2014-12-03, 12:08
Medlem
Ponera att det existerar en skapare som vi kallar Gud och att Judendomen, kristendomen och Islam kommer från en och samma källa dvs Gud. Om ni är så objektiva som möjligt och inte är fördomsfulla utan ärliga och sakliga. Vilken av dessa religioners anhängare tycker ni visar sin dyrkan, vördnad och tacksamhet gentemot Gud på bästa sätt? Motivera gärna ditt svar.

Att komma och säga att Gud inte existerar är inte direkt svar på min fråga. Dessa svar undanbedes därför!
Citera
2014-12-03, 12:12
Medlem
yggdrazils avatar
Beror väl på hurdan guden är och hur den vill bli dyrkad (om alls). Om Gud är som Islam målar upp Gud så är nog det bästa sättet att tillbe Gud på*det sätt Muslimer gör. Detsamma gäller Judendomen och Kristendomen.
Citera
2014-12-03, 12:30
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demotrams
Ponera att det existerar en skapare som vi kallar Gud och att Judendomen, kristendomen och Islam kommer från en och samma källa dvs Gud. Om ni är så objektiva som möjligt och inte är fördomsfulla utan ärliga och sakliga. Vilken av dessa religioners anhängare tycker ni visar sin dyrkan, vördnad och tacksamhet gentemot Gud på bästa sätt? Motivera gärna ditt svar.

Att komma och säga att Gud inte existerar är inte direkt svar på min fråga. Dessa svar undanbedes därför!
Omöjligt att svara på tycker jag eftersom det handlar om individer inom grupperna. Men inom de tre religionerna så finns det bitar av dyrkan, vördnad och tacksamhet som är bra eller inte bra beroende på hur man som individ anser om de bitarna.
Det som Muslimerna anser vara viktigt kanske inte Judendomen eller Kristendomen anser vara det viktigaste eller tvärtom.
Men det är trots allt individens vördnad och dyrkan samt tacksamhet gentemot Gud som räknas.
Citera
2014-12-03, 12:34
Bannlyst
Allting kommer från samma källa, Gud. Så poneringen gjorde jag långt innan du skrev tråden.

Den som har rätt Gud borde vara den religion som Gud föredrar.

Herren Jesus kristus lär ju föredra bibeln framför koranen. Koranen säger att han aldrig korsfästes "det bara verkade så". Det är mest troligt en förolämpning.
Citera
2014-12-03, 12:37
Medlem
Diridiris avatar
Vi består alla av energi som någon gång i tiden varit centrerad i en punkt. Antag att i den energin fanns även den energi som gör oss medvetna och ger oss liv. All visdom och all potential fanns alltså centrerad i en punkt, vilket kan definieras som gud. Denna energi har spridits ut över vad som vi idag kallar universum i form av människor, planeter, etc. Allting tillsammans är alltså gud.

Lärare inom samtliga religioner har försökt få oss att inse detta. Kyrkorna utnyttjar däremot religionerna för personlig makt och girighet.

Gud finns då att söka inom oss, och att dyrka något utomstående väsen är kanske inte det bästa sättet. Hinduism och buddism fokuserar på att du själv ska hitta svaren/gud inom dig och det är det bästa sättet enligt mig.
Citera
2014-12-03, 12:41
Medlem
Det beror ju på hur gud vill bli dyrkad. Och om det vet vi ingenting. Det kan ju vara så att gud vill att vi ska mörda dom som inte tror. Då är ju det det " bra och rätta" sättet ( enligt gud) . Om vi människor då struntar i att dyrka gud som den vill,eftersom vi tycker det sättet är fel. Då är ju det "det rätta sättet" (enligt oss människor).
Citera
2014-12-03, 12:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diridiri
Vi består alla av energi som någon gång i tiden varit centrerad i en punkt. Antag att i den energin fanns även den energi som gör oss medvetna och ger oss liv. All visdom och all potential fanns alltså centrerad i en punkt, vilket kan definieras som gud. Denna energi har spridits ut över vad som vi idag kallar universum i form av människor, planeter, etc. Allting tillsammans är alltså gud.

Lärare inom samtliga religioner har försökt få oss att inse detta. Kyrkorna utnyttjar däremot religionerna för personlig makt och girighet.

Gud finns då att söka inom oss, och att dyrka något utomstående väsen är kanske inte det bästa sättet. Hinduism och buddism fokuserar på att du själv ska hitta svaren/gud inom dig och det är det bästa sättet enligt mig.

Det håller jag fullkomligt med dig om. Gud finns inom oss alla.
Jag anser även att kyrkan står för en enformig, och konstig "gemensamhet" där Prästen står framme och läser ur Bibeln och pratar "ensam" om Gud, istället för att prata med församlingen. Alltså ha ORDET levande och inte som en robot med inövad text framföra och prata om Gud med samma texter, samma meningar och samma tugg varje gång du går in i kyrkan.
Prästen borde Lämna predikstolen och var en människa bland människor som Jesus.
Om en människa är i sorg och sätter sig på en bänk i kyrkan. Så sitter den där själv i sorgen ändå.
Ser Prästen den personen? Fråga människorna vad de vill prata om istället.
Jag gillar inte att gå i Kyrkan. Tycker att den är stel, och monoton. Bla, bla, bla och tack Gode Gud amen!
Citera
2014-12-03, 12:56
Bannlyst
Jag skulle bli förvånad om Gud vill vara "i" alla människor men däremot är han ALLA andars herre.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det beror ju på hur gud vill bli dyrkad. Och om det vet vi ingenting.
jasså, vad är din teori om varför steg Jesus ned från himmelen?
Citera
2014-12-03, 13:19
Medlem
kristendomen.

se på Jesus Kristus Guds Son, hur han är och var och in i evigheten.

älska din nästa så som dig själv.

Sån är Gud.
Citera
2014-12-03, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Jag skulle bli förvånad om Gud vill vara "i" alla människor men däremot är han ALLA andars herre.

jasså, vad är din teori om varför steg Jesus ned från himmelen?
Min teori om det är att det inte har hänt. Hur så?
Citera
2014-12-03, 14:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Min teori om det är att det inte har hänt. Hur så?
du sa att "vi" inte vet nånting.

Men det gäller inte oss som tror att Jesus var född av en jungfru, korsfästes och återuppstod. Antingen är det Satan själv eller så är det GUD som har kommit för att frälsa oss.
Citera
2014-12-03, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
du sa att "vi" inte vet nånting.

Men det gäller inte oss som tror att Jesus var född av en jungfru, korsfästes och återuppstod. Antingen är det Satan själv eller så är det GUD som har kommit för att frälsa oss.
Fast det är skillnad på att veta och att tro. Därför skrev jag att vi inte vet hur en eventuell gud vill bli dyrkad. Vi kan däremot tro olika saker om det......
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in