Citat:
Ursprungligen postat av
Diridiri
Vi består alla av energi som någon gång i tiden varit centrerad i en punkt. Antag att i den energin fanns även den energi som gör oss medvetna och ger oss liv. All visdom och all potential fanns alltså centrerad i en punkt, vilket kan definieras som gud. Denna energi har spridits ut över vad som vi idag kallar universum i form av människor, planeter, etc. Allting tillsammans är alltså gud.
Lärare inom samtliga religioner har försökt få oss att inse detta. Kyrkorna utnyttjar däremot religionerna för personlig makt och girighet.
Gud finns då att söka inom oss, och att dyrka något utomstående väsen är kanske inte det bästa sättet. Hinduism och buddism fokuserar på att du själv ska hitta svaren/gud inom dig och det är det bästa sättet enligt mig.
Det håller jag fullkomligt med dig om. Gud finns inom oss alla.
Jag anser även att kyrkan står för en enformig, och konstig "gemensamhet" där Prästen står framme och läser ur Bibeln och pratar "ensam" om Gud, istället för att prata med församlingen. Alltså ha ORDET levande och inte som en robot med inövad text framföra och prata om Gud med samma texter, samma meningar och samma tugg varje gång du går in i kyrkan.
Prästen borde Lämna predikstolen och var en människa bland människor som Jesus.
Om en människa är i sorg och sätter sig på en bänk i kyrkan. Så sitter den där själv i sorgen ändå.
Ser Prästen den personen? Fråga människorna vad de vill prata om istället.
Jag gillar inte att gå i Kyrkan. Tycker att den är stel, och monoton. Bla, bla, bla och tack Gode Gud amen!