2014-12-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Använder du bara balsam en gång i veckan? Använder det varannan dag,alltid när jag duschar,är det fel?

Alltså jag "kör" med balsam som schampoo ungefär. (googla på balsam metoden eller no poo, om du vill veta mer). Så jag tvättar bara håret en gång i veckan
Citera
2014-12-10, 09:02
Medlem
Du behöver skydda håret från att tappa fukten till omgivningen. Det görs enklast med silikon, men det finns balsamvänliga oljor också. Om omgivningen är torrare än håret så kommer fukten lämna håret annars och det blir torrt om det inte sitter ett tätt skikt utanpå hårstrået. Vissa produkter fungerar bra vid hög luftfuktighet och jättedåligt vid låg luftfuktighet och ska undvikas, men om du är inne på balsammetoden förutsätter jag att du har koll på den biten. Sen kan man skydda topparna genom olika uppsättningar där hårtopparna ligger under resten av håret och då kommer de inte bli lika torra.
Citera
2015-07-21, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Du behöver skydda håret från att tappa fukten till omgivningen. Det görs enklast med silikon, men det finns balsamvänliga oljor också. Om omgivningen är torrare än håret så kommer fukten lämna håret annars och det blir torrt om det inte sitter ett tätt skikt utanpå hårstrået. Vissa produkter fungerar bra vid hög luftfuktighet och jättedåligt vid låg luftfuktighet och ska undvikas, men om du är inne på balsammetoden förutsätter jag att du har koll på den biten. Sen kan man skydda topparna genom olika uppsättningar där hårtopparna ligger under resten av håret och då kommer de inte bli lika torra.

Blev lite förvirrad menar du en alldeles vanlig hår olja då eller ?
Citera
2015-07-22, 01:15
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josefunny
Vart hittar man Keune då?

Finns hos välsorterade frisörsalonger.
Du kan också hitta det på nätet.
Lykos.se har bl.a deras olja.
Citera
2015-07-22, 12:18
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sissen
Och även om du använder balsam metoden så är det enkelt att få ur oljan ur håret med enbart balsam då fett löser fett.
jag använder Coops extra balsam för att få ut oljan och har balsamet i håret i 30 min innan ursköljning
Vad använder du för balsam?

Du använder väl både vårdande och tvättbalsam?
Coop balsam?? Och detta är bättre än schampoo?
Det finns inget som heter tvättbalsam. Om jag har fel länka gärna.
Citera
2015-07-22, 12:23
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Blev lite förvirrad menar du en alldeles vanlig hår olja då eller ?
Oljor kan vara väldigt tunga och tar du bara lite för mycket ser du helt flottig ut.

Själv använder jag schampobalsam 2-i-1, sen balsam, sen efter jag handukstorkat håret har jag i Natusan leave-in balsam spray (för barn) och got2b smoothing lotion och garniers split-end bandage.
Håret är rent och återfuktat utan att tynga ner.
Citera
2015-07-22, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Finns hos välsorterade frisörsalonger.
Du kan också hitta det på nätet.
Lykos.se har bl.a deras olja.

Jaha okej tack
Citera
2015-07-22, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame

Alldeles rätt så är det inget ord, men används i balsammetoden då "tvättbalsamet" ersätter schampoo. Skillnaden på tvättbalsam och Balsam er man använder i längderna är att det ska inte innehålla lika mycket oljor för att rena håret lättare.

I frågan om bättre beror det då på vad man jämför med, ska nog gå över till äggtvätt tror jag. Men som svar så vet jag inte om det är bättre i grunden men enligt internet så har folk som använt dessa produkter fått bättre hårkvalité. Ingen bra källa menmen
Citera
2015-07-22, 13:40
Medlem
Citat:
Oljor kan vara väldigt tunga och tar du bara lite för mycket ser du helt flottig ut.

Själv använder jag schampobalsam 2-i-1, sen balsam, sen efter jag handukstorkat håret har jag i Natusan leave-in balsam spray (för barn) och got2b smoothing lotion och garniers split-end bandage.
Håret är rent och återfuktat utan att tynga ner.

Nu finns det då teorier om att håret kanske inte blir så återfuktat utan att det bara är en glansig yta. Oljor är jag väl medveten om är väldigt lätt att överdosa, därför de späds ut med alkohol, vatten etc i de man köper i affärer för att snabbt ge ett glansigt resultat
Citera
2015-07-22, 13:47
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Alldeles rätt så är det inget ord, men används i balsammetoden då "tvättbalsamet" ersätter schampoo. Skillnaden på tvättbalsam och Balsam er man använder i längderna är att det ska inte innehålla lika mycket oljor för att rena håret lättare.

I frågan om bättre beror det då på vad man jämför med, ska nog gå över till äggtvätt tror jag. Men som svar så vet jag inte om det är bättre i grunden men enligt internet så har folk som använt dessa produkter fått bättre hårkvalité. Ingen bra källa menmen
Det finns inget som heter tvättbalsam, ändå använder du ordet och lurar dig själv att det tvättar rent? Och påstår ändå att det är en skillnad på balsam och balsam för den ena använder man i längderna?
Märklig trend detta...
Citera
2015-07-22, 15:04
Medlem
Citat:

Citat:
Det finns inget som heter tvättbalsam, ändå använder du ordet och lurar dig själv att det tvättar rent? Och påstår ändå att det är en skillnad på balsam och balsam för den ena använder man i längderna?
Märklig trend detta...

Nej jag märker ingen skillnad men andra påstås göra detta,
Citera
2015-07-22, 16:08
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Nej jag märker ingen skillnad men andra påstås göra detta,
Så om du inte håller med dem varför föreslår du det då?
Själv kan jag använda endast balsam mellan tvättar och det hjälper håret att bibehålla sin fukt samtidigt som det fräshar upp. Men skulle aldrig gå så långt att kalla det för att tvätta håret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in