuts.
Vi säger att fett löser fett, därför försvinner inte fett fläckar från händerna/köksbord/ kläder med bara vatten som inte är fett.
Varmt vatten tar död på bakterier
Vatten är en jättebra vätska men vatten kan inte lösa allting och det har vi aldrig påstått
Citera
2015-08-04, 19:55
Medlem
Citat:
Vi kan diskutera detta hur länge som helst. Jag kommer inte att ändra min åsikt och jag gissar att du inte heller kommer göra det. Så vi får hoppas att vi inte kommer sitta brevid varann på t-banan så jag slipper känna lukten från ditt hår.

Ingen i min närhet har ens märkt att jag bytt ifrån schampo till balsam! Frisörerna ger komplimanger och säger att min hår är så fint & att det syns att jag tar hand om det. Kan åka till frisören när jag inte har tvättat håret på en vecka och hon tar i mitt hår & undrar om jag vill tvätta det även fast hon säger att det känns rent & att hon undrar om jag nyligen tvättat det etc.

Så lägg ner din attityd. Tycker jag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in